met computervoeding een aantal motors aansturen

Wie bang is om te vragen schaamt zich om te leren.
Plaats reactie
roger-limburg
Berichten: 88
Lid geworden op: vr 17 mar 2006, 6:14

met computervoeding een aantal motors aansturen

Bericht door roger-limburg »

Hallo is het mogelijk om met een computervoeding een aantal motors aan te sturen ?

ik wil 3 motoren per voeding van 5V 20 Ampere gaan aansturen.

De motors trekken per stuk: 5V Bij 6 Ampere.


Een computervoeding kan normaal slecht tegen inductieve belastingen, is me vertelt worden klopt dat, gaat die dan stuk graag jullie ervaringen.
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Als je ze alleen maar aan of uit zat zal dat geen probleem zijn. Misschien als je ze alle 3 tegelijkertijd inschakeld zou de zaak even kunnen hikken omdat de inschakelpiek een te hoge waarde zou kunnen hebben voor de voeding, maar meestal red de voeding zich daar wel zelf uit.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
roger-limburg
Berichten: 88
Lid geworden op: vr 17 mar 2006, 6:14

Bericht door roger-limburg »

ik ga met ruitewissermotoren een kraan aansturen en wil 19 motoren schakelen, in het meest belaste geval heb ik 3 motoren tegelijk aan het lopen, die splits ik op over twee voedingen, en de rest veredeel ik over nog 5 voedingen, ik heb er zelfs liggen die 26 ampere aankunnen bij 5 v maar er werd me duidelijk vertelt dat een inductieve belasting, een pc- voeding sloopt.


Ik wil als jullie echt zeker weten dat een pc voeding dit kan, een aanpassing aan de onderste schakeling waarbij de voeding als de kraan in zijn begin en eindpositie staat gaan uit en inschakelen omdat deze voedingen (zeker 7 stuks) veel vermogen opnemen in rust.

Dus als ik via de plc de motor aan zet dat dan pas de benodigde voeding wordt aangeschakeld, en bij het bereiken van zijn eindstand (open) dat de voeding weer uit wordt geschakeld.


Wie kan me dat intekenen in het schema ?
Bijlagen
klep plc motor.gif
klep plc motor.gif (11.37 KiB) 11188 keer bekeken
Gebruikersavatar
Stynus
Site Admin
Site Admin
Berichten: 5910
Lid geworden op: vr 16 mei 2003, 20:45
Locatie: Overpelt (België)
Contacteer:

Bericht door Stynus »

Die stroompieken zijn volgens mij geen probleem. Je zal wel een snelle dikke diode antiparallel met de uitgang moeten zetten.
roger-limburg
Berichten: 88
Lid geworden op: vr 17 mar 2006, 6:14

Bericht door roger-limburg »

Waar dan die diode die staat toch al ingetekend ??

Kan iemand mij helpen met het in en uitschakelen van de voeding hoe ik dat realiseer ?
Gebruikersavatar
Stynus
Site Admin
Site Admin
Berichten: 5910
Lid geworden op: vr 16 mei 2003, 20:45
Locatie: Overpelt (België)
Contacteer:

Bericht door Stynus »

Nee de diodes die er staan zijn voor je eindschakelaars en niet tegen inductiespanningen.
roger-limburg
Berichten: 88
Lid geworden op: vr 17 mar 2006, 6:14

Bericht door roger-limburg »

Stynus kun je eens intekenen wat je bedoelt ?
Plaats reactie