Contactor oefening.
Contactor oefening.
Ok ik heb dus een schakeling die ik moet maken maar ik snap niet echt hoe , kan iemand het scheme tekenen ofzo ? Ik zou het erg apprecieren
Er is 1 relais.
Je hebt 1 stop drukknop
Je hebt twee startdrukknoppen
-als je start drukknop 1 indrukt trekt hij aan , wanneer je deze loslaat trekt hij weer niet meer aan
-als je start drukknop 2 indrukt trekt hij aan , wanneer je deze loslaat trekt hij weer niet meer aan
DUS de schakeling is eigenlijk gebaseerd op volgend principe "de contactor moet aantrekken zolang ik op de knop duw en wanneer ik loslaat niet meer"
Ik hoop dat iemand kan helpen !
Er is 1 relais.
Je hebt 1 stop drukknop
Je hebt twee startdrukknoppen
-als je start drukknop 1 indrukt trekt hij aan , wanneer je deze loslaat trekt hij weer niet meer aan
-als je start drukknop 2 indrukt trekt hij aan , wanneer je deze loslaat trekt hij weer niet meer aan
DUS de schakeling is eigenlijk gebaseerd op volgend principe "de contactor moet aantrekken zolang ik op de knop duw en wanneer ik loslaat niet meer"
Ik hoop dat iemand kan helpen !
-
- Moderator
- Berichten: 11504
- Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
- Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .
-
- Berichten: 1697
- Lid geworden op: zo 23 apr 2006, 19:01
- Locatie: Hedalen. .. Noorwegen .. .. .. .. .. .. ...
Ik begrijp de funktie van die stopknop niet helemaal,
als je de startknop (1 of 2) loslaat stopt tie toch al??
als je de startknop (1 of 2) loslaat stopt tie toch al??
http://pent.no/Vaer.aspx?ID=84337
600 MOH
tot nu toe koudste temp -29,9
De logica van Windows: klik op START om af te sluiten.
Mijn verrekijker vergroot 10x, maar bij de 11e keer werkte hij ook nog
600 MOH
tot nu toe koudste temp -29,9
De logica van Windows: klik op START om af te sluiten.
Mijn verrekijker vergroot 10x, maar bij de 11e keer werkte hij ook nog
-
- Moderator
- Berichten: 11504
- Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
- Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .
De stopknop staat als verbreek kontakt in serie met de startknoppen die overgenomen worden door een hulp contakt van het relais.
Dus de startknop zet het relais in, het overname kontakt zorgt ervoor dat het relais in blijft. Als je dan de stopknop indrukt valt de zaak weer af.
Dus de startknop zet het relais in, het overname kontakt zorgt ervoor dat het relais in blijft. Als je dan de stopknop indrukt valt de zaak weer af.
signature ruimte te huur
Verhuurd
Verhuurd
-
- Berichten: 1697
- Lid geworden op: zo 23 apr 2006, 19:01
- Locatie: Hedalen. .. Noorwegen .. .. .. .. .. .. ...
Ja, dat had ik wel begrepen, maar begreep niet uit de vraag dat de stopknop het relais moest laten afvallen,
enkel dat bij het loslaten van de startknop het relais moest afvallen.
wss weer eens niet goed gelezen
enkel dat bij het loslaten van de startknop het relais moest afvallen.
wss weer eens niet goed gelezen
http://pent.no/Vaer.aspx?ID=84337
600 MOH
tot nu toe koudste temp -29,9
De logica van Windows: klik op START om af te sluiten.
Mijn verrekijker vergroot 10x, maar bij de 11e keer werkte hij ook nog
600 MOH
tot nu toe koudste temp -29,9
De logica van Windows: klik op START om af te sluiten.
Mijn verrekijker vergroot 10x, maar bij de 11e keer werkte hij ook nog
-
- Berichten: 566
- Lid geworden op: zo 25 mar 2007, 22:41
- Locatie: Amersfoort. .. .. .. .. .. .. .. .. .
Wanneer de opgave letterlijk wordt gelezen is er hier geen overneemcontact gewenst! (dat komt waarschijnlijk een volgende les....)
