COndensator

Stel hier je overige vragen over elektronica als ze niet in bovenstaande passen.
Plaats reactie
TJW

COndensator

Bericht door TJW »

Kan iemand me wat meer vertellen over condensators. Ik weet dat ze stroom vasthouden maar volgens mij bouwen ze ook stroom op in een wisselspanning kring. Hoe zit dat? :?
Arjan
Site Admin
Site Admin
Berichten: 718
Lid geworden op: wo 24 jul 2002, 22:24
Locatie: Eindhoven. .. .. .
Contacteer:

Bericht door Arjan »

Kan wel ja over zoiets hebben we op school wel eens een stukje over gezien maar vond het zeer vaag.... (er deed ook een spoel mee dacht k)
K heb ff gezocht maar kan niks zinnigs vinden met google
rob007
Berichten: 5
Lid geworden op: za 14 sep 2002, 14:38
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

condensator

Bericht door rob007 »

En ik weet het ook niet precies.
Ik weet in combinatie condensator en diode dat je het voltage opvoeren.
En als we het over HF hebben kunnen we met een spoel en een condensator
Een HF signaal oppikken en dat met behulp van een diode ook omzetten.
Ik raai maar wat ook ik blijf een hobbyist !!!
Groetjes Rob
MADdie86
Expert
Expert
Berichten: 125
Lid geworden op: zo 15 sep 2002, 14:32
Locatie: De Waard
Contacteer:

Bericht door MADdie86 »

Condensatorren vlakken voltages beter af als die over de 2 stroom aders lopen, zodat enige on-effen heden weg gewerkt worden. Die on-effen heden als die weg gewerkt worden moeten die ergens naar toe. Dus die on-effen heden voeren het voltage dan soms een maar µV op.
Ik hoop dat jullie het zo een beetje snappen?
Alguna gente está loca, yo es tuerca
www.thaband.tk
danny

Bericht door danny »

een condensator kan je ook als een oneindig hoge weerstand zien bij gelijkspanningen en laat wisselspanning door.
als je die twee spanningen wilt scheiden dan houd die de gelijkspanning tegen en de wisselspanning laat die door (omdat die van polariteit veranderd). zou kun je die twee scheiden. geloof ik.
correct me if i'm wrong!!! :)

danny
MADdie86
Expert
Expert
Berichten: 125
Lid geworden op: zo 15 sep 2002, 14:32
Locatie: De Waard
Contacteer:

Bericht door MADdie86 »

Zou je in dat geval niet beter een diode brug kunnen gebruiken ??? :)
Alguna gente está loca, yo es tuerca
www.thaband.tk
Gast

Bericht door Gast »

MADdie86 schreef:Zou je in dat geval niet beter een diode brug kunnen gebruiken ??? :)
nee, het gaat niet om van wisselspanning gelijkspanning te maken maar om die twee componenten te scheiden van elkaar. hoe het precies zit weet ik ook niet maar je kan een condensator bij gelijkspanning zien als een oneindig hoge weerstand dus een isolator.

groeten danny
MADdie86
Expert
Expert
Berichten: 125
Lid geworden op: zo 15 sep 2002, 14:32
Locatie: De Waard
Contacteer:

Bericht door MADdie86 »

Dat weet ik wel ;) maar dat is als je een condensator in serie zet met de LOAD.
Wij hebben het er nu over met de condensator parallel met de load. :lol:
Alguna gente está loca, yo es tuerca
www.thaband.tk
danny
Berichten: 31
Lid geworden op: wo 25 sep 2002, 18:05
Locatie: Hoofddorp

Bericht door danny »

MADdie86 schreef:Dat weet ik wel ;) maar dat is als je een condensator in serie zet met de LOAD.
Wij hebben het er nu over met de condensator parallel met de load. :lol:
ja, dat is waar :D . dan weet hij nu precies wat een condensator doet of die nou in serie of parallel is geschakeld!! toch?

danny
tjaa......... geen idee!!!
MADdie86
Expert
Expert
Berichten: 125
Lid geworden op: zo 15 sep 2002, 14:32
Locatie: De Waard
Contacteer:

Bericht door MADdie86 »

Jah ok lol, je hebt weer gelijk :p

Kan je dan ook meteen uitleggen hoe het zit met wissel spanningen ;)
Dan scheelt dat mij en de rest van de MOD's weer tijd :)
Alguna gente está loca, yo es tuerca
www.thaband.tk
danny
Berichten: 31
Lid geworden op: wo 25 sep 2002, 18:05
Locatie: Hoofddorp

Bericht door danny »

MADdie86 schreef:Jah ok lol, je hebt weer gelijk :p

Kan je dan ook meteen uitleggen hoe het zit met wissel spanningen ;)
Dan scheelt dat mij en de rest van de MOD's weer tijd :)
lol. jij/jullie bent/zijn de electronica expert(s). waarschijnlijk kunnen jullie het beter uitleggen. :) maar goed ik ga het proberen.

