Hulp gevraagd

Wie bang is om te vragen schaamt zich om te leren.
Plaats reactie
Anode
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 5 jul 2009, 17:19

Hulp gevraagd

Bericht door Anode »

Ik ben nieuw op dit forum, en val maar meteen met de deur in huis. Ik ben een nitwit op het gebied van electronica maar wil graag meer leren. Ik ken de basisbeginselen, wet van Ohm, Kirchhoff, en kan impendaties doorrekenen maar circuitjes uittekenen of ontwerpen, no way. Toch hoop ik dat iemand mij wil helpen, het is voor een hobbyproject. Ik zoek iemand die een schakeling voor mij ontwerpt die het volgende doet:

Ik heb een systeem met vijf deelsysteempjes:
1) een in snelheid regelbare ventilator
2) een uitleeseenheid die de grootheden van 3,4,5 uitleest en op een schermpje weereeft, liefst ook nog computeruitleesbaar maar dat is niet noodzakelijk.
3&4) (zijn gelijk) een weerstand die ongeveer 1W vermogen afgeeft aan de omgeving sensorgestuurd. Deze sensoren meten luchttemperatuur, luchtvochtigheid en een materiaaltemperatuur Na een gegeven wiskundige betrekking geeft de weerstand enige tijd zijn vermogen af totdat na een andere wiskundige betrekking dit niet meer nodig is. Dit werkt allemaal op 12V en communicatie met 2 gewoon standaard met draadjes enz.
5) Idem aan 3&4 maar dan op 9V en communicatie met 2 draadloos.
Bovenstaande luchttemperatuur en luchtvochtigheid hoeven in het circuitje maar een keer te worden gemeten als dat het makkelijker maakt.

Ja ik weet dat dit een lastige klus is, maar de persoon die me hiermee op weg kan helpen, ik zou hem/haar enorm dankbaar zijn. Het hele project is voor een zelfbouwtelescoop. Alle hulp is welkom dus.
smd_lover
Moderator
Moderator
Berichten: 1877
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 12:23
Locatie: prov Groningen.. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door smd_lover »

Waarom heb je dit onder schoolvragen gezet? Is dit een schoolopdracht?

Als iemand een schema zou tekenen, kan je het dan wel opbouwen?
Anode
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 5 jul 2009, 17:19

Bericht door Anode »

Tsja, een beetje gezond inzicht. Tis inderdaad officieel geen schoolopdracht (ben ik ook te oud voor) maar het is een meer algemene vraag. Als een moderator het dus wil verplaatsen naar gezond inzicht, feel free.
Ja, als iemand het kan uittekenen, kan ik het zelf in elkaar solderen. Sterker nog, ik kan ook een printje ervan laten frezen als iemand een circuitje uittekent, maar dat circuitje ontwerpen... brr dat is voor mij problematisch :)
Plaats reactie