Bewegingsmelder, principe omdraaien

Wie bang is om te vragen schaamt zich om te leren.
Plaats reactie
Bob_ArtEZ
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 29 sep 2008, 10:48

Bewegingsmelder, principe omdraaien

Bericht door Bob_ArtEZ »

Ik ben voor school aan een opdracht bezig waarbij je aan een bestaand elektronisch apparaat een nieuwe functie moet geven. Ik weet echter niks van elektronica af wat betreft de inhoud ervan.

Mijn idee was om een bewegingsmelder te nemen, en hier een omgekeerde functie voor te nemen. Dus als je er langs komt, moet het licht uitgaan ipv aan.

Deze lamp wou ik bestellen:
http://www1.conrad.nl/scripts/wgate/zco ... o_display=

Je kunt dit bijv gebruiken in musea waar een beamer staat en het licht van het lokaal uitgaat wanneer jij eraan komt. Of gewoon om een apart effect te creeeren in bijvoorbeeld een gang met meerdere lampen tegelijk.

Graag zou ik willen weten of het mogelijk is om dit te bewerkstelligen. Indien ja zouden jullie dan zo vriendelijk willen zijn om het voor mij in begrijpbare taal neer te zetten? :P

Alvast bedankt!

Gr Bob[/url]
Gebruikersavatar
deejayke
Berichten: 1076
Lid geworden op: ma 5 jul 2004, 21:47
Locatie: antwerpen, belgie. .
Contacteer:

Bericht door deejayke »

dit moet wel mogelijk zijn, kijk eerst eens naar de werking van een NIET-poort (of NOT-gate, inverter,...)
dan heb je al een duwtje in de richting ;-)
Een spoel is als een vrouw, altijd tegen werken!
theorie is wanneer je alles weet maar niets werkt. Praktijk is wanneer alles werkt maar je niet weet waarom. vaak gaan deze samen, niets werkt en niemand weet waarom :D
new >> www.ffxs.nl/DIY-elektro
Edwin2
Berichten: 205
Lid geworden op: wo 3 sep 2008, 14:17
Locatie: . .

Bericht door Edwin2 »

Misschien verraad ik nu teveel....

Wat dacht je van een relais aansluiten, ipv een lamp ?

Via het verbreekcontact sluit je een lamp aan.
Normaal = lamp aan, geactiveerd = lamp uit.

Maar nu verder zelf nadenken :wink:

Groeten,

Edwin
Bob_ArtEZ
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 29 sep 2008, 10:48

Bericht door Bob_ArtEZ »

Ten eerste bedankt, echter zit ik niet op een technische hogeschool maar op de hogeschool voor de kunsten. Ten tweede gaat het niet om het technische aspect ervan, maar om de creatieve gedachte ervan. Dit gaat nog helemaal uitgewerkt worden ivm het licht en donkere aspect. De techniek is helemaal niet van belang. Aangezien ik a-technisch ben vergeleken met de meesten hier, hoopte ik dat jullie me op weg konden helpen. Tuurlijk snap ik dat jullie mn huiswerk niet gaan maken, groot gelijk. Wel hoop ik een fijne uitleg te krijgen hoe ik het t beste aan kan pakken.

Groet!
stijn etcetera
Berichten: 22
Lid geworden op: za 6 sep 2008, 17:56
Locatie: waregem. .. .

Bericht door stijn etcetera »

hoi,
aangezien ik aanneem dat de bewegingesmelder een lamp aanstuurt van 220V wisselspanning, zou ik inderdaad ook voor een relais met verbreekcontact gaan lijkt me. zal straks even een eenvoudig schema posten.
alle paddestoelen zijn eetbaar, willeswaar kun je sommige maar een keer eten.

vreemdgaan, is met het juiste been, uit het verkeerde bed stappen
stijn etcetera
Berichten: 22
Lid geworden op: za 6 sep 2008, 17:56
Locatie: waregem. .. .

Bericht door stijn etcetera »

hierondr een tekening om het een beetje voor te stellen. aan de technisch ervaren mensen onder ons: ik weet het, het lijkt nergens naar, maar het is de enige manier waarop ik het kan voorstellen zonder schemasymbolen, zodat het verstaanbaar is voor iemand die (sorry als ik me vergis) geen technische kennis heeft
het onderste tekenigetje geeft aan hoe het zou moeten worden, het bovenste is zoals het nu is
excuses voor de vreemd uitziende uitleg, maar ben nu eenmaal niet zo goed in dingen verstaanbaar maken
alle paddestoelen zijn eetbaar, willeswaar kun je sommige maar een keer eten.

vreemdgaan, is met het juiste been, uit het verkeerde bed stappen
stijn etcetera
Berichten: 22
Lid geworden op: za 6 sep 2008, 17:56
Locatie: waregem. .. .

Bericht door stijn etcetera »

en blijkbaar wil de tekening niet meewerken vandaag
alle paddestoelen zijn eetbaar, willeswaar kun je sommige maar een keer eten.

vreemdgaan, is met het juiste been, uit het verkeerde bed stappen
Edwin2
Berichten: 205
Lid geworden op: wo 3 sep 2008, 14:17
Locatie: . .

Bericht door Edwin2 »

komt ervan, als het nergens op lijkt :-)

Nu dus inderdaad niet :-)
Bob_ArtEZ
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 29 sep 2008, 10:48

Bericht door Bob_ArtEZ »

Hardstikke bedankt alvast, zal zo snel mogelijk weer kijken voor de uitleg:)
Plaats reactie