De stopknop zal in serie met de relaisspoel moeten en dat is gebaseerd op het woord "stopknop"
Beredeneer en teken het zelf eerst maar eens. Daar leer je van!
De werking van de schakeling hoeft nog niet zinvol te zijn.
GvH-E
De stopknop zal in serie met de relaisspoel moeten en dat is gebaseerd op het woord "stopknop"
Beredeneer en teken het zelf eerst maar eens. Daar leer je van!
De werking van de schakeling hoeft nog niet zinvol te zijn.
GvH-E
-
- Berichten: 84
- Lid geworden op: di 23 sep 2008, 11:12
- Locatie: Moeskroen (België). .. .
Bedoel je zo ?Audio system schreef:hier is het antwoord simpel.
stopdrukknop (NOODSTOP) in serie met de twee startdrukknoppen die in parallel met elkaar worden aangesloten.
Dit is de simpelste oefening die je kunt maken.
Heb ik vroeger van les gehad in mijn school om motoren te schakelen.
grtz
Ik deed het de vorige keer zo en de tekening was verkeerd
- Stynus
- Site Admin
- Berichten: 5911
- Lid geworden op: vr 16 mei 2003, 20:45
- Locatie: Overpelt (België)
- Contacteer:
Zo klopt het met je opdracht.
Verder nog een tip: Teken je stop knop vanboven. Dat is makkelijker als je straks overname contacten enzo moet gaan toevoegen bij je startknop.
Verder nog een tip: Teken je stop knop vanboven. Dat is makkelijker als je straks overname contacten enzo moet gaan toevoegen bij je startknop.
Met vriendelijke groet,
Stynus
http://www.elektronicastynus.be
--> Elektronica bouwpakketten en componenten te koop. <--
Stynus
http://www.elektronicastynus.be
--> Elektronica bouwpakketten en componenten te koop. <--
-
- Berichten: 84
- Lid geworden op: di 23 sep 2008, 11:12
- Locatie: Moeskroen (België). .. .
-
- Berichten: 566
- Lid geworden op: zo 25 mar 2007, 22:41
- Locatie: Amersfoort. .. .. .. .. .. .. .. .. .
[quote=" Audio system"] je neemt de woorden uit mijn mond stynus maar dit is inderdaad zo dat volgens de wet altijd de noodstop vanboven moet zitten.
dit omdat hij zogezegd sneller de stroom onderbreekt als hij boven zit en niet onderaan de startdrukknoppen.
grtz
[/quote]
Audio systeem: nu schrijf je onzin!
Het schakelen in een keten zowel boven als onder in die keten maakt echt geen verschil in schakelsnelheid!
Overigens is er niet over NOODstop geschreven. GvH-E
dit omdat hij zogezegd sneller de stroom onderbreekt als hij boven zit en niet onderaan de startdrukknoppen.
grtz
[/quote]
Audio systeem: nu schrijf je onzin!
Het schakelen in een keten zowel boven als onder in die keten maakt echt geen verschil in schakelsnelheid!
Overigens is er niet over NOODstop geschreven. GvH-E
-
- Berichten: 84
- Lid geworden op: di 23 sep 2008, 11:12
- Locatie: Moeskroen (België). .. .
dit is wat mijn leerkracht mij vertelde dus alle blaam gaat naar hem.GvH-E schreef:Audio systeem: nu schrijf je onzin!Audio system schreef: je neemt de woorden uit mijn mond stynus maar dit is inderdaad zo dat volgens de wet altijd de noodstop vanboven moet zitten.
dit omdat hij zogezegd sneller de stroom onderbreekt als hij boven zit en niet onderaan de startdrukknoppen.
grtz
Het schakelen in een keten zowel boven als onder in die keten maakt echt geen verschil in schakelsnelheid!
Overigens is er niet over NOODstop geschreven. GvH-E
overigens is het denk ik toch voorgeschreven veiligheidsmodules volgens de regels VOOR de schakeling komt.
Ik heb het nog nooit gezien of er iemand nu een zekering of een thermische veiligheid voor een motor, na de schakeling geplaatst heeft.
