AM Videozender

Stel hier al je HF vragen.
Plaats reactie
Bimi
Berichten: 1
Lid geworden op: di 1 jun 2004, 19:59

AM Videozender

Bericht door Bimi »

Ik heb een vraagje ivm de AM videozender. Kun je daar een gewoon videosignaal mee zenden? Hoe kun je dat dan ontvangen met een TV?
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Je kunt gewoon met een AM video zender zenden.
Het video signaal bij onze tv's is nl. AM gemoduleerd. Alleen het geluid is FM bij onze zenders.Er is dus niks aan de hand.Zenden en kijken dus.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
gerrit
Berichten: 31
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 21:47

Bericht door gerrit »

Ja ik ben ook van plan om het HF zendertje te bouwen ik vroeg me af die wikkeling van 10 mm doorsnede van welk materiaal moet dat zijn?
En is het ook mogelijk om van deze zender een iets fellere te maken zo dat het zendbereik groter word en de antenne kleiner?
ik heb ooit geweten dat iemand zo een zendertje had gemaakt en dat ging goed als de camera stil stond maar als het dan bewoog(samen met de zender dan) dan gaf dat zeer schecht beeld hoe komt dat en als de camera + zender dan weer stil stonden was het beeld weer beter?

gerrit
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Om een spoel te maken kun je het beste een stevige koperdraad nemen i.v.m. de stabiliteit. Waneer je soepele draad zou nemen dan zal door het bewegen de zelfinductie veranderen en dus je afstemming.
Neem b.v draad van 1 a 1,5 mm die beweegt nl nauwlijks.
Om de zaak verder le laten komen heb je inderdaad meer vermoge nodig maar zeker geen kortere antenne.
De lengte van de antenne is frequentie afhankelijk en niet vermogen afhankelijk.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
gerrit
Berichten: 31
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 21:47

Bericht door gerrit »

bedankt voor het ant.
ik had nog een vraagje je kan er alleen een CCTV modules op aansluiten met een coax kabel dus. Bestaan er schema's om een tulp ingang (geel video) zo omtevormen tot een coax uitgang die we dan op het zendertje kunnen aansluiten.

gerrit
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

tulpgeel en video via coax is hetzelfde. of je moet met coax bedoelen dat het video signaal al gemoduleerd is op een bepaald kanaal (frequentie).
Wanneer je dat laatste bedoeld dan hoef je geen zender te bouwen alleen maar een eindtrap om er vermogen van te maken.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
gerrit
Berichten: 31
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 21:47

Bericht door gerrit »

oke bedankt het maakt dus niet uit of ik een gele tulp aansluit of een coax kabel.
En wat is de beste ferquentie 446 MHz of is die niet bedoeld om VHF op uit te zenden?
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

De VHF begint normaal op de tv op kanaal 21 en dat is zo rond de 470 MHz.
Ik weet niet of jij je tv zo laag kunt afstemmen dat je 446 Mhz ziet.
Je kunt het proberen, maar als je afstemprocessor in de tv dit niet toelaat dan zie je niks.
Het kan zijn als je met de hand frequenties kunt intypen dat de tv dat slikt maar in de automatische mode weet ik dat zozeer nog niet.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
gerrit
Berichten: 31
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 21:47

Bericht door gerrit »

hoeveel denk je dat de kost prijs gaat zijn van het geheel (componenten etc.) die je nodig zou hebben voor de zender?
En hoe zou je het vermogen van de zender kunnen opdrijven?
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Afhankelijk van het schema dat je gaat gebruiken moet je toch ongeveer op 10 to 20 euro rekenen.
En neermate je krachtigere zendtransistoren gebruikt kom je ook verder, let wel de antenne is erg belangrijk dat hij klopt voor de frequentie.
Want een goede zender en een pet antenne geeft een pet verbinding.
Verder weet RIPKIP en ROB007 over dit onderwerp veel meer te vertellen.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
gerrit
Berichten: 31
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 21:47

Bericht door gerrit »

a oke ik zal RIPKIP en ROB007 eens contacteren via PM
toch fel bedankt
Plaats reactie