| Auteur |
Bericht |
Willemg12
|
Geplaatst: Za 19 Jul 2008, 20:36 Onderwerp: Aanpassing audiosignaalsterkte Ipod naar autoradio |
|
|
Ik heb mijn Ipod aangesloten op mijn autoradio (peugeot RD3 = Blaupunkt) door middel van een dension gateway. (www.dension.com => mooi product, integrale bediening van de Ipod via de radio. Werkt voor meerdere autoradio's)
Het volume van de Ipod is echter niet zo hoog als van de radio/CDspeler. Omdat je het volume dan maar iets hoger zet wordt je een beetje doof als de radio weer aan gaat.
Nu was mijn idee om de signaalsterkte een beetje op te krikken. heb daarvoor maar een voorversterkerkitje gehaald (K2572, Velleman). Met een gain van 40dB zou ik er moeten zijn...
Dat werkt toch minder dan gehoopt.
Het uitgangssignaal van de Ipod is dermate hoog dat je het moet verzwakken (R5,R6 van 10k naar 100k) wil de versterker TL072 niet gaan clippen. Daarmee breng je het signaal van pak 'm beet 400 mV RMS naar 40 mV RMS.
Dit levert wel een beter resultaat, maar het eindresultaat is dus weer niet hoog genoeg zodat het signaal gelijk getrokken wordt met de radio. Kortom er moet nog meer signaal aan het einde bij....
Hoe kan ik dit nu "simpel" fixen?
PS: ik hoor een spoortje echo als ik de voorversterker er tussen zet. Enig idee waar dat van komt...
ter info: waardes elco's => 1 uF
|
|
| Naar boven |
|
GvH-E
|
Geplaatst: Za 19 Jul 2008, 23:59 Onderwerp: |
|
|
Van 10K naar 100 K is wel een erg grote stap.
Waarom niet naar bijv. 47K voor R5 en R6.
En misschien is 33K ook al voldoende.
Wat is de waarde van R3 en R4 ?
Ik schat zo rond de 120 - 150K ?
Nog beter is het de waarde van R3 en R4 een factor 3 verkleinen (47K ?) en de 10K weer terug plaatsen.
Dan neemt door een sterkere tegenkoppeling je versterking af en loopt het signaal ook niet zo snel vast.
Plaats de schakeling dicht bij de autoradio om storingen en massaproblemen te voorkomen.
GvH-E
|
|
| Naar boven |
|
Willemg12
|
Geplaatst: Zo 20 Jul 2008, 12:13 Onderwerp: |
|
|
R3 en R4 zijn beide 1 MOhm, dus bijna geen terugkoppeling
(om het af te maken de verdelers R1 en R2 zijn 22K)
Ik heb geexperimenteerd met verschillende waardes voor R5 en R6. Zelfs even een dual-pot er op gezet.
de iPod geeft ongeveer een sterkte van 400 mV RMS en daarvoor had ik echt 100k nodig.
Ik zal in elk geval eens de 1M door een lagere gaan vervangen. Zal straks het resultaat even laten weten.
Bovenstaande leidde bij mij tot een herfomulering van de vraag: hoe en signaal van 400 mV RMS te versterken naar 1 V RMS ... ... Wellicht zet dat weer iemand op ideeen.
|
|
| Naar boven |
|
bertus Moderator

|
Geplaatst: Zo 20 Jul 2008, 12:22 Onderwerp: |
|
|
Hallo,
Hier is een klein schematje met de formule hoe de versterking uit te rekenen.
Bij jouw schema is een "virtuele aarde" gemaakt d.m.v. R1 R2 en C1.
Groeten,
Bertus _________________ Je hoeft niet alles te weten,als je het maar weet te vinden.
Als je iets vraagt lijk je misschien dom.
Als je niets vraagt blijf je dom.
Ik beantwoord geen vragen in PM's.
Dit gaat voorbij aan de ideeen van het forum,
het delen van informatie.

