Rendement van een gloeilamp ?!

Zoals het klokje thuis tikt, tikt het nergens...Gezelligheid kent geen tijd...
Plaats reactie
Edwin2
Berichten: 205
Lid geworden op: wo 3 sep 2008, 14:17
Locatie: . .

Rendement van een gloeilamp ?!

Bericht door Edwin2 »

Hallo allemaal.

Weten jullie hoe hoog het rendement is van een gloeilamp?

Er wordt beweerd dat dat slechts rond de 5% zou zijn.

F O U T ! !

Ja, als je dat ding als lichtbron toepast klopt het wel, maar je moet `m wel goed gebruiken!!!

Als je diezelfde gloeilamp als w a r m t e b r o n gebruikt, heeft die 95% rendement !!!
Waar vind je hedentendage nog zo`n hoog rendement ?

Maar alle stokheid op een gekje: Doe eens in een niet te grote kamer, een 40 Watt bureau-
lamp aan.... het wordt echt warmer in die kamer !
Dus al die `spaar`lampen is grote belazerij.... Je betaald je blauw aan gas, om het huis
weer warm te stoken .... :lol:

Groetens,

Edwin
Laatst gewijzigd door Edwin2 op vr 21 nov 2008, 14:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Stynus
Site Admin
Site Admin
Berichten: 5910
Lid geworden op: vr 16 mei 2003, 20:45
Locatie: Overpelt (België)
Contacteer:

Bericht door Stynus »

In de winter is die warmte idd een min of meer gewenste bijwerking (elektrich verkregen warmte is veel duurder dan met mazout ofzo.)

Maar in de zomer dan wil je die warmte net naar buiten. Dus moet de airco nog harder draaien dus duurder.
JARI NETWORKS
Berichten: 1697
Lid geworden op: zo 23 apr 2006, 19:01
Locatie: Hedalen. .. Noorwegen .. .. .. .. .. .. ...

Bericht door JARI NETWORKS »

hier verstook ik zo'n beetje n 1,5 zak van 80 liter hout per dag,
a 35 NRK : 8 = ongeveer n 6,5 euro
http://pent.no/Vaer.aspx?ID=84337
600 MOH
tot nu toe koudste temp -29,9
De logica van Windows: klik op START om af te sluiten.
Mijn verrekijker vergroot 10x, maar bij de 11e keer werkte hij ook nog
dj jens
Berichten: 1543
Lid geworden op: ma 2 jan 2006, 11:30
Locatie: Den Haag.. .
Contacteer:

Bericht door dj jens »

is dat houd niet zelf te kappen/bij een bosbouw bedreif te halen? op mijn camping in duitsland koop ik 1 kuub hout voor 2 euro...
Gebruikersavatar
Stynus
Site Admin
Site Admin
Berichten: 5910
Lid geworden op: vr 16 mei 2003, 20:45
Locatie: Overpelt (België)
Contacteer:

Bericht door Stynus »

Of bij bedrijven die het als afval hebben kopen.
Zo hebben wij elk jaar een oplegger hout (paletten) voor een 50€.
En daar komen we mee toe om heel de winter de living warm te stoken.
JARI NETWORKS
Berichten: 1697
Lid geworden op: zo 23 apr 2006, 19:01
Locatie: Hedalen. .. Noorwegen .. .. .. .. .. .. ...

Bericht door JARI NETWORKS »

hout is hier geen afval hoor, elk spaandertje word wel weer ergens voor gebruikt, het is de brandstof nummer 1 in noorwegen
http://pent.no/Vaer.aspx?ID=84337
600 MOH
tot nu toe koudste temp -29,9
De logica van Windows: klik op START om af te sluiten.
Mijn verrekijker vergroot 10x, maar bij de 11e keer werkte hij ook nog
Arjan
Site Admin
Site Admin
Berichten: 718
Lid geworden op: wo 24 jul 2002, 22:24
Locatie: Eindhoven. .. .. .
Contacteer:

Re: Rendement van een gloeilamp ?!

