Signaallampjes

Alle vragen m.b.t. lichteffecten m.b.v. lampen, led's etc.
Plaats reactie
jari
Berichten: 7
Lid geworden op: do 22 jul 2004, 18:41
Locatie: Boskoop

Signaallampjes

Bericht door jari »

Hallo, ik ben bezig met een kastje te maken waarmee ik mijn discolampen kan bedienen met schakelaars. Deze schakelaars staan in verbinding met een paar stopcontacten die ik aan de achterkant van het kastje heb gemaakt. Op die stopcontacten kan ik dan mijn discolampen aansluiten.
Nu heb ik ook signaallampjes gekocht (deze: http://www.skytronic.com/nl/prod/search.php?s=786.435 ). Alleen nu vraag ik mij af hoe ik deze moet schakelen. Moeten deze lampjes nou parallel met het stopcontact, of in serie?? Alles werkt op netspanning (230V)...

Kan iemand mij hiermee helpen? Alvast bedankt...
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Deze lampjes moeten parallel aan jouw disco lampen komen, wanneer je ze in serie zou zetten dan branden alleen de neon lampjes en je gewone disco lampen blijven uit.
Dus parallel met de stopcontakten.
Wanneer je hierover nog vragen hebt stel je ze gewoon.
succes verder met je disco installatie.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
Gebruikersavatar
deejayke
Berichten: 1076
Lid geworden op: ma 5 jul 2004, 21:47
Locatie: antwerpen, belgie. .
Contacteer:

re

Bericht door deejayke »

beste jari, ik heb een hele tyd trug ook eenz zo iets in elkaar gestoken, en dan heb ik ondervonden dat het het beste is dat je elk kanaaltje apart afzekert en dan nog eens een ontstoringsnetwerkje plaatst. want als je dan gaat schakelen dan hoor je telkes een klik in je boxen, en dit is iets wat je natuurlijk niet wilt.
Een spoel is als een vrouw, altijd tegen werken!
theorie is wanneer je alles weet maar niets werkt. Praktijk is wanneer alles werkt maar je niet weet waarom. vaak gaan deze samen, niets werkt en niemand weet waarom :D
new >> www.ffxs.nl/DIY-elektro
RiPKiP
Berichten: 390
Lid geworden op: zo 25 aug 2002, 14:44
Locatie: Richting Utrecht :-)
Contacteer:

Bericht door RiPKiP »

deejayke,
meestal als je gewoon op 220 in prikt dan gebruik je een apparte groep voor het licht en een apparte voor het geluid. Dan heb je dat ook niet...
Gebruikersavatar
deejayke
Berichten: 1076
Lid geworden op: ma 5 jul 2004, 21:47
Locatie: antwerpen, belgie. .
Contacteer:

re

Bericht door deejayke »

ja maar dit lukt my niet alty als ik moet gaan draaien :? ik probeer meestal wel verschillende groepen te gebruiken maar op verplaatsing is dit niet altyd even handig en een zekeringkastje meenemen is niet echt handig en ook niet echt optimaal :? want als je dan plots een volledige blackout wilt van al je effecten zodat alleen je stroboscoop mooi effect geeft dan kryg je een storinkje door je boxen :?

ps. kan natuurlijk ook aan mijn installatie liggen hé :) maar ik geef alleen maar tips :wink: grtzzzzzzzzz
Een spoel is als een vrouw, altijd tegen werken!
theorie is wanneer je alles weet maar niets werkt. Praktijk is wanneer alles werkt maar je niet weet waarom. vaak gaan deze samen, niets werkt en niemand weet waarom :D
new >> www.ffxs.nl/DIY-elektro
jari
Berichten: 7
Lid geworden op: do 22 jul 2004, 18:41
Locatie: Boskoop

re

Bericht door jari »

deejayke, dat had ik inderdaad ook ondervonden en daar heb ik op dit forum een paar weken geleden ook een vraag over gesteld. Toen werd er gezegd dat ik het beste een ontstoringsfilter ertussen kon zetten. Deze heb ik inmiddels besteld bij conrad maar ik moet hem nog in elkaar zetten en inbouwen. Ik maak dan een apart stopcontact waar ik al mijn audio apparatuur op aansluit en daar zet ik dan die filter voor...
jari
Berichten: 7
Lid geworden op: do 22 jul 2004, 18:41
Locatie: Boskoop

hij ontstoort niet...

