Gip

Wie bang is om te vragen schaamt zich om te leren.
Plaats reactie
MisterT
Berichten: 1
Lid geworden op: do 28 mei 2009, 22:42
Locatie: Belgie

Gip

Bericht door MisterT »

Hi,

ik moet voor volgend jaar een GIP onderwerp kiezen,

Ik had in gedachten om een horizontale / schuine roltrap dat begint te werken als er een persoon / voorwerp voorbij een sensor als de persoon van de band gaat de band nog enkele seconde draait en dan ophoudt.

Liefst horizontale band.

Als de band draait er LED's gaan branden bij de persoon / het object
( 1voor, 1gelijk, 1 achter de persoon / het object )

Zou dit een realiseerbaar project zijn (maquette moet gemaakt worden)

zoja: wat zou de beste oplossing zijn om dit te maken
zonee: andere ideen welkom :)

Dank bij voorbaat MisterT :)
Gebruikersavatar
Stynus
Site Admin
Site Admin
Berichten: 5910
Lid geworden op: vr 16 mei 2003, 20:45
Locatie: Overpelt (België)
Contacteer:

Bericht door Stynus »

Ik denk dat dat wel doenbaar is met een microcontroller.
kopman
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 7 jun 2009, 12:50

Gip

Bericht door kopman »

Beste,

Dit is perfect mogelijk. Wat je eigenlijk moet doen is met een lichtsluis detecteren of er iemand aan de lopende band komt. Zo ja deze X seconden laten draaien. Als je deze band laat draaien op elektrische DC motoren kan je deze door middel van de spanning zodanig te kiezen laten draaien op de snelheid dat je wil.

De persoon is dus altijd op hetzelfde moment van de cyclus op hetzelde punt op de lopende band. Dus weten we welke 3 led's er moeten branden.

De motoren kan je het gemakkelijkste aansturen door aan de microcontroller een ULN (darlingtonversterker) te hangen. Hiermee schakel je dan een relais dat de spanning voor de motoren schakelt.

De led's kan je het makkelijkste schakelen door een schuifregister IC74595 aan de microcontroller te hangen. Dan kan je met 3 pennen van de microcontroller een bijna oneindig aantal led's schakelen.

Als je verdere schema's ofzo wil dan wil ik jouw hier zeker bij helpen.


mvg Koen
Plaats reactie