Bericht door Arjan »

Edwin2 schreef:Hallo allemaal.



Als je diezelfde gloeilamp als w a r m t e b r o n gebruikt, heeft die 95% rendement !!!
Waar vind je hedentendage nog zo`n hoog rendement ?


Groetens,

Edwin
Je maakt 2 fouten: als je ramen en deuren dicht zijn, is het rendement zelfs 100%, wat denk je dat er met het licht gebeurd?

Daarnaast is omzetten elektrische energie - warmte dus 100%, maar efficientie gas-elektrische energie 30%.

Dus je efficientie gemeten vanaf het gas is slechts 30%, terwijl dit met een HR ketel minimaal 90% is!!! (Maar die kan minder goed specifiek 1 ruimte verwarmen, ik gebruik mijn pc af en toe als verwarming als ik alleen mijn kamer warmer wil hebben, en niet nodig is hele huis te verwarmen)
Condensators? Kan je dat eten?
reddevil
Berichten: 316
Lid geworden op: wo 7 feb 2007, 22:54
Locatie: lummen. .. .. .. .. .. .. .. .. .....

Bericht door reddevil »

Of koop een full HD plasma tv van 46 inch, kan je zo je living mee verwarmen. Er zitten 5 ventilatoren op om de warmte af te voeren van het scherm. Alleen in de zomer is het niet handig.
Professioneel LED Temmer :twisted: alléé dat hoop ik.
Gebruikersavatar
Flupke
Berichten: 818
Lid geworden op: za 22 okt 2005, 12:06
Locatie: Wemmel België. .. .. .

Bericht door Flupke »

Tja van de week nieuwe gloeilamp gekocht van Philips, een klasse C. Was de goedkoopste en vond geen E klasse. 30% meer licht dus 6.5% rendement :-) haha dit maak mij rijk... zal ik niet voelen aan mijn energie rekening van 2500€ per jaar (gas+elek)

Trouwens over dat hout verbranden.
dit is een mooie toepassing: http://www.global-greenhouse-warming.co ... rator.html
Heb al benzine motor staan en ook de ventilator. Nu nog wat oude flexibels zoeken en wat olie tonnen. Volgend project dus. Stroomgroep zelf maken.

Hout kan je in overvloed krijgen bij dak werkers. Alle ik in ieder geval.
Edwin2
Berichten: 205
Lid geworden op: wo 3 sep 2008, 14:17
Locatie: . .

Bericht door Edwin2 »

Tja, er zijn ook houten energievrije huizen....

JA, logisch, je kunt dat huis zelf opstoken.... :mrgreen:
GJ_
Berichten: 57
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 16:47
Locatie: Veldhoven. .. .
Contacteer:

Bericht door GJ_ »

stynus schreef:In de winter is die warmte idd een min of meer gewenste bijwerking (elektrich verkregen warmte is veel duurder dan met mazout ofzo.)

Maar in de zomer dan wil je die warmte net naar buiten. Dus moet de airco nog harder draaien dus duurder.
Da's betrekkelijk natuurlijk. In de zomer is het langer licht, zeker met zomertijd. Dus de lampen gaan dan niet of maar kort aan. TS heeft zeker een punt. In Nederland branden de lampen in de koude maanden het langst en dan is die extra warme echt wel nuttig. In warme landen gaat dit hele verhaal niet op natuurlijk.

Punt is dat juist nu de LED verlichting door de fabrikanten zwaar gepromoot word op onverklaarbare wijze de overheden ook wakker worden. Wie bepaalt er wat er in hun agenda staat?
En dat terwijl LED verlichting nog altijd niet zo zuinig is als de ouderwetse TL buis. Bovendien gaan ze vaak stuk. Niet de LED zelf natuurlijk maar de elektronica in de lamp. Ik heb ze hier van alle merken in de hut hangen en echt duurzaam zijn ze niet, met als absoluut dieptepunt de goedkope lampen die het soms nog geen week uithouden.
Plaats reactie