Inverterende opamp.jpg - 5328 keer
|
|
| Naar boven |
|
Willemg12
|
Geplaatst: Zo 20 Jul 2008, 15:27 Onderwerp: |
|
|
Dank voor jullie feedback
Ik heb de waarden van R5,R6 naar 47 k Ohm en
de waarden van R3, R4 naar 220 k Ohm
Dat zou theoretisch een gain op moeten leveren van ongeveer 4.
Dat levert uiteindelijk toch geen harder signaal op. Ik begin nu te denken dat dat ligt aan de combinatie van elcootjes aan het einde. C2, C7 en C3, C5 allemaal 1 uF. Deze zouden het signaal binnen de perken kunnen houden ...
Het potje is overigens 1k
Hebben jullie enig idee of het hieraan ligt en wat ik hieraan zou kunnen doen. Mijn theoretische kennis komt niet veel verder dan dat je ze nodig hebt om het geinverteerde signaal weer om te keren ...
dank
|
|
| Naar boven |
|
bertus Moderator

|
Geplaatst: Zo 20 Jul 2008, 15:32 Onderwerp: |
|
|
Hallo,
Het kan zijn dat C1 niet groot genoeg is. vergroot deze eens naar 47 of 100 uF (wat je hebt).
De ontkoppeling van de "virtuele aarde" kan wel eens te weinig zijn.
Groeten,
Bertus _________________ Je hoeft niet alles te weten,als je het maar weet te vinden.
|
|
| Naar boven |
|
Willemg12
|
Geplaatst: Zo 20 Jul 2008, 16:00 Onderwerp: |
|
|
Gelijk maar geprobeerd. (ik had gisteren al een stekker/contrastekker in de kabel gezet en dat komt bij deze experimenten prima van pas)
C1 vergroot van 10 uF naar 57 (10 + 47) uF.
dat heeft geen enkel effect.
idee ?
|
|
| Naar boven |
|
bertus Moderator

|
Geplaatst: Zo 20 Jul 2008, 16:10 Onderwerp: |
|
|
Hallo,
Heb je RV1 en RV2 gemonteerd?
Zoja, in welke stand staan die?
Wat is de ingans impedatie van de dension gateway?
Groeten,
|
|
| Naar boven |
|
Willemg12
|
Geplaatst: Zo 20 Jul 2008, 19:48 Onderwerp: |
|
|
Beste Bertus, fijn dat je meedenkt.
RV1, RV2 staan maximaal. Ik zou willen dat ik dat potje nog een eindje door kon draaien
Ik heb het schema van de hele aansluiting hieronder nog eens neergezet. Het zou dan om de uitgangsimpedantie van de Dension Gateway of om de ingangsimpedantie van de RD 4 radio moeten gaan. Ik denk dat laatste, maar die ken ik niet en kan er ook via de verschillende websites niet achter komen.
De aux ingang wordt (met de CAN bus stuursignalen) ook voor de CD wisselaar gebruikt. In feite doet de Dension gateway alsof hij een CD wisselaar is. Handig truucje.
Op internet kan je wel lezen dat er meer klachten zijn over de AUX ingang en het te beperkte signaal. Dat is volgens mij niet zo bij de CD wisselaar. Die levert blijkbaar wel een sterk genoeg signaal. Helaas, heeft niemand dat nog willen aanpakken.
Daarmee heb jij nog geen antwoord op je vraag. Het enige antwoord zou zijn: hetzelfde als hij van de CD wisselaar verwacht...
Was jetzt?
|
|
| Naar boven |
|
bertus Moderator

|
Geplaatst: Zo 20 Jul 2008, 21:08 Onderwerp: |
|
|
Hallo,
Zoals je beschrijft zi de versterker dus tussen de dension en de aux ingang van de autoradio.
Wat is de ingangs impedantie van de aux ingang van de autoradio?
De opamp heeft een vrij hoge uitgangs impedantie ( 200 Ohm) waadoor het signaal wel een beinvloed zou kunnen worden.
Groeten,
|
|
| Naar boven |
|
Willemg12
|
Geplaatst: Zo 20 Jul 2008, 21:28 Onderwerp: |
|
|
Probleem is dat ik dat dus niet weet.
Op internet heb ik zitten zoeken of ik daar achter kon komen. niet dus
Je zget dat de uitgangsimpedantie van de versterker 200 Ohm is. De handleiding van de kit geeft 1 kOhm aan....
Hoe zou ik die impedantie aan kunnen passen ?
|
|
| Naar boven |
|
bertus Moderator

