Vraag over automatiseren van een modelauto

Wie bang is om te vragen schaamt zich om te leren.
Plaats reactie
Thibaultje
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 28 jan 2009, 17:21

Vraag over automatiseren van een modelauto

Bericht door Thibaultje »

Yupse iedereen,

Ik moet voor school een autootje maken die 30 tot 60 cm groot is...

Het moet door het drukken op een startdrukknop die op de auto gemonteerd starten en automatisch vooruit rijden, als het ergens tegen botst moet het automatische kunnen achteruit rijden en draaien om vervolgens weer vooruit rijden. Dit proces moet volledig automatisch gebeuren.. Het draaien van de auto is al opgelosten via een mechanisch systeem.

Het autootje mag echter niet op de markt zijn maar het mag wel gemaakt zijn uit elektrische componenten die op de markt zijn..

Ik weet echter niet goed hoe ik die elektrisch moet realiseren.

Moet ik aan de hand van een tijdrelais de motor een x aantal seconden omgekeerd laten draaien zodanig hij achteruit rijdt? Of zijn er andere en goedkopere oplossingen?

Ik zou ook druksensoren monteren in mijn bumper als detectiesensoren als de auto ergens tegen rijdt. Is dit echter makkelijk te schakelen op een baterijtje en hoe doe ik dat dan met de tijdrelais?

Ik zit namelijk volledig vast!

Hopelijk kunnen jullie mij raad geven!!

Thibault
Gebruikersavatar
Stynus
Site Admin
Site Admin
Berichten: 5910
Lid geworden op: vr 16 mei 2003, 20:45
Locatie: Overpelt (België)
Contacteer:

Bericht door Stynus »

Van die dingen zijn het makkelijkste op te lossen met een microcontroller.

Overloop de cursus op http://www.picbasic.nl/ maar is en je zou het al moeten kunnen maken.
Thibaultje
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 28 jan 2009, 17:21

Bericht door Thibaultje »

ja maar zij dat geen kleine PLC'tjes? Dat kost mij handen vol geld.. Ik heb namelijk maar een beperkt budget..
Gebruikersavatar
Stynus
Site Admin
Site Admin
Berichten: 5910
Lid geworden op: vr 16 mei 2003, 20:45
Locatie: Overpelt (België)
Contacteer:

Bericht door Stynus »

Nee, een plc is een microcontroller met bescherming errond enzo. Een microcontroller kost maar een 5€.
Gebruikersavatar
Gompy
Berichten: 559
Lid geworden op: zo 28 okt 2007, 15:32
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Bericht door Gompy »

Kan simpeler met een 4060 (timertje) en een 4011 (flipflop).
Laat de 4011 de 4060 resetten als hij ergens tegenaan rijdt.
Zet de schakeling aan, flipflop houdt de reset laag, autotje rijdt ergens tegenaan, flipflop schakelt om waardoor reset hoog wordt en timer gaat lopen, flipflop wordt gerest na x-tijd door uitgang timer, reset wordt weer laag en autotje rijdt weer vooruit.
Thibaultje
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 28 jan 2009, 17:21

Bericht door Thibaultje »

Klinkt interessant! Maar je moet dan je flipflop aansluiten op je motor? en je timertje op je flipflop?
Plaats reactie