Draadloos

Wie bang is om te vragen schaamt zich om te leren.
Plaats reactie
Manolito_M
Berichten: 27
Lid geworden op: zo 12 jul 2009, 23:59
Locatie: Gent

Draadloos

Bericht door Manolito_M »

Hallo,

ik weet niet of mijn vraag op deze site hoort, maar kan proberen.
Ik wil uiteindelijk voor mijn GIP (eindwerk) een draadloze auto kopen en daarin een cameratje plaatsen en lichtjes (om wat meer licht te maken natuurlijk). Maar wat ik nu wil weten:
wat moet ik nu gebruiken om al die dingen draadloos te besturen.
Ik wil hem kunnen besturen met afstandsbediening (allen besturen, geen camera maar wel de lichten) en wil hem ook kunnen besturen met de computer draadloos (besturen, beelden van de camera, instellingen voor de camera en de lichten) ik zou hem ook willen aansluiten aan de computer om mijn snelheid te kunnen instellen of mss dan ook om de camera instellingen te veranderen ( deze dan niet draadloos ).
De afstand zou ik ook willen zien op mijn pc en de batterijniveau (draadloos) ik heb al een programma ontworpen ( niet gecodeert) om te kijken wat ik wil doen.

Het is wel een hele lijst, maar denk wel dat dit een leuke topic zou zijn.

grt Manolito.
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Er zijn draadloos bestuurbare meer kanaals rc autootjes te koop (Conrad).
Je zult dus een interface moeten bouwen die dan de knopjes van de zender bediend. Die interface wordt dan bediend door de pc en stuurt dan de zender aan. Dat kan dan op meerdere manieren, via de parallele poort of de seriele poort of zelfs de USB poort. De keuze is aan jouw. Interfaces zijn ook te koop (Velleman) maar je zou ze ook zelf kunnen ontwerpen, bouwen.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
Manolito_M
Berichten: 27
Lid geworden op: zo 12 jul 2009, 23:59
Locatie: Gent

Bericht door Manolito_M »

Mat Janssen schreef:Er zijn draadloos bestuurbare meer kanaals rc autootjes te koop (Conrad).
Je zult dus een interface moeten bouwen die dan de knopjes van de zender bediend. Die interface wordt dan bediend door de pc en stuurt dan de zender aan. Dat kan dan op meerdere manieren, via de parallele poort of de seriele poort of zelfs de USB poort. De keuze is aan jouw. Interfaces zijn ook te koop (Velleman) maar je zou ze ook zelf kunnen ontwerpen, bouwen.
Dank u voor de snelle reactie.
Als ik nu een draadloos autotje koop (Niet duur: €50 ofzo) kan ik dan die dan ook opouwen dus meer kanalen geven om al die toepassingen te laten werken. Aangezien de draadloze camera er ook opzit.
Ik zou graag alles zelf maken, maar als ze natuurlijk al precies gemaakt zijn zoals ze nodig heb is dat perfect hé.
Ga eens een paar dingen zoeken en eens posten.

grt
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Er is een topic van een paar jaar geleden en die heet afstandsbediening of zo. Daar heb ik meerdere schema's neer gezet van meerkanaals zenders en ontvangers. Zoek die maar eens , dan kun je bina alles zelf bouwen.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
Manolito_M
Berichten: 27
Lid geworden op: zo 12 jul 2009, 23:59
Locatie: Gent

Bericht door Manolito_M »

Mat Janssen schreef:Er is een topic van een paar jaar geleden en die heet afstandsbediening of zo. Daar heb ik meerdere schema's neer gezet van meerkanaals zenders en ontvangers. Zoek die maar eens , dan kun je bina alles zelf bouwen.
Ahzo oké hartelijk bedankt zal ik eens direct zoeken.

grt
Manolito_M
Berichten: 27
Lid geworden op: zo 12 jul 2009, 23:59
Locatie: Gent

Bericht door Manolito_M »

Ik heb wat opzocht enzo en heb het volgende gevonden:
http://samenkopen.net/action_product/228396/83336
Zou ik deze ontvanger en zender kunnen gebruiken voor mijn auto? afstandbediening maak ik dan zelf en de opbouw voor de camera en lichten ook.