|
Geplaatst: Zo 20 Jul 2008, 21:57 Onderwerp: |
|
|
Hallo,
Je zou kunnen proberen de opamp te vervangen door een NE5532, die heeft een veel lagere uitgangs impedatie.
Groeten,
TL072.pdf - 303.73 KB
129 keer
ne5532_texas.pdf - 383.45 KB
120 keer
|
|
| Naar boven |
|
GvH-E
|
Geplaatst: Ma 21 Jul 2008, 0:38 Onderwerp: |
|
|
Je bent even weg en....
Wanneer hier 1MOhm tegenkoppeling in zit/zat is dit eerder een mic. v.versterker dan een "lijnversterker".
Het wijzigen naar 47 K tegenkoppeling zoals ik reeds voorstelde brengt samen met de originele 10 K weerstanden een versterking van c.a. 5x .
Omdat je meldde dat er "iets te weinig signaal was" was dat mijn voorgestelde instelling die je ook met je uitgangspot.meter kunt fijnafstemmen. (ik zou deze hier liever aan de input plaatsen.)
De schakeling is zodanig hoogohmig dat de elcocapaciteit er nauwelijks toe doet. Bovendien zou dat als eerste je laag aantasten.
En of je uitgangsimpedantie nu 200 of 800 ohm is maakt ook weinig uit.
De radioinput is eerder 10K dan 5 K.
Maar wat is je probleem nu met de voorgestelde 10K en 47K Rs'?
Heb je nog teweinig signaal? Versterkt de schakeling wel?
Wanneer je 400 mV instuurt moet je eerder vastlopen op de uitgang!
Je kunt de schakeling verbeteren door de potmeters 10K te maken en deze aan de ingang van de schakeling te zetten i.p.v. aan de uitgang want daar horen zij in dit geval!
Dat is om oversturing te voorkomen wat kan optreden wanneer je na de uitgang gaat (moet) regelen. En zoals je al ervaarde is 400 mV input teveel!
Overigens is je voedingsspanning van de schakeling toch wel 12 volt?
GvH-E
|
|
| Naar boven |
|
Willemg12
|
Geplaatst: Di 22 Jul 2008, 17:54 Onderwerp: |
|
|
geweldig. Het werkt!
Ik heb R5, R6 op 10k en R3, R4 op 47k gezet.
Pot van 10k in de voortrap en de chip vervangen door een 5532.
Het signaal is precies luid genoeg.
Ik raak volgens mij wel wat laag kwijt. Nog ideeën om daarvoor te compenseren ?
dank allen. Ik zal een link op het peugeot 407forum zetten.
Nu eens 4 weken in frankrijk gaan testen.
groeten
|
|
| Naar boven |
|
bertus Moderator

|
Geplaatst: Di 22 Jul 2008, 20:11 Onderwerp: |
|
|
Hallo,
Het laag kun je verbeteren door de elco's in het signaalpad (1 uF) te vergroten naar 10 of 47 uF.
(hoe hoger de waarde , destebeter worden bassen doorgegeven).
Groeten,
|
|
| Naar boven |
|
GvH-E
|
Geplaatst: Di 22 Jul 2008, 23:16 Onderwerp: |
|
|
Zijn C2 en C3 1 uf?
Beter is inderdaad min. 10 uf maar bij een hoogohmige belasting maakt dat weinig uit voor het laag.
Ik neem aan dat je C5 en C7 hebt laten vervallen en niet in serie hebt laten staan?
Het plaatsen van 2 stuks 4K7 a 10 K weerstanden tussen de uitgang en massa is aan te bevelen i.v.m. het laden van je uitgangselco's.
Anders heb je kans op een luide knal in je luidspreker wanneer je de uitgang aansluit. GvH-E
|
|
| Naar boven |
|