Bericht door jari »

:cry: ik had een tijd terug iets gevraagd over een storing in mijn boxen als ik mijn discolampen aan en uit schakelde. Toen werd er gezegd dat ik een lc filter over mijn voeding van mijn boxen kon zetten om dat te voorkomen...Nu heb ik bij conrad deze filter gekocht: http://www1.nl.conrad.com/scripts/wgate ... ~cookies=1 (sorry voor de lange link...maar ik kon geen andere vinden). Deze heb ik precies zo geschakeld als in het boekje stond, om de voeding van mijn mengpaneeltje en van mijn versterker te ontstoren. Maar als ik nu een lamp aan en uitschakel hoor ik nog steeds een klik. Alleen bij mijn stroboscoop en als ik mijn kamerlampen aanzet hoor ik het niet, maar meer bij de lampen die met een adapter op het stroomnet zijn aangesloten...ik hoop dat iemand nog een ander idee heeft hoe ik mijn boxen kan ontstoren......alvast heel erg bedankt :D
jari
Berichten: 7
Lid geworden op: do 22 jul 2004, 18:41
Locatie: Boskoop

link werkt niet

Bericht door jari »

natuurlijk werkt de link weer niet...maar als je bij www.conrad.nl zoekt naar het artikel met bestelnummer 190179 vindt je hem ook...
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Wanneer iets stoort en je hoort het op iets anders.
Dan zeg ik meestal je moet het bij de bron aanpakken.
Dus: wanneer je lampen storen op je versterker, dan moet je dus je lampen aanpakken en niet je deurbel, sorrie je luidsprekers.
Ik denk dat je de bedoelling wel begrijpt.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
janvanbree
Berichten: 72
Lid geworden op: ma 19 jul 2004, 20:16
Locatie: moergestel
Contacteer:

Bericht door janvanbree »

Het probleem zit m erin dat je schakelaars vonken bij het schakelen en dat levert een storing terug in de 220v netspanning die ook binnenkomt op je boxen. (dit hoor je ook als er ergens een tl buis aangaat (tenminste bij de meeste) of een koelkast aanspring ofzo (gebeurd ook vaak in horeca bedrijven als ze pech hebben). Een simpele oplossing is idd een andere fase gebruiken, dan ben je van het gezeur af (andere groep op dezefde fast helpt niet altijd!). Wat je ook kunt doen en dan ben je er zeker van af en een schakelkastje maken met triac's. deze kan heel simpel zijn omdat je als je met triac's schakelt, geen spoelen erbij hoeft te schakelen in de meeste gevallen. (hangt af van de beslasting, maar tot 10A moet het makkelijk zonder kunnen.) Ik zou de BTA25 pakken, die is het meest betrouwbaar en die 5A afzekeren. Als je een goed koelblok hebt en wat warmtepasta kan de bta16 ook wel volstaan maar die MOET je dan echt op zijn max op 3.15A afzekeren, anders heb de makkelijk de kans dat als je ergens een keer een kapot lampje hebt dat je triac kapot gaat. Ik hoop dat je er iets aan hebt, als je een ontwerp of onderdelen wil hebben kan ik je daar ook wel mee helpen. Gr Jan
offordable showequipment? www.alelight.nl
Gebruikersavatar
deejayke
Berichten: 1076
Lid geworden op: ma 5 jul 2004, 21:47
Locatie: antwerpen, belgie. .
Contacteer:

Bericht door deejayke »

en anders doen zoals by mijn installatie :wink: elk schakelbaar stopcontact van lichteffecten apart ontstorn (10 schakelaars = 10 ontstoorders) en dan nog eens je volledige audio aperatuur ontstoren met 1 ontstoorder. by my werkt diet in ieder geval.

