2-Weg/3-Weg filtering

Stel hier je vragen over audioapparatuur en audioschakelingen
Plaats reactie
Edie
Berichten: 18
Lid geworden op: ma 2 aug 2004, 1:06
Locatie: Heerlen
Contacteer:

2-Weg/3-Weg filtering

Bericht door Edie »

Beste Forumleden,

Ik ben bezig met een aantal pure hobby projecten voor 'redelijk professioneel' PA luidsprekerkasten te maken, nu is alles berekent uiteraard (de kasten) en nu stuite ik op de filtering.

Dit is en blijft voor mij nog steeds een moeilijk onderdeel, wat juist net zo leuk is! (vind ik dan..)

Even over de luidsprekers;
Het wordt een "2-weg" systeem met 2 x 15" woofers (aparte kamer elk) en erboven 1 hoorn (met echte driver, geen piezo!) en nu wilde ik persé het volgende "uitproberen":

Zoals onlangs vast bekend hebben 15" woofers (doorsnede van 38cm) altijd een dip in het middentonen bereik, dus voor spraak e.d. is een 12" beter inzetbaar. Nu zat ik te denken om een vrij oud, maar nog steeds toegepaste (o.a. door JBL in de Sound Factor - Jr-X serie's) schakeling door de onderste woofer iets meer door te laten lopen dan de bovenste,
Ofwel:
De onderste de pure bassen, de bovenste laat iets meer middentonen door. Nu heb ik dus vrij simpel "gewoon" 2 spoelen en 2 flinke condensator's nodig (o.i.d.) met allebei (laten we spreken van 2 aparte stroomkringen) aparte waardes.

Nogmaals, het gaat voornamelijk om een oefenproject, en ik wil met verschillende componenten gaan uitproberen, even wat over de gebruikte luidsprekercomponenten:
2 x 15" - 150 Watt (ze zeggen RMS, maar ik neem aan Maximaal, RMS zo'n 75 Watt's..) en een hogetonen driver van 25 Watt (25 ZONDER filtering, met Filtering een stuk hoger uiteraard).

De luidsprekers zijn allen 4 Ohm, dus ik dacht eraan om de woofers op een manier toch proberen in serie te schakelen? Zodat je op 8 Ohm uitkomt, i.p.v. die lastige 2 ohm (waar veel versterkers niet fatsoendelijk op werken kunnen..)

Maar oke, laten we om te beginnen uitgaan van 2 Ohm (dus parralel) goed? Nu wilde ik gewoon ongeveer weten welke componenten en met welke waardes ik hiervoor nodig heb. (mijn tweede gedachte, want het blijft LOW budget kast..) was om de onderste woofer te filteren ( heb hier 4 zware liggen, maar verder geen gegevens van :S dus lekker duidelijk, hehe) en de bovenste NIET te filteren, zodat deze 'gewoon' nog de midden/eventueel hoge tonen doorlaat.

De onderste woofer wilde ik bij de c.a. 40 Hz laten stoppen (we komen langszaam in het kickbass gedeelte ;-) omdat daaronder die arme woofers zich kapot zitten te werken, en je hoort er niks van. En doorlaten lopen tot... een Hz of 800 ? Iig, heeft iemand ideen, uitwerken? Maar bovenal welke componenten ik het beste gebruiken kan, met oog op de waardes hiervan. ? .

Met hele vriendelijke groet,
Edie.
H E I L I G B L O E D
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Ik zal voor jouw mijn best doen om er iets moois van te maken.
Even geduld, ik ben net terug van vakantie.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
Edie
Berichten: 18
Lid geworden op: ma 2 aug 2004, 1:06
Locatie: Heerlen
Contacteer:

Bericht door Edie »

Dankjewel!