Heb nog een vraagje:
Hoeveel kanalen heb ik eigenlijk nodig? en waarvoor dient dat?
Of kan je dat nog niet weten hoeveel kanalen ik nodig heb?

Is 433MHz goed genoeg? (wat betekent dat?)

grt.
Gebruikersavatar
Stynus
Site Admin
Site Admin
Berichten: 5910
Lid geworden op: vr 16 mei 2003, 20:45
Locatie: Overpelt (België)
Contacteer:

Bericht door Stynus »

Als je het werkend krijgt zijn die dingen goed. (Die band zit nogal vol dus op sommigge plaatsen wil het niet echt werken)

Aan elke kant een microcontroller en je kan zoveel kanalen als je maar wil maken.
Manolito_M
Berichten: 27
Lid geworden op: zo 12 jul 2009, 23:59
Locatie: Gent

Bericht door Manolito_M »

stynus schreef:Als je het werkend krijgt zijn die dingen goed. (Die band zit nogal vol dus op sommigge plaatsen wil het niet echt werken)

Aan elke kant een microcontroller en je kan zoveel kanalen als je maar wil maken.
Heb wat opgezocht en nu weet ik wat kanalen zijn.
Ik zou 4 kanalen moeten hebben zonder de camera.
Wat moet ik dan eigenlijk doen met de camera? Moet ik daarvoor ook kanalen hebben (als dat zo is, hoeveel moet ik er dan hebben?) of moet ik daarvoor iets apparts hebben?
Wat ik noç niet weet wat is die frequentie? Is dat de snelheid dat hij die data doorstuurt? Als dat zo is, zou 433MHz Dan genoeg zijn. of is dat gewoon een plaats, zodat er weinig gebruikers zijn die op die frequentie zitten?
even terzijde:

Ik zou hem graag met usb aansluiten om de batterij op te laden en desnoods om de camera instellingen te wijzigen. Ik heb zo een hardwaretje gevonden voor usb. voor de meeste hardwares heb je drivers nodig en als ik die hardware ertussen steek dan heb je geen driver meer nodig (dus geen installatie). site:
http://www.elektor.nl/artikelen-als-pdf ... 2121.lynkx

grt Manolito
Manolito_M
Berichten: 27
Lid geworden op: zo 12 jul 2009, 23:59
Locatie: Gent

Bericht door Manolito_M »

Hallo.

Ik wil nog iets weten dan ik mss meer opzoeken.
Wat is digitaal en wat is analoog? Er staan bij interfaces altijd x-aantal digitale in-/uitganggen en x-aantal analoge in-/uitgangen. maar wat betekent dat nu?

Wat raden jullie mij aan om die auto te maken?

grt
Manolito_M
Berichten: 27
Lid geworden op: zo 12 jul 2009, 23:59
Locatie: Gent

Bericht door Manolito_M »

Ik heb misschien al een cameratje gevonden voor in mijn autotje te steken.

http://minicams.tectronic.be/product/mi ... -setje.php
samen met
http://minicams.tectronic.be/product/vi ... hannel.php
(type 1)

zou ik deze camera ook kunnen aansluiten aan de ontvanger van de auto? Want als ik mijn afstandsbediening zelf zou moeten maken, dan zou ik graag een LCDtje in mijn afstandsbediening steken om daarop ook de beelden te zien.

grt
Gebruikersavatar
Stynus
Site Admin
Site Admin
Berichten: 5910
Lid geworden op: vr 16 mei 2003, 20:45
Locatie: Overpelt (België)
Contacteer:

Bericht door Stynus »

Manolito_M schreef:
stynus schreef:Als je het werkend krijgt zijn die dingen goed. (Die band zit nogal vol dus op sommigge plaatsen wil het niet echt werken)

Aan elke kant een microcontroller en je kan zoveel kanalen als je maar wil maken.
Heb wat opgezocht en nu weet ik wat kanalen zijn.
Ik zou 4 kanalen moeten hebben zonder de camera.
Wat moet ik dan eigenlijk doen met de camera? Moet ik daarvoor ook kanalen hebben (als dat zo is, hoeveel moet ik er dan hebben?) of moet ik daarvoor iets apparts hebben?
Voor het beeld zal je een video zender en ontvanger moeten hebben. Die zitten meestal op 2.4Ghz.

