433Mhz antenne vraag

Stel hier al je HF vragen.
Plaats reactie
liquid_ice
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 24 apr 2006, 18:20

433Mhz antenne vraag

Bericht door liquid_ice »

Voor m'n andere hobbie (fotografie) heb ik een simpele goedkope remote trigger voor m'n flitser gekocht.

Deze trigger doet niets anders dan m.b.v. de 433Mhz frequentie een pulsje doorgeven van m'n camera naar m'n flitser...

Nou werkt ie niet voldoende, te weinig bereik en niet betrouwbaar genoeg
Ik heb een modificatie gevonden, maar ik heb nog wat vragen erover.

foto van het pcb:
Afbeelding

(helemaal vooraan waar FS-616 staat zou de antenne zijn)
URL van de mod: http://www.instructables.com/id/E7RT4SQSM6EYSYUPDD/

Volgens de mod moet je de antenne verlengen tot 1/2 of 1/4de van de golflengte. Dit zou moeten kunnen met een gewoon stukje koper draad van zo'n 15cm.

Hoe dik koperdraad kan ik het beste nemen hiervoor?

Ik vraag me ok af of het uitmaakt of je een massieve kern of een flexibele draadkern hebt.

Het liefst zou ik de draad oprollen en IN de plastic behuizing stoppen, maar krijg je dan niet heel veel storing en een slecht bereik?
opgerold:
Afbeelding

of recht
Afbeelding
Gebruikersavatar
Stynus
Site Admin
Site Admin
Berichten: 5910
Lid geworden op: vr 16 mei 2003, 20:45
Locatie: Overpelt (België)
Contacteer:

Bericht door Stynus »

Hoe dik koperdraad kan ik het beste nemen hiervoor?
Maakt niet zoveel uit denk ik.
Ik vraag me ok af of het uitmaakt of je een massieve kern of een flexibele draadkern hebt.
Massieve kern lijkt me het beste. Maar aangezien de frequentie nog laag is zou soepele draad ook wel moeten kunnen lijkt me.
Het liefst zou ik de draad oprollen en IN de plastic behuizing stoppen, maar krijg je dan niet heel veel storing en een slecht bereik?
opgerold:
Bij oprollen krijg je geen storing (heb je nu ook niet met je print antenne). Wel gaat het bereik beter zijn bij een rechte antenne.
GvH-E
Berichten: 566
Lid geworden op: zo 25 mar 2007, 22:41
Locatie: Amersfoort. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door GvH-E »

Neem een c.a. 15 cm. lang soepel dun stukje snoer en soldeer dat op de reeds gekozen plaats.
Laat dat gewoon los naar buiten hangen.
Is het bereik toegenomen dan heb je redelijk geluk en kun je een klein gaatje boren op deze plaats. Oprollen is meestal minder in werking.
En de zender vrij opstellen en niet in de handpalm opsluiten werkt ook bereikvergrotend.

Werkt het niet dan is de aansluiting niet de antenneleiding of is de betreffende kring is door je draadje zodanig ontregeld dat er waarschijnlijk weinig aan te verbeteren is.
Je zou ook eens naar de ontvangstverbetering bij de ontvanger kunnen kijken wat vaak minder kritisch is.
GvH-E
dirk bruijns
Berichten: 8
Lid geworden op: do 27 dec 2007, 21:19
Locatie: 2845 Niel (B). .

Bericht door dirk bruijns »

Het klinkt misschien lullig, maar als je dat ding tegen je hoofd houdt, vergroot je het bereik ook aanzienlijk. Probeer maar eens met de afstandbediening van je auto, dat werkt net hetzelfde. Normaal haal ik ongeveer 15m met mijn Renault afstandbediening, maar kaart tegen mijn hoofd haalt de overkant van de straat op 25m.
TrexX
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 1 sep 2008, 23:10
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Bericht door TrexX »

Normaal gesproken wordt een slave flitser aangestuurd door de flits van de master (scherpe piek in licht niveau) en het bereik van dat soort slaafjes is toch behoorlijk.
Ik gebruik meestal de flits van de camera om via een slave-unit een professionele grote flitser te triggeren.

Is dat niet voldoende?
Plaats reactie