mijn eindwerk

Wie bang is om te vragen schaamt zich om te leren.
Plaats reactie
nicolas
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 14 jun 2009, 13:34
Locatie: belgie

mijn eindwerk

Bericht door nicolas »

Beste mensen,

Binnen een week moet ik mijn eindwerk gaan voor een jury.
Ik ben hier nieuw op het op forum en heb snel hulp nodig! :!:

Ik zou moeten weten welke soort motor ik heb. (synchroon, asynchroon, stappenmotor,..) Ik weet wel dat hij op éénfasig net werkt, vandaar de condensator waarschijnlijk... Ik weet het niet :oops: :oops:

Ik heb wel de volgende gegevens:
Max output: 25W
U: 200V
f = 50/60hz
C = 2microfarad
(zie foto)

Alvast bedankt!
Bijlagen
motor
motor
8.05.09 131.JPG (331.94 KiB) 10930 keer bekeken
Gebruikersavatar
bertus
Moderator
Moderator
Berichten: 2458
Lid geworden op: wo 14 feb 2007, 20:35
Locatie: Amsterdam. .. .. .

Bericht door bertus »

Hallo,

Kijk eens op deze pagina:
http://www.fuzing.com/vli/002073982275/offer-Mini-Motor

Groetjes,
Bertus
Je hoeft niet alles te weten,als je het maar weet te vinden.
Als je iets vraagt lijk je misschien dom.
Als je niets vraagt blijf je dom.

Ik beantwoord geen vragen in PM's.
Dit gaat voorbij aan de ideeen van het forum,
het delen van informatie.
nicolas
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 14 jun 2009, 13:34
Locatie: belgie

Bericht door nicolas »

Nog niet helaas :(

Bedankt voor u moeite in ieder geval :!:
GvH-E
Berichten: 566
Lid geworden op: zo 25 mar 2007, 22:41
Locatie: Amersfoort. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door GvH-E »

Bij een eindwerk wordt toch verwacht dat je de werking van de diverse typen motoren hebt bestudeerd?

Ik stel voor dat je e.e.a. beredeneert , welk type motor het zou kunnen zijn en welke zeker niet.
Wanneer je dit hier vermeld komt er vanzelf wel commemtaar...
GvH-E
nicolas
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 14 jun 2009, 13:34
Locatie: belgie

Bericht door nicolas »

Dat is inderdaad zo. De reden dat ik het niet weet is omdat mijn eerdere motor stuk was, en op het laatste moment een nieuwe kreeg die ze nog ergens hadden gevonden.
Ik zal mijn cursus raadplegen nog eens raadplegen :)

Bedankt voor u advies.

groeten,
Nicolas
nicolas
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 14 jun 2009, 13:34
Locatie: belgie

Bericht door nicolas »

Het zou een 1 fasige asynchrone motor kunnen zijn want deze gebruikt een condensator om aan te lopen.
Tevens zou het ook een 3fasige asynchrone motor kunnen zijn met een steinmetzschakeling.
Een gelijkstroom motor kunnen zijn met een een inwendige al dan wel/niet gestuurde gelijkrichter. Maar dan snap ik niet waarom een condensator nodig zou zijn... (buiten afvlakking)
GvH-E
Berichten: 566
Lid geworden op: zo 25 mar 2007, 22:41
Locatie: Amersfoort. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door GvH-E »

Inderdaad is die 2 uF condensator hierbij een belangrijk gegeven.

Het zou een collectormotor kunnen zijn maar de borstelhouders lijken afwezig. Dan zou het veld continu DC en de ankerspanning geregeld worden.
Wel is dat type motor meestal al veel meer dan 25 watt bij deze afmetingen. Maar dat alles lijkt hier niet het geval. Een C is dan inderdaad overbodig.

Een regelbare AC motor is altijd a-synchroon. Ook een kortsluit-ankermotor omdat het ankerveld ontstaat als gevolg van het draaiveld endaardoor een slip aanwezig moet zijn.
Een synchroonmotor is frequntie-synchroon en daarom niet regelbaar. (bij één frequentie)

Of deze motor 2 (of 3 bij 3-fasen) wikkelingen bezit is niet te bepalen, wel dat het waarschijnlijk is dat het verschoven veld opgewekt wordt door de C die
meestal in serie met een wikkeling staat.
Vrijwel zeker is dit een faseaansnijdings regeling, ook al omdat het vermogen maar 25 watt is. Geen mooie regeling maar werkt wel met weinig belasting. slecht rendement, meestal koeling noodzaak of wordt een max. draaitijd vermeld. (E.D. in %)

Bij een frequentieregeling wordt meestal een 3-fasenmotor toegepast waarbij de C overbodig is. De 1400 en 1700 t/min. is een 50/60 Hz. toerental opgave.

Door de C en opschrift valt de keuze van een stappenmotor ook af.

Ik hoop dat je hiermee vooruit kunt, succes, GvH-E
nicolas
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 14 jun 2009, 13:34
Locatie: belgie

Bericht door nicolas »

GvH-E schreef:Inderdaad is die 2 uF condensator hierbij een belangrijk gegeven.

Het zou een collectormotor kunnen zijn maar de borstelhouders lijken afwezig. Dan zou het veld continu DC en de ankerspanning geregeld worden.
Wel is dat type motor meestal al veel meer dan 25 watt bij deze afmetingen. Maar dat alles lijkt hier niet het geval. Een C is dan inderdaad overbodig.

Een regelbare AC motor is altijd a-synchroon. Ook een kortsluit-ankermotor omdat het ankerveld ontstaat als gevolg van het draaiveld endaardoor een slip aanwezig moet zijn.
Een synchroonmotor is frequntie-synchroon en daarom niet regelbaar. (bij één frequentie)

Of deze motor 2 (of 3 bij 3-fasen) wikkelingen bezit is niet te bepalen, wel dat het waarschijnlijk is dat het verschoven veld opgewekt wordt door de C die
meestal in serie met een wikkeling staat.
Vrijwel zeker is dit een faseaansnijdings regeling, ook al omdat het vermogen maar 25 watt is. Geen mooie regeling maar werkt wel met weinig belasting. slecht rendement, meestal koeling noodzaak of wordt een max. draaitijd vermeld. (E.D. in %)

Bij een frequentieregeling wordt meestal een 3-fasenmotor toegepast waarbij de C overbodig is. De 1400 en 1700 t/min. is een 50/60 Hz. toerental opgave.

Door de C en opschrift valt de keuze van een stappenmotor ook af.

Ik hoop dat je hiermee vooruit kunt, succes, GvH-E
Hier ben ik inderdaad al een heel stuk verder mee :)

Bedankt GvH-E!

Groeten, nicolas
nicolas
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 14 jun 2009, 13:34
Locatie: belgie

Bericht door nicolas »

Mijn conclusie: het is een éénfase-inductiemotor, dus met 2 wikkeling waarbij de faseverschuiving gebeurd dmv. een condensator.

Dank aan iedereen die geholpen heeft voor de hulp!

Nicolas
Plaats reactie