Vraag ivm radio ontvangst (dringend)

Wie bang is om te vragen schaamt zich om te leren.
Plaats reactie
dinci5
Berichten: 2
Lid geworden op: za 10 jan 2009, 17:34

Vraag ivm radio ontvangst (dringend)

Bericht door dinci5 »

Hallo


Ik heb maandag examen van Telecommunicatie.
Het probleem is dat we geen cursus of boek hiervan hebben.
Het enige dat ik heb is internet en hetgeen dat ik in de les heb kunnen noteren.


Nu heeft de docent een paar voorbeeldvragen die zouden gesteld kunnen worden. Het probleem is dat ik deze niet allemaal kan oplossen omdat ik geen cursus heb, en op het internet vind ik ook niet alles.


To the point...
De vraag luidt:

Wat verstaat men onder padding afwijking? Leg op gedetailleerde wijze uit hoe deze ontstaat en illustreer dit op grafische wijze. Wat is het gevolg van zulke afwijking? Hoe lost men in praktijk dit probleem op? Leg uit!
Treedt dit probleem op in alle ontvangers? Geef uitleg!



Ik heb hier voor lang zitten zoeken.
Ik weet nu dat de paddingafwijking zo berekend kan worden:
∆f=(flo-fi)-fmf

Deze agbeelding heb ik ook gevonden. Dit bevestigd de juistheid van de formule:

Afbeelding




Wat verstaat men onder padding afwijking?
Leg op gedetailleerde wijze uit hoe deze ontstaat en illustreer dit op grafische wijze.

de grafische wijze zal dan de afbeelding van hierboven zijn.
Maar wat is het nu juist? Hoe ontstaat deze?

Wat is het gevolg van zulke afwijking? Hoe lost men in praktijk dit probleem op? Leg uit!
Treedt dit probleem op in alle ontvangers?



Het zou tof zijn als jullie mij hierbij zouden kunnen helpen.
Mandy
Berichten: 874
Lid geworden op: do 6 mei 2004, 23:05
Locatie: Zoetermeer. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mandy »

padding Telecom Definition

1. In storage, irrelevant material, usually zero (0) bits, added to a data block in order to fill it to a minimum size, to force certain fields of control data or user data into certain positions or sizes, or to prevent the user data from duplicating a bit pattern that has a specific control meaning. See also block.
2. In transmission, irrelevant material added to a data block, packet, or frame in order to fill it to a minimum size, to force certain fields of control data or user data into certain positions or sizes, or to prevent the user data from duplicating a bit pattern that has a specific control meaning. See also block, frame, and packet.
3. In transmission, redundant, irrelevant bits, usually one (1) bits, appended to a bit stream in order to increase the bit rate or to maintain a session or connection during periods of inactivity. See also keep alive bits.
4. In some synchronous protocols, such as binary synchronous communications (Bisync, or BSC), one or more optional characters that alert the receiving device of the transmission of a block of data and ensure that the receiving device is in sync with the data bits. See also BSC, protocol, and synchronous.


Ik vind het razend interessant, maar wel raar dat je examen moet doen, maar je hebt de cursus niet, dat kan niet!

Internet weet duidelijk niet alles, dit is heel specifiek en ik weet niet of deze info aansluit bij jouw vraag.

Ik heb hier wel 20 min allerlei engelse namen voor bedacht. deviation, deflection, maar de kennis houdt gewoon op bij deze beschrijving. Ik denk dat deze kennis gewoon niet op het internet is of de letterlijke vertaling lijkt in de verste verte niet op dingen die google kan vinden.

Succes morgen!
dinci5
Berichten: 2
Lid geworden op: za 10 jan 2009, 17:34

Bericht door dinci5 »

Ja, het is lastig zonder cursus :)
Maar aan de hand van die afbeeldingen hierboven en na heel lang zoeken op het internet, heb ik de antwoord kunnen vinden.
Ik kan die website echt niet meer vinden, want deze was ergens op de 10de pagina van google.

In het engels heet dit blijkbaar error-tracking

De docent heeft trouwens bevestigd dat dit het juiste antwoord is.

Ik zal dit hier plaatsen, het kan misschien handig zijn voor mensen die dit in de toekomst ook zullen nodig hebben.
Een andere bron zullen ze niet vinden :)


Terwijl dat je deze uitleg leest, moet je de afbeeldingen hierboven bekijken.


Paddingafwijking:
De 2 varicaps van de LO en van de ingangskring zijn me elkaar verbonden. Als je dus wilt afstemmen op een bepaalde zender, dan worden ze alle twee tegelijk gevarieerd. Maar het kan zijn dat die twee een andere capaciteitsverhouding hebben... Dus als je nu wilt afstemmen op een bepaalde zender, dan zullen fi en flo op den duur meer afwijken. Eigenlijk zal flo een beetje afwijken. Die zal of wel te hoog ofwel te laag worden.
De ingangskring is afgesteld op een bepaalde frequentie... dus omdat flo een beetje afwijkt dan zal de frequentie die naar de midden frequentie wordt omgezet een beetje afwijken van de frequentie die normaal is ingesteld in de ingangskring... de middenfrequentie blijft sowieso onveranderd.

De paddingafwijking is dan:
Δf = (flo – fi) – fmf
Zo kan je zien hoeveel je afwijkt van de normaal te bekomen frequentie.


Wat is het gevolg van zulke afwijking?
Uitgaande van de ingestelde lokale-oscillator frequentie zal de reële ontvangstfrequentie (dus deze die naar de midden-frequentie wordt verschoven) afwijken van de ingestelde resonantiefrequentie van de ingangskring. Het gevolg is dat het ontvangen zendersignaal niet optimaal wordt doorgelaten door de ingangskring, waardoor het verzwakt en eventueel vervormd wordt.


Hoe lost men in praktijk dit probleem op?
Door gebruik te maken van een trimmer en padder in LO kring en een trimmer in de ingangskring.


Afbeelding


Een padder is een condensator in de LO kring die in serie geplaatst wordt met de varicap. Deze verminderd de maximale capaciteit in de tuner zodat deze de RF kring volgt. Deze heeft invloed op de lagere frequenties van het band.

Een klein trimcondensator staat in parallel met de varicaps in beide circuits om de minimale tuning capaciteit aan te passen. Deze heeft invloed op de hogere frequenties. De trimmer van de oscillator is een beetje hoger ingesteld dan deze van de RF circuit zodat deze de RF trimmer volgt.


Treedt dit probleem op in alle ontvangers?
Het treedt op bij ontvangers die werken op lage frequenties. Of beter gezegd, de invloed hiervan is belangrijk enkel bij lagere frequenties. Want bij hogere frequenties is een kleine afwijking minder storend.
Plaats reactie