Led's

Stel hier je overige vragen over elektronica als ze niet in bovenstaande passen.
Plaats reactie
Dennis

Led's

Bericht door Dennis »

Ik heb een brommer gekocht laatst, en wil hier graag knipperlichten op zetten, alleen dat zijn van die lelijke slakkenogen. nou dacht ik misschien kan ik een schakeling met LED's maken, en dat op een mooie manier inbouwen. Kan iemand mij helpen?

Het spanningsvoltage is 6 volt gelijkstroom

De originele lampjes (gloei) waren 6 volt 10 watt

Ik wil iets van 5 leds per licht hebben (dus in totaal 5x4= 20)

En gewoon oranje dus (en het liefst van die Superbrightleds)

Alvast bedankt vor reacties

Dennis
JWV

Bericht door JWV »

ik ben niet echt een expert, maar volgens mij moet je per gloeilampje dat je wil vervangen gewoon een paar LED's paralel aan elkaar schakelen.

je kan bij Conrad extreem felle LED's krijgen van 25000 MCD(bestelnr. 18 30 08-60 pagina 677 van de 2002 gids). Ik weet niet hoeveel je er dan nodig hebt om de lichtopbrengst van een 10 watt gloeilamp te evenaren, maar 5600 mcd is genoeg voor een kleine zaklamp. dus ik denk dat je met 5 LED's al teveel hebt.

Houd er wel rekening mee dat de LED's bedoelt zijn voor 5 volt, en dat je er dus een weerstandje tussen moet zetten.
RoBSki!
Berichten: 24
Lid geworden op: za 26 okt 2002, 17:10
Locatie: Amsterdam. .. .

Bericht door RoBSki! »

Ik heb wel eens iets van 10 LEDs in een aluminium hoekstrookje gefixt, die kun je dan rechtreeks aansluiten op je achterlampie, dat geeft lekker fel licht (hi efficiency LED rood nemen of hyper rood).

LED dus in serie zetten, anode aan kathode telkens solderen.

PS. als ze niet willen branden, zijn het er teveel, dan telkens een eraf halen, maar 6volt is je accu niet je opwekspoel, dis geeft veel meer, daarom brandde het zo vel met maar 10 LEDs.
Plaats reactie