Nestkastverlichting.

Alle vragen m.b.t. lichteffecten m.b.v. lampen, led's etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hertog Jan
Berichten: 147
Lid geworden op: wo 18 apr 2007, 21:43
Locatie: Woerden. .

Nestkastverlichting.

Bericht door Hertog Jan »

Hallo heren,
Kan iemand mij aan een schema helpen die verlichting regelt zoals daglicht, dus normaal het volle licht en hoe donkerder het buiten wordt hoe minder licht tot het helemaal uitgaat. Ik heb namelijk een nestkastje voor vogels met een kleurencamera er in maar er komt te weinig licht in voor de camera, dus krijg ik altijd zw/wi opnamen van de infraroodledjes. Nu wil ik er verlichting in maken die automatisch met het daglicht meegaat. Volgens mij het beste met een gloei of halogeenlampje, want led's geven van dat koude licht.
Vast vriendelijk dank. Henk.
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Ergens in dit forum heb ik een schema gepost die "voliere" verlichting heet of zoiets. Er moeten er 2 te vinden zijn kan ik me nog herinneren. Maar waar ze staan weet ik op dit moment even niet.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
Muizeke
Moderator
Moderator
Berichten: 223
Lid geworden op: ma 11 nov 2002, 21:58
Locatie: De Roest D'Alkemadelaan 4 bus 18 2600 Berchem ( Antwerpen )

Bericht door Muizeke »

Ik ken uw electronische kennis niet en zal daarom beginnen met een blokschema. Dit is zo eenvoudig dat het ook in woorden kan gezegd worden.

De waarde van twee LDR's ( een binnen en een buiten) worden door een comparator ( mogelijk met zeer kleine terugkoppeling tegen oscillaties) met elkaar vergeleken ( uitgangsspanning 0 of V+ ) Deze spanning wordt naar een integrator gevoerd. De uitgangsspanning van de integrator wordt versterkt en doet de lamp of lampen (laagspanning zodat alles op batterijen kan werken) branden.

Kun je hier niet mee voort dan teken ik wel een schema. Het zal uittesten worden ( plaatsing van de LDR's - sterkte van de lampen - plaatsen van een lichtdiffusiescherm...... ) om een redelijk daglicht te benaderen.
Gebruikersavatar
Hertog Jan
Berichten: 147
Lid geworden op: wo 18 apr 2007, 21:43
Locatie: Woerden. .

Bericht door Hertog Jan »

Hallo, Mat / Muizeke.
Ik heb het hele gedeelte lichteffecten afgezocht maar niets over voliere gevonden. Maar als jij of Muizeke die het aanbood een schema voor mij heeft zou dat mooi zijn, dan kan ik dat wel maken maar zelf iets ontwikkelen kan ik niet daar heb ik de kennis niet voor. bedankt voor de reacties. Henk
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Ik heb de schema's gevonden, maar de schakeling die Muizeke beschrijft is precies wat jij zoekt.
De voliere schakening werkt nl precies geinverteerd.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
Gebruikersavatar
Hertog Jan
Berichten: 147
Lid geworden op: wo 18 apr 2007, 21:43
Locatie: Woerden. .

Nestkastverlichting.

Bericht door Hertog Jan »

In ieder geval bedankt voor de moeite, dan wacht ik Muizeke wel af.
Muizeke
Moderator
Moderator
Berichten: 223
Lid geworden op: ma 11 nov 2002, 21:58
Locatie: De Roest D'Alkemadelaan 4 bus 18 2600 Berchem ( Antwerpen )

Bericht door Muizeke »

In principe moet dit werken.
Snellere lichtveranderingen bij het opstarten kunnen bekomen worden door de 100K weerstand te overbruggen met 1K
Bijlagen
Vogelkastjeverlichting 1.jpg
Vogelkastjeverlichting 1.jpg (45.86 KiB) 12689 keer bekeken
Gebruikersavatar
Hertog Jan
Berichten: 147
Lid geworden op: wo 18 apr 2007, 21:43
Locatie: Woerden. .

Nestkastverlichting.

Bericht door Hertog Jan »

Ik ga de onderdelen opzoeken en proberen, hoe het afloopt laat ik een dezer dagen horen. Vriendelijk dank Henk.
Gebruikersavatar
Stynus
Site Admin
Site Admin
Berichten: 5910
Lid geworden op: vr 16 mei 2003, 20:45
Locatie: Overpelt (België)
Contacteer:

Bericht door Stynus »

Gaat dat niet oscilleren omdat een ldr enorm traag is?
Muizeke
Moderator
Moderator
Berichten: 223
Lid geworden op: ma 11 nov 2002, 21:58
Locatie: De Roest D'Alkemadelaan 4 bus 18 2600 Berchem ( Antwerpen )

Bericht door Muizeke »

Dacht ik ook in het begin, maar het effect zal nihil zijn.

Als de waarden van de LDR's gelijk zijn is het mogelijk dat de uitgang van de comparator oscilleert tussen 0 en V+. Dit is volgens mij echter alleen mogelijk door storingen want een LDR is te traag om snelle oscillaties te ontwikkelen. Daar zitten echter twee grote vertragers achter, nl de integrator en de (gloei)lamp met als gevolg dat dit fenomeen zeker in de dag onzichtbaar zal zijn.

Deze schakeling heeft een millieuonvriendelijk neveneffect: omdat het in een nestkastje normaal donkerder is dan buiten zal de lamp bij nacht ook een beetje licht moeten afgeven.
Plaats reactie