Fijne vakantie gehad trouwens?
H E I L I G B L O E D
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Ja , fijne vakantie gehad. Waren naar Duitsland geweest. Goed weer gehad en veel gedaan.
Wanneer je de bass speakers goed dempt in de kast dan kun je makkelijk gaan tot 150 Hz. Ik weet niet wat voor een ontwerp kast je hebt gemaakt, maar het is best mogelijk om het resonantie probleem van de speaker weg te dempen hoor.
Ik ben nog aan het rekenen om fatsoenlijke spoelen en condensatoren te verkrijgen.
Wil je 12 db / oktaaf of 18 db ? En wanneer je 3 speakers in een kast zet dan krijgt elke speaker zijn filter en alles blijft dan op 4 ohm per kast.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
Edie
Berichten: 18
Lid geworden op: ma 2 aug 2004, 1:06
Locatie: Heerlen
Contacteer:

Bericht door Edie »

mat janssen schreef:Ja , fijne vakantie gehad. Waren naar Duitsland geweest. Goed weer gehad en veel gedaan.
Dat is mooi! Ik ook fijne vakantie, alleen soms TE warm.
Wanneer je de bass speakers goed dempt in de kast dan kun je makkelijk gaan tot 150 Hz. Ik weet niet wat voor een ontwerp kast je hebt gemaakt, maar het is best mogelijk om het resonantie probleem van de speaker weg te dempen hoor.
Ontwerp is vrij simpel, trapeziumvorm (nouja.. simpel..) gemaakt van 15mm MDF, eigenlijk lieg ik: ben van plan te maken, heb nu wel enkele 12"/1'" topjes staan, van 12mm MDF, ook trapezium vorm, zijn werkelijk prachtig gelukt (dankzij stoffering, dat verwerkt eventuele gemaakte schade, wat je met MDF snel hebt, makkelijk weg..)
Wil je 12 db / oktaaf of 18 db ? En wanneer je 3 speakers in een kast zet dan krijgt elke speaker zijn filter en alles blijft dan op 4 ohm per kast.
1) 12dB octaaf lijkt me voldoende, het is immer eens 'gewone' fullrange speaker box, welke het liefst zonder nodige baskisten of topspeakers voor een aantal personen spelen kunnen.
2) Elke speaker haar eigen filter, dit doe ik ALTIJD zelf ook toepassen, alhoewel, mijn oudere speakerkasten waren van "Pleur maar in een kastje" type, terwijl ik nu toch langzaam de betere weg opga (dus sla Piezo HT over, redelijk prof. speakers, e.d..)

Owja, 4 ohm is perfect, ik gebruik zelf ook liefste alles 4 ohm (ook makkelijker doordat je minder wattage's bij versterkers nodig hebt, tenzij je ze parralel gaat schakelen..) en zoals ik zei, dit model moeten 2 fullrange'rs worden, welke zonder nodige bij speakers (tops/subs) zouden moeten spelen.

Mvg Edie
H E I L I G B L O E D
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Hierbij een filter.
Niet 100% optmiaal maar je moet het wel kunnen merken.
Gebruik luchtspoelen deze raken nl. nooit in verzadiging.
De condensatoren zijn geen elco's.
Gebruik je elco's dan in antiserie zetten van 2 maal de waarde met
diodes over de elco's.

Dir wil zeggen over de elco zit een diode met de anode aan de min van de elco en de kathode van de diode aan de plus van de elco.
De plus van de bijde elco's zitten aan elkaar. De aansluitdraden zitten dus dan aal de bijde minnen van de elco's
Echter dit verdient niet de voorkeur.

Probeer aanloop condensatoren te krijgen voor motoren.
Bijlagen
filter-edie.GIF
filter-edie.GIF (2.59 KiB) 12690 keer bekeken
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
Edie
Berichten: 18
Lid geworden op: ma 2 aug 2004, 1:06
Locatie: Heerlen
Contacteer:

Bericht door Edie »

DANKJEWEL!

Hiermee kom ik mooi vooruit, dit moet lukken..

Ik heb namelijk nu ook de JBL SF25's, en deze maken ook van dit principe gebruik (waar ik erg over te spreken ben).. Als het ware helpen de twee woofers elkaar, zodat ze niet over hun nek spelen (dus lage EN "hoge" tonen doorlaten.. Maar mooi gescheiden).

Wanneer dit project is afgerond, laat ik de resultaten hier zien.!.