En daar kan je nu iets niet over zeggen omdat het zogezegd waar is wat ik zeg want zekeringkast staat toch ook VOOR je hele schakeling...
En een neutraaldraad MAG NOOIT onderbroken worden door een zekering.
Ik wil je niet aanvallen maar inderdaad zal dit maar weinig invloed hebben op de schakelsnelheid. (mss maar 1 /1000000ste van een sec ofzo), maar ik denk dat je me verkeerd begrijpt.
en zowel een noodstop als een stop is het inderdaad beter dat je voor de schakeling zet en niet erna.
Daar zijn we het toch over eens GvH-E?
grtz
- deejayke
- Berichten: 1076
- Lid geworden op: ma 5 jul 2004, 21:47
- Locatie: antwerpen, belgie. .
- Contacteer:
dat een aarding nooit onderbroken mag worden, kan ik in komen. maar waarom mag een neuter nooit gezekerd worden (bij mijn weten gebeurd dit toch wel in de huisinstallatie)??
Een spoel is als een vrouw, altijd tegen werken!
theorie is wanneer je alles weet maar niets werkt. Praktijk is wanneer alles werkt maar je niet weet waarom. vaak gaan deze samen, niets werkt en niemand weet waarom
new >> www.ffxs.nl/DIY-elektro
theorie is wanneer je alles weet maar niets werkt. Praktijk is wanneer alles werkt maar je niet weet waarom. vaak gaan deze samen, niets werkt en niemand weet waarom
new >> www.ffxs.nl/DIY-elektro
-
- Moderator
- Berichten: 11504
- Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
- Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .
- Stynus
- Site Admin
- Berichten: 5911
- Lid geworden op: vr 16 mei 2003, 20:45
- Locatie: Overpelt (België)
- Contacteer:
De nul mag wel onderbroken worden maar dat moet dan met een 2 polige of 4 polige automaat. Dan schakelt de fase en nul tegelijk uit.
Als je 3fasig werkt schakelt de nul vertraagt uit. Als daar de nul alleen zou uitvallen en je fasebelastingen zijn niet mooi verdeeld (en die zijn bijna nooit mooi verdeeld) dan ga je je sterpunt naar de zwaarst belaste fase toetrekken waardoor de spanning tussen het sterpunt en de andere 2 fase's stijgt. Dat kan dan oplopen tot 400V waardoor veel apparaten kapot gaan.
Als je 3fasig werkt schakelt de nul vertraagt uit. Als daar de nul alleen zou uitvallen en je fasebelastingen zijn niet mooi verdeeld (en die zijn bijna nooit mooi verdeeld) dan ga je je sterpunt naar de zwaarst belaste fase toetrekken waardoor de spanning tussen het sterpunt en de andere 2 fase's stijgt. Dat kan dan oplopen tot 400V waardoor veel apparaten kapot gaan.
Met vriendelijke groet,
Stynus
http://www.elektronicastynus.be
--> Elektronica bouwpakketten en componenten te koop. <--
Stynus
http://www.elektronicastynus.be
--> Elektronica bouwpakketten en componenten te koop. <--
- deejayke
- Berichten: 1076
- Lid geworden op: ma 5 jul 2004, 21:47
- Locatie: antwerpen, belgie. .
- Contacteer:
aha, dank voor de verhelderende uitleg Mat. zelf heb ik altijd leren werken en gebruik gemaakt van 2polige of 4polige automaten. dus eigenlijk wat Stynus aanhaalde.
groetjes
groetjes
Een spoel is als een vrouw, altijd tegen werken!
theorie is wanneer je alles weet maar niets werkt. Praktijk is wanneer alles werkt maar je niet weet waarom. vaak gaan deze samen, niets werkt en niemand weet waarom
new >> www.ffxs.nl/DIY-elektro
theorie is wanneer je alles weet maar niets werkt. Praktijk is wanneer alles werkt maar je niet weet waarom. vaak gaan deze samen, niets werkt en niemand weet waarom
new >> www.ffxs.nl/DIY-elektro
-
- Berichten: 84
- Lid geworden op: di 23 sep 2008, 11:12
- Locatie: Moeskroen (België). .. .