Ventilator snelheid regelen.

Wie bang is om te vragen schaamt zich om te leren.
Plaats reactie
osxy
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 29 aug 2008, 12:05

Ventilator snelheid regelen.

Bericht door osxy »

Hallo,

Voor mijn profielwerkstuk voor de havo zijn wij bezig met de bouw van een kleine windtunnel.
Mijn zelfstandige onderdeel van dit project is de uitwerking van de uitwerking van de ventilator snelheid regelaar.

Mijn doel is dus:
Regelen van een 220v huis-tuin-keuken ventilator.

Dit moet op door ons zelf bepaalde snelheden afgeregeld worden.

Wat heb ik zelf uitgevonden:

Voltage regelen met weerstanden -> negatieve invloed op motor en weerstanden maken veel warmte.
Ik heb al van alles over OP-AMPS gelezen maar daar heb ik niets over 220v schema's kunnen vinden.

Beste optie die tot nu toe in me op is gekomen is de frequentie van de stroom regelen, maar nu loop ik tegen praktische problemen aan dat mijn kennis hiervoor niet toerijkend is.

Zouden jullie mij een schema kunnen aanrijken of wat kernwoorden waarmee ik verder kan komen.
Gebruikersavatar
Stynus
Site Admin
Site Admin
Berichten: 5910
Lid geworden op: vr 16 mei 2003, 20:45
Locatie: Overpelt (België)
Contacteer:

Bericht door Stynus »

Ik denk dat daar een serie motor inzit. Die kan je regelen met fase aansnijding.
osxy
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 29 aug 2008, 12:05

Bericht door osxy »

Er zijn dus geen OP-AMPS te krijgen die 220v "doen". Helaas dat had makkelijk geweest :roll:

Dan maar verder zoeken.
Gebruikersavatar
Stynus
Site Admin
Site Admin
Berichten: 5910
Lid geworden op: vr 16 mei 2003, 20:45
Locatie: Overpelt (België)
Contacteer:

Bericht door Stynus »

Nee die zijn er voor zover ik weet niet.
GvH-E
Berichten: 566
Lid geworden op: zo 25 mar 2007, 22:41
Locatie: Amersfoort. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door GvH-E »

In een huis tuin en keuken ventilator zit meestal een k.a. motor. (kortsluit-anker) die wordt aangedreven door een draaiveld wat samenhangt met o.a. de netfrequentie.
In een seriemotor is een collector met koolborstels aanwezig en dat zal hier niet het geval zijn.

Je kunt de motor enigszins regelen (bijv. 30 % minder) door de spanning te verlagen.
Iets wat je nu al met weerstanden doet.
Je kunt het ook proberen met een geschikte dimmer. (voor motoren!) of met een regeltrafo.
De motor kan te heet worden (de slip neemt toe) en zelfs verbranden door teweinig koeling. Gaat ook extra brommen.

Je kunt ook nog experimenteren met div. condensatoren (geen elco's!) in serie maar ook dat blijft behelpen. (bijv. 0,5 uf -450 volt)
Maar een mooie en liniaire regeling zal het nooit worden omdat je "regelt" door een minder sterke motor te maken.
Voor een lagere frequentie (frequentieregeling) is de motor ook niet geschikt.
Dus het is behelpen. GvH-E
osxy
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 29 aug 2008, 12:05

Bericht door osxy »

De ventrilator in kwestie is dus een 3 fase motor (gaan 4 snoeren naar de motor min en 3 fase draden).
Zijn er mogelijkheden deze goed te regelen? Ik kan nergens iets vinden hierover helaas.
Gebruikersavatar
Stynus
Site Admin
Site Admin
Berichten: 5910
Lid geworden op: vr 16 mei 2003, 20:45
Locatie: Overpelt (België)
Contacteer:

Bericht door Stynus »

frequentieregelaar
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Weet je zeker dat het een 3 fase huis tuin en keuken ventilator is.
De meeste huis tuin en keuken ventilatoren zijn nl. 1 fase ventilatoren.
Dat er meerdere draden uitkomen kan zijn dat er ergens nog een condensator aangesloten moest worden. Of deze ventilator heeft meerdere toerentallen tot zijn beschikking. (meerdere poolparen uitgevoerd.)
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
Audio system
Berichten: 84
Lid geworden op: di 23 sep 2008, 11:12
Locatie: Moeskroen (België). .. .

Bericht door Audio system »

ik vraag me af of je hier ook niet kan werken met een wervelstroomrem?

grtz
Plaats reactie