Mvg Edie
H E I L I G B L O E D
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Ik heb een twintigtal jaren geleden ook ooit een PA systeem gemaakt met 3 losse kasten, waar we zeer tevreden mee waren. Een Bassbin met 2 JBL speakers van 18 inch en die liep tot 330 Hz. Deze bassbin was gemaakt in een dubbel gevouwen hoornkast zoals Electrovoice ze ook heeft voor een speaker. De middentonen kast liep van 300 tot 1500 Hz. Ook een electrovoice systeem. en de hoge tonen van 1500 Hz tot !! was een hogetonen hoorn met driver en metalen schotten onder 45 graden naar beneden. De filters voor deze kasten heb ik toen ook zelf gemaakt maar ze waren wel 18 db / oktaaf. Totaal vermogen was 600 Watt per kant.
De eindversterkers hierbij had ik ook zelfgemaakt. Elke versterker bestond uit 8 maal EL34 en een ECC82 als fasedraaier. Ons mengpaneel die hadden we gekocht en dat was een Soundcraft 24 kanaals mengpaneel.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
Edie
Berichten: 18
Lid geworden op: ma 2 aug 2004, 1:06
Locatie: Heerlen
Contacteer:

Bericht door Edie »

Ik wil graag met weinig kasten slepen, (niet dat 3 per kant zoveel is.. maar...;-) nu heb ik dus de JBL SF25 (waar me, voor het geld, een BEHOORLIJKE bak geluid komt! bijna ongelooflijk voor die prijs..)

Nu is de bass echter, met name (nouja, juist dan), op hoge volumes erg weinig, (dus al snel kickbass) maargoed, geen enkel 'low-budget' kast(je) kan je aan alle eisen voldoen, dus 2 baskisten (1 per kant) eronder en 'klaar'.. Nu zat ik ook aan een gevouwen hoorn te denken (ofwel een W-Bin toch?) echter zijn die vaak erg zwaar en ook nogal groot qwa afmetingen, daarbij komt ook nog;
Je "Moet" ze haast stacken om een fatsoendelijke geluidsweergave te krijgen,
Er een beest van een driver in plaatsen moet, en voldoende versterkingsvermogen nodig hebt.

Dan had ik nog in gedachten de glijbanen (ofwel Scoops) lekker rommelen met oudhout, maargoed, echt fatsoendelijke kasten met juiste speakers, iig berekende T/S Parameters vind je niet zoo snel meer, dan toch maar zelfbouw BR kastje.

De Beyma 18g met zijn 400 Watt is daarintegen een echt beestje, tenminste, toen ik hem hoorde begonnen LETTERLIJK in een niet al te grote ruimte, stukjes plamuur o.i.d. van het plafon af te vallen, haha, niet normaal, (waren wel 2 stuks per kant, maargoed..) sindsdien ben ik best verkocht aan die jongens.

Wat ik gehad heb, en heb;
Gehad;
2 X Dap MC15 (voor prijs redelijk, verder knudde..)
2 X Marquants (breek me de bek niet open... ROTZOOI!)
2 X Dap RW15 (erg netjes voor het geld)

Nu nog;
2 X ESW 1015 Baskisten (staan nog in de schuur, leeg, dragen wel ver.)
2 X JBL SF25 (mijn schatjes, het is echter het budget merk van JBL, maar
niet kapot te krijgen)

Versterking;
2 X Peavey CS400
2 X Peavey 2400 (ff nr kwijt, iig een nieuwe budget serie..)
1 X Palladium 1600

Mixer;
1 X Stanton RM50

Crossover;
1 X Behringer, met limiter ingebouwd.

Dan kabels e.d... Nu nog kijken voor 2 subjes..
H E I L I G B L O E D
RiPKiP
Berichten: 390
Lid geworden op: zo 25 aug 2002, 14:44
Locatie: Richting Utrecht :-)
Contacteer:

Bericht door RiPKiP »

Beetje laat maar wel ontopic 8)

Wanneer gebruik je nou 12 dB / oktaaf en wanneer 18 dB enzo? Ik ben ook bezig met het op papier zetten omdat ik ook een twee-weg crossover wil maken (actief). Hij is op basis van een linkwitz-riley 24dB / oktaaf. In hoeverre is dit dan anders?

Dit heb ik al op papier staan. Het bestand is wel 1,3 mb omdat er wat plaatjes/schema's in zitten maarja met ADSL is dat zo geladen :)
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Wanneer je te scherpe filters hebt dan moet je wel zorgen voor een goede "aansluiting" anders krijg je gaten in je frequentie gebied of pieken omdat bijde filters dan nog een overlap hebben. Bijde is niet aan te raden.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
Plaats reactie