Eindwerk, een paar vragen.

Wie bang is om te vragen schaamt zich om te leren.
Plaats reactie
JoeriV
Berichten: 3
Lid geworden op: do 9 okt 2008, 17:36

Eindwerk, een paar vragen.

Bericht door JoeriV »

Ik doe mijn laatste jaar informaticabeheer, en ik moet dus een eindwerk doen dit jaar.

Mijn onderwerp staat al zo goed als vast, maar ik heb nog tijd tot volgende week om nog aanpassingen te doen of een ander onderwerp te kiezen.

Mijn keuze was gegaan naar USB-aansturing, na wat rond te kijken was ik op de "robot-arm" set van Velleman uitgekomen, de KSR10, deze zou ik dan aansturen via usb.

Deze zou ik dan willen aansturen met behulp van de K8055 van velleman.
Op gebied van programmatie is dat allemaal geen probleem, maar echte elektronica zelf maken, bij wijze van spreken, is vrij nieuw voor mij.
Dus ik wou hier even raad vragen.

Mijn probleem op dit moment is dus, de 5 schakelaars om de arm te laten bewegen hebben schakelaars die 3 standen hebben, "neutraal", "boven" "onder". Maar de digitale poorten op die K8055, daar kan je alleen maar een o of 1 mee sturen. Daarom zou ik die schakelaars opsplitsen naar 2 schakelaars. Maar het probleem is hier dan dat ik 10 uitgangspoorten nodig heb, en er maar 8 zijn op de kaart, of ik moet eventueel dan de analoge poorten ook gaan gebruiken.

Dus mijn vraag is, als iemand hier een degelijke oplossing voor weet, of mij toch allesinds al op weg kan helpen, omdat het vooral mijn bedoeling is om zelf bij te leren en niet zomaar wat na te bouwen wat een ander mij zegt.

En nog een laatste vraag, is het mogelijk (of laat mij zeggen, op een nog vrij makkelijke manier, want het zal natuurlijk altijd wel mogelijk zijn) om die arm te laten voeden door bijv een adapter of dergelijke, ipv de batterijen.

Voor info omtrend deze 2:
- http://www.velleman.be/downloads/0/illu ... k_rev3.pdf

- http://www.velleman.be/secure_downloads ... lfresd.pdf

mvg, Joeri
Edwin2
Berichten: 205
Lid geworden op: wo 3 sep 2008, 14:17
Locatie: . .

Bericht door Edwin2 »

Neehoor, je hebt slechts 6 poorten nodig....

Mag ik er van uit gaan, dat je niet twee schakelaars tegelijk hoeft te sturen ?

Dan gebruik je 1...5 om de schakelaars in te schakelen, en poort 7 om de richting te
bepalen. Zou dat een idee kunnen zijn ?
JA natuurlijk, anders schreef ik het niet.... HAHAHA Geintje

Succes !

Edwin
JoeriV
Berichten: 3
Lid geworden op: do 9 okt 2008, 17:36

Bericht door JoeriV »

Er moeten meerdere tergelijkertijd kunnen aangestuurd worden. Dus aangezien jou oplossing wel goed is, legt het mij wat beperkingen op die ik liever niet wil.
Edwin2
Berichten: 205
Lid geworden op: wo 3 sep 2008, 14:17
Locatie: . .

Bericht door Edwin2 »

ok, volgende idee:

Gebruik enkele latches.

6 bits adres, 1 bit of daar een 1 of 0 moet verschijnen, en het achtste bit als clocksignaal.

6 bits is 32 mogelijke schakelaars, en je had er slechts 10 nodig....

Groeten,

Edwin
JoeriV
Berichten: 3
Lid geworden op: do 9 okt 2008, 17:36

Bericht door JoeriV »

Edwin2 schreef:ok, volgende idee:

Gebruik enkele latches.

6 bits adres, 1 bit of daar een 1 of 0 moet verschijnen, en het achtste bit als clocksignaal.

6 bits is 32 mogelijke schakelaars, en je had er slechts 10 nodig....

Groeten,

Edwin
Oké, ik ga even daarnaar kijken, alvast bedankt voor de hulp.
Edwin2
Berichten: 205
Lid geworden op: wo 3 sep 2008, 14:17
Locatie: . .

Bericht door Edwin2 »

SUCCES !
Plaats reactie