kweet dit is wel wat overdreven maar het werkt in ieder geval perfect :D

grtzzzzzzzzzzzzzzz
Een spoel is als een vrouw, altijd tegen werken!
theorie is wanneer je alles weet maar niets werkt. Praktijk is wanneer alles werkt maar je niet weet waarom. vaak gaan deze samen, niets werkt en niemand weet waarom :D
new >> www.ffxs.nl/DIY-elektro
jari
Berichten: 7
Lid geworden op: do 22 jul 2004, 18:41
Locatie: Boskoop

Bericht door jari »

bedankt voor jullie reactie, ik heb geprobeerd met mijn ontstoorder van conrad nog de schakelaars te ontstoren, maar dat werkt ook niet...

ik vind dat van die triac's wel een goed idee...alleen ik heb geen idee hoe ik eraan moet komen en hoe ik het in elkaar moet zetten en ik hoop niet dat dit al te moeilijk is, ik ben wat dat betreft nog maar een leek op elektronica gebied...bestaan er trouwens geen kant en klare dingetjes voor zulke problemen??

en deejayke, welke ontstoorders heb jij dan gebruikt? misschien werkt dat bij mij ook wel, als ik er een voor mijn schakelaars zet, en eentje voor mijn audio apparatuur...
janvanbree
Berichten: 72
Lid geworden op: ma 19 jul 2004, 20:16
Locatie: moergestel
Contacteer:

Bericht door janvanbree »

Ik denk dat het gedoe met die ontstoorders net zo duur of nog duurder is dan het bouwen van een switcher met triacs. Maar dat moet je natuurlijk zelf weten. Ik kan wel traics voor je regelen, die gaan er bij mij toch zat doorheen. Ik zal eens kijken of er kant en klare switchers zijn die je zo kunt kopen, binnenkort vertel ik dat wel
offordable showequipment? www.alelight.nl
Gebruikersavatar
deejayke
Berichten: 1076
Lid geworden op: ma 5 jul 2004, 21:47
Locatie: antwerpen, belgie. .
Contacteer:

Bericht door deejayke »

ik denk wel dat er een kant en klare oplossing bestaat hiervoor hoor ik denk dat 'jb systems' of anders 'skytronic' wel ontstoorde schakelkasten hebben.

mijn filters zijn die van conrad. ik zal het schema posten hiervan.. dit vindt je toch op internet enzo dus...
Bijlagen
ontstoringsfilter 4A230V.GIF
ontstoringsfilter 4A230V.GIF (1.82 KiB) 105344 keer bekeken
Een spoel is als een vrouw, altijd tegen werken!
theorie is wanneer je alles weet maar niets werkt. Praktijk is wanneer alles werkt maar je niet weet waarom. vaak gaan deze samen, niets werkt en niemand weet waarom :D
new >> www.ffxs.nl/DIY-elektro
jari
Berichten: 7
Lid geworden op: do 22 jul 2004, 18:41
Locatie: Boskoop

Bericht door jari »

oke jan, dan wacht ik je reactie nog ff af, alvast bedankt.

en deejayke, dat is precies dezelfde filter als die ik bij conrad heb gekocht, alleen ik heb er maar 1, zal het helpen als ik er een voor mijn audio apparatuur zet en 1 voor mijn schakelaars??
Gebruikersavatar
deejayke
Berichten: 1076
Lid geworden op: ma 5 jul 2004, 21:47
Locatie: antwerpen, belgie. .
Contacteer:

re

Bericht door deejayke »

even een tipje: als je die gaat kopen ben je meer geld kwijt dan dat je de componenten los gaat kopen of uit gesloopte toestellen haalt.. en deze simpele schakeling zet je makkelijk op een standaard gaatjesprint :wink: tot hier mijn tip :P

grtzzzzzzzzzzzzzz
Een spoel is als een vrouw, altijd tegen werken!
theorie is wanneer je alles weet maar niets werkt. Praktijk is wanneer alles werkt maar je niet weet waarom. vaak gaan deze samen, niets werkt en niemand weet waarom :D
new >> www.ffxs.nl/DIY-elektro
Plaats reactie