verkeerslicht schakeling gezocht

Zoek je iets? Plaats het hier!
Plaats reactie
dvwersch

verkeerslicht schakeling gezocht

Bericht door dvwersch »

ik heb een origineel voetgangersverkeerslicht (legaal) kunnen krijgen. Het betreft alleen het armatuur, dus ik kan de lampen wel op 220 volt constant laten branden (dus rood en groen tegelijk), echter ik zou graag een schakeling willen inbouwen, waarmee, zeg maar de groene lamp 10 seconden brandt, dezelfde groene lamp dan 10 seconden gaat knipperen en dan de rode lamp 10 seconden gaat branden en vervolgens de groene weer gaat 10 seconden gaat branden, etc. De lampen zijn 220 volt/ 40 watt.
Bestaat hier een schakeling of schema voor ?
MADdie86
Expert
Expert
Berichten: 125
Lid geworden op: zo 15 sep 2002, 14:32
Locatie: De Waard
Contacteer:

Bericht door MADdie86 »

Je zou hiervoor een monostable vibrator kunnen gebruiken. Zo'n schema is vrijwel over op het internet te vinden.
Enigste wat je aan zo'n schema zou moeten veranderen is dat je ipv een LED of klein voltage lampje een triac of optocoupler moet gebruiken.
Een triac die krijgt een voltage binnen en kan zo tot maximaal 400 Volt schakelen, nadeel is dan wel dat je hele schakeling in aanraking komt met dat voltage.
Een optocoupler is te vergelijken met een LED in een behuizing die zijn "licht" uitzend naar een Triac achtige schakeling. Waardoor je gescheiden van de twee werk voltages kan schakelen.

Veel succes.

En gasten maak het forum nog leuker door jezelf aan te melden ;)
Alguna gente está loca, yo es tuerca
www.thaband.tk
Bert
Site Admin
Site Admin
Berichten: 380
Lid geworden op: wo 24 jul 2002, 22:40
Locatie: . .
Contacteer:

Bericht door Bert »

Inmiddels is deze schakeling hier te bewonderen: http://www.schakelingenonline.nl/nl/sch ... cten/8.htm
Plaats reactie