wat bedoelen ze hier in feite mee?
Ik lees dat soms op websites...
willen ze dan zeggen dat ze bv een schakelaar overbruggen?
Hoe gaat dit dan juist in zijn werk en waarom wordt dit dan bv gedaan?
mvg
een brug leggen ( electriciteit )
Hallo,
Dat hoeft niet.
Je kunt ook een geisoleerde draad over een aantal printsporen heen trekken om delen van de schakeling met elkaar te verbinden.
Groeten,
Bertus
Dat hoeft niet.
Je kunt ook een geisoleerde draad over een aantal printsporen heen trekken om delen van de schakeling met elkaar te verbinden.
Groeten,
Bertus
Je hoeft niet alles te weten,als je het maar weet te vinden.
Als je iets vraagt lijk je misschien dom.
Als je niets vraagt blijf je dom.
Ik beantwoord geen vragen in PM's.
Dit gaat voorbij aan de ideeen van het forum,
het delen van informatie.
Als je iets vraagt lijk je misschien dom.
Als je niets vraagt blijf je dom.
Ik beantwoord geen vragen in PM's.
Dit gaat voorbij aan de ideeen van het forum,
het delen van informatie.
op mijn motor heb ik een schakelaartje zitten aan mijn pikkel ( waar mijn motor op rust )
als ik de pikkel uitklap valt de motor automatisch uit.
Kan ik echter die schakelaar niet overbruggen? Iemand heeft me dat eens verteld.
maar ik snap echter het concept niet van dat overbruggen.
Iemand die me dat wat beter kan uitleggen adv een vb?
mvg
als ik de pikkel uitklap valt de motor automatisch uit.
Kan ik echter die schakelaar niet overbruggen? Iemand heeft me dat eens verteld.
maar ik snap echter het concept niet van dat overbruggen.
Iemand die me dat wat beter kan uitleggen adv een vb?
mvg
als je je pikkel (=standaard??) uitklapt zal deze waarschijnlijk een schakelaar bedienen. Aan die schakelaar zitten 2 draden. (of een kabel met 2 draden erin )
Optie 1: neem beide draden los van je schakelaar en verbind het metaal van beide met elkaar zodat ze elektrisch contact maken. De verbinding even intapen zodat deze niet meer nat worden of tegen je ijzeren frame komen.
(dit heet 'overbruggen')
Optie 2: neem een draad los van de schakelaar en je bent klaar. voorkom ook nu kortsluiting met het frame
Het veiligste is om met optie 2 te beginnen. Start je motor dan niet meer dan kun je optie 1 uitvoeren.
Optie 1: neem beide draden los van je schakelaar en verbind het metaal van beide met elkaar zodat ze elektrisch contact maken. De verbinding even intapen zodat deze niet meer nat worden of tegen je ijzeren frame komen.
(dit heet 'overbruggen')
Optie 2: neem een draad los van de schakelaar en je bent klaar. voorkom ook nu kortsluiting met het frame
Het veiligste is om met optie 2 te beginnen. Start je motor dan niet meer dan kun je optie 1 uitvoeren.
dat zal dus een onderbreekschakelaar zijn.
Pikkel ingetrokken.. schakelaar onderbreekt circuit en motor valt uit.
Dus door die twee met elkaar te verbinden ( circuit compleet ) blijft de motor dus draaien.
Maar als je nu een kabel losmaakt en aftapete.
Hoe zit het dan?
Snap het gedachtengoed niet achter die tweede optie
Pikkel ingetrokken.. schakelaar onderbreekt circuit en motor valt uit.
Dus door die twee met elkaar te verbinden ( circuit compleet ) blijft de motor dus draaien.
Maar als je nu een kabel losmaakt en aftapete.
Hoe zit het dan?
Snap het gedachtengoed niet achter die tweede optie
Of deze benaming nu klopt hangt af van: of de schakelaar bedient wordt als de pikkel is ingetrokken of is uitgeklapt.Khennoz schreef: dat zal dus een onderbreekschakelaar zijn.
Pikkel ingetrokken.. schakelaar onderbreekt circuit en motor valt uit.
Overgens kan het ook prima een maakcontact zijn. Bij simpele motor-ontstekingen moet er een kabel tegen de massa gehouden worden om de motor te laten stoppen. In dat geval is het dus een maakcontact naar massa. Dat zul je dus even uit moeten zoeken. Dit kan met bijvoorbeeld een multimeter.
Dat is de optie als de schaklaar op je 'pikkel' b.v. geen "onderbreek" maar een "maakcontact" is. Dus niet beide opties werken. Maar een van de twee. Welke hangt af van het soort schakelaar (maak of verbreek) er aan je 'pikkel' zit.Khennoz schreef:Maar als je nu een kabel losmaakt en aftapete.
Hoe zit het dan?
Snap het gedachtengoed niet achter die tweede optie
succes