zonnecellen (met wat complicaties)

Wie bang is om te vragen schaamt zich om te leren.
Plaats reactie
M&L
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 30 jun 2008, 19:47

zonnecellen (met wat complicaties)

Bericht door M&L »

hallo,

Ik heb een vraag met betrekking tot het gebruiken van zonnecellen, hier zitten echter wat extra's aan vast die mij (op het moment) boven de pet stijgen. Ik heb dit forum uitgekozen omdat het met een PWS te maken heeft.

ik wil een motortje laten draaien op zonnecellen, maar om op gang te komen wil ik de zonnecellen graag een extra boost geven (aangezien ik mijn project betaalbaar wil houden is mijn marge niet erg groot, en als er nu eenmaal minder zon staat zou ik graag ook op gang willen komen en als de zon wegvalt mag dat de pret niet meteen bederven). Hiervoor heb ik twee mogelijkheden op het oog.

Het Motortje
6 V
0,2A

1. een condensator

Dit is mijn minst zekere optie. Ik dacht dat ik wellicht een condensator zou kunnen gebruiken om het geheel op gang te krijgen (dus een condensator die voor ongeveer 30 seconden de taak van de zonnecellen grootendeels (zo veel mogelijk dus) af kan vangen (misschien is dit al te hoog gegrepen voor een betaalbare condensator)), dus niet voor als de zon wegvalt.

als het toch haalbaar is kan deze zelfde condensator van te voren opgeladen worden met zonnecellen en door een electronische schakeling vervolgens deze zonnecellen helpen bij het aandrijven van het motortje.

concrete vragen op dit onderwerp
-is het haalbaar een 6V/0,2A motortje voor 30 seconden grootendeels met een betaalbare condensator aan te drijven
-de condensator van te voren op te laden met zonnecellen en na het omzetten van een schakelaar de zonnencellen te helpen bij het aandrijven van het motortje.

2. oplaadbare batterijen

een andere optie is om een set oplaadbare batterijen de zonnecellen te laten helpen op punten waar dat nodig is zodat het geheel makkelijk opstart (dit vind ik het belangrijkste) en als de zon verdwijnt, dat het geheel dan 'door kan lopen'voor een redelijk tijdje. ik had hierbij gedacht aan 4 AAA batterijtjes.

concrete vragen op dit onderwerp
-is het mogelijk een 4V/0,2A motortje te laten opstarten met zonnecellen, die daarbij worden bijgestaan door 4 AAA batterijtjes.
-is het mogelijk de AAA batterijtjes bij tijden van minder zon de zonnencellen te laten bijstaan.
-de batterijtjes oplaadbaar te kiezen en deze op te laden met de zonnecellen van te voren.

het spijt me dat ik zo'n grote hoeveelheid vragen heb, ik kom er echter alleen niet zo snel uit en heb zo her en der een zettje nodig om verder te komen (in dit geval had ik dat zetje vrij snel nodig). Mij gaat het er vooral om dat ik een manier vind om de zonnecellen bij te staat bij het op gang brengen van het motortje, het liefst doe ik dit zonder energie van andere dingen dan deze zonnecellen zelf.

Als ik er eenmaal uit ben welk van de twee opties (of misschien komt er nog een bij als ik iets over het hoofd zie) ben ik van plan een poging te doen een schakeling te ontwerpen die dit can realiseren. De kans is er dat ik daar dan nog maals hulp bij vraag hier :)

in ieder geval, alvast ontzettend bedankt, ik hoop er zo snel mogelijk verder mee te kunnen. Als iets onduidelijk is zal ik mijn best doen het een en ander op te helderen.
Gebruikersavatar
Stynus
Site Admin
Site Admin
Berichten: 5910
Lid geworden op: vr 16 mei 2003, 20:45
Locatie: Overpelt (België)
Contacteer:

Bericht door Stynus »

Ik denk dat het eenvoudigste is om gewoon een paar 4700µF elco's parrallel te zetten met je zonnepaneel.
M&L
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 30 jun 2008, 19:47

Bericht door M&L »

heel erg bedankt voor het antwoord,

dus als ik het goed begrepen heb zal dit de oplossing zijn (sorry voor de knullige tekening)
Afbeelding

er komt nog een vraag in mij op:
-gaat er niets verloren over de condensatoren terwijl het motortje draait? of worden deze alleen weer opgeladen als er een overschot is?

nogmaals bedankt,,
Gebruikersavatar
Stynus
Site Admin
Site Admin
Berichten: 5910
Lid geworden op: vr 16 mei 2003, 20:45
Locatie: Overpelt (België)
Contacteer:

Bericht door Stynus »

Die vangen die piek op en dan laden die terug langzaam op dus je motor gaat een tijdje op verminderde snelheid draaien en dan normaal. Maar gaat je anders niet lukken vrees ik.
Plaats reactie