Serie:

maar het komt omdat wisselspanning continue van polariteit wisselt dus dan is tijdens de eerste halve posotieve periode de ene kant van de condensator + en de andere kant -. en tijdens de tweede halve negatieve periode is de respectievelijke kant van de condensator - en +. dus hij geleid het als het ware.

en bij gelijkspanning staat constant aan de ene kant een positieve spanning en word die opgeladen. gaat de spanning ervan af dan ontlaad die.

Parallel:

dan betreft het meestal een wisselende gelijkspanning. dus een gelijkspanning met een rimpel. dan wordt als de spanning hoger word de condensator opgeladen. en als dan de spanning daalt ontlaad de condensator en heb je op de uitgang een iets stabielere spanning.

ik hoop dat ik het een beetje goed heb uitgelegd en dat je het ook een beetje snapt.

groeten danny
tjaa......... geen idee!!!
MADdie86
Expert
Expert
Berichten: 125
Lid geworden op: zo 15 sep 2002, 14:32
Locatie: De Waard
Contacteer:

Bericht door MADdie86 »

Goed genoeg geprobeerd :)
Ik zal kijken of ik wat tijd kan vrijkrijgen dat ik een DOC'tje met nfo schrijf en online zet :roll:
Alguna gente está loca, yo es tuerca
www.thaband.tk
Gast

Re: COndensator

Bericht door Gast »

TJW schreef:Kan iemand me wat meer vertellen over condensators. Ik weet dat ze stroom vasthouden maar volgens mij bouwen ze ook stroom op in een wisselspanning kring. Hoe zit dat? :?
Zo simpel mogelijk uitgelegd:

Een condensator houdt een electrische lading vast.
De grootte van die lading (de hoeveelheid lading) hangt af van twee dingen: de spanning die over zijn klemmen staat en zijn capaciteitswaarde bijvoorbeeld 10µF (lees tien micro farad).
Als nu de spanning veranderd, zal er een stroom vloeien door de condensator om zijn lading bij te vullen (op te laden) of te verminderen.

In een AC circuit waar de spanningen continu veranderen vloeit er dus ook voortdurend een stroom door de condensator, de ene keer opladen de volgende keer ontladen. Dus die stroom is ook AC!

In een elekrische voeding geleiden de gelijkricht dioden slechts met tussenposen, in de periodes dat de dioden niet geleiden neemt een condensator de stroom toevoer over. Hij levert stroom, zijn lading verminderd en ook zijn klemspanning daalt. In de perioden dat de dioden geleiden wordt de condensator weer opgeladen en vloeit er een stroom in de condensator.

mvg,

KM
visit http://home.tiscali.be/kurt.moerman/
dr piet

Re: COndensator

Bericht door dr piet »

TJW schreef:Kan iemand me wat meer vertellen over condensators. Ik weet dat ze stroom vasthouden maar volgens mij bouwen ze ook stroom op in een wisselspanning kring. Hoe zit dat? :?
kijk eens op http://www.kemo-electronic.de/b233_gb.html
RoBSki!
Berichten: 24
Lid geworden op: za 26 okt 2002, 17:10
Locatie: Amsterdam. .. .

Re: COndensator

Bericht door RoBSki! »

TJW schreef:Kan iemand me wat meer vertellen over condensators. Ik weet dat ze stroom vasthouden maar volgens mij bouwen ze ook stroom op in een wisselspanning kring. Hoe zit dat? :?
Een condensator is een onderdeel (component) met twee platen en isolator (het dielectricum)
Een electrolytische condensator (elco) zijn de platen opgerolt met isolatievloeistof ertussen (weet even niet meer wat voor rotzooi dat is, vies chemisch goedje in ieder geval)
Een elco heeft dus een veel hogere capaciteit (in Engels heet het capacitor) dan een condensator in de elektronica.

Als je een condensator (C) laat ontladen via een spoel (L), dan onstaan in die spoel een inductiespanning, door heel snel te laden en te ontladen (wisselspanning) verkrijg je een oscillerende werking (LC kring), laat je de kring resoneren dan kun je em zien als ohms, uit resonatie dan word de kring meer capacitief of inductief (vector diagram, met sin cos kun je de hoeken uitzetten etc.)

Als je ooit op de MTS komt, krijg je dit allemaal, dan krijg je termen zoals, slinger energie en relatieve permeabiliteit voor je oren, allemaal erg fijne stof.

greetings RoBSki! :)
Plaats reactie