Hex code van Somfy RF remote

Stel hier al je HF vragen.
Plaats reactie
lebon1
Berichten: 1
Lid geworden op: do 2 jul 2009, 9:09

Hex code van Somfy RF remote

Bericht door lebon1 »

Sinds kort heb ik electrisch bedienbare markiezen: bedienbaar met de Somfy Telis 4 RTS pure remote dmv. RF signalen. Zelf heb ik een Pronto remote die wel RF signalen kan sturen maar niet kan leren. En natuurlijk wil ik de markiezen ook via de Pronto aansturen. Echter kan ik de hex codes op internet niet vinden en ook Somfy Nederland heeft ze niet! Heeft iemand deze hex codes of een manier om deze te achterhalen? Van de KlikaanKlikuit verlichting kon ik deze gemakkelijk van internet afhalen.
Afb.
www.siemonzijlstra.nl/temp/remote1.jpg
www.siemonzijlstra.nl/temp/remote2.jpg
vandam
Berichten: 88
Lid geworden op: vr 24 okt 2008, 22:12
Locatie: . .. .. .

Bericht door vandam »

http://www.remotecentral.com/cgi-bin/codes/somfy/

Wellicht werkt een van deze codes.
Kjelt
Berichten: 1
Lid geworden op: zo 5 jul 2009, 12:33

Bericht door Kjelt »

Helaas moet je teleurstellen dat gaat niet werken. De reden is de volgende (zie Somfy website):
Rolling security code van meer dan 16 miljoen combinaties
Oftewel er zit behalve een uniek vast adres dat samenhangt met de zender, ook nog een 24bits rolling code in die dus steeds verandert per toetsdruk.
Ik weet niet hoe het protocol van deze rolling code werkt maar de simpelste versie zou een teller zijn waarbij de ontvanger alleen maar codes accepteert waarvan de rolling code hoger (nieuwer) is dan de laatst ontvangen code. Dit rolling code mechanisme wordt ook bij auto's gebruikt om ervoor te zorgen dat je met een antenne en datalogger de toegangscode van iemands auto te pakken krijgt om vervolgens zonder sleutel te kunnen inbreken.
De pronto kan dit nooit simuleren want weet niets over het protocol van deze rolling code. Zelfs als de Pronto een RF leerstand zou hebben zou hij alleen 1 van de 16 miljoen mogelijke codes kunnen opslaan waardoor de RTS ontvanger nog niet zal reageren.

Enigste oplossing die ik zo snel zie is om een tweede originele RTS zender te kopen en deze ook aan te melden op je markiezen. Vervolgens deze zender openmaken en een zelfbouw IR ontvanger met microcontoller of die oude philips IR decoder chip, de knoppen te laten bedienen met bijv. relais of fetjes.
Plaats reactie