Voor eventueel nog dingen op de camera aan te sturen heb je extra kanalen op je gewone zender nodig.
Wat ik noç niet weet wat is die frequentie? Is dat de snelheid dat hij die data doorstuurt? Als dat zo is, zou 433MHz Dan genoeg zijn. of is dat gewoon een plaats, zodat er weinig gebruikers zijn die op die frequentie zitten?
Dat is de carrier frequentie van de zender. Daar wordt je data dus opgezet. De bitrate dat die zendertjes halen is max een 2400bits/sec.
Ik zou hem graag met usb aansluiten om de batterij op te laden en desnoods om de camera instellingen te wijzigen. Ik heb zo een hardwaretje gevonden voor usb. voor de meeste hardwares heb je drivers nodig en als ik die hardware ertussen steek dan heb je geen driver meer nodig (dus geen installatie). site:
http://www.elektor.nl/artikelen-als-pdf ... 2121.lynkx

grt Manolito
Laden doe je best niet met usb. Je kan uit een usb poort max 2,5W trekken. Dat is veel te weinig voor een batterij te laden.

Instellingen wijzigen kan eventueel wel. Als je een pic18f2550 bij de ontvanger gebruikt kan je daar ook usb in programeren. Je eindwerk krijgt daardoor ook meteen wat meer volume want alleen dat afstandbediening vind ik toch vrij weinig.

Dat elektuur ding zou eventueel bruikbaar kunnen zijn. Maar dat ding kan je niet programeren denk ik dus dan moet die via een eigen protocol ofzo communiceren met de pic van je ontvanger.
Gebruikersavatar
Stynus
Site Admin
Site Admin
Berichten: 5910
Lid geworden op: vr 16 mei 2003, 20:45
Locatie: Overpelt (België)
Contacteer:

Bericht door Stynus »

Manolito_M schreef:Hallo.

Ik wil nog iets weten dan ik mss meer opzoeken.
Wat is digitaal en wat is analoog? Er staan bij interfaces altijd x-aantal digitale in-/uitganggen en x-aantal analoge in-/uitgangen. maar wat betekent dat nu?

Wat raden jullie mij aan om die auto te maken?

grt
Als je het verschil tussen digitaal en analoog nog niet weet raad ik je aan 3 jaar te zakken en nog eens opnieuw te proberen. Deze keer zonder spieken op testen.
Gebruikersavatar
Stynus
Site Admin
Site Admin
Berichten: 5910
Lid geworden op: vr 16 mei 2003, 20:45
Locatie: Overpelt (België)
Contacteer:

Bericht door Stynus »

Manolito_M schreef:Ik heb misschien al een cameratje gevonden voor in mijn autotje te steken.

http://minicams.tectronic.be/product/mi ... -setje.php
samen met
http://minicams.tectronic.be/product/vi ... hannel.php
(type 1)

zou ik deze camera ook kunnen aansluiten aan de ontvanger van de auto? Want als ik mijn afstandsbediening zelf zou moeten maken, dan zou ik graag een LCDtje in mijn afstandsbediening steken om daarop ook de beelden te zien.

grt
Dat kan ja. Als je daar een ontvanger inbouwd en een klein pal schermpje.
Manolito_M
Berichten: 27
Lid geworden op: zo 12 jul 2009, 23:59
Locatie: Gent

Bericht door Manolito_M »

stynus schreef:
Manolito_M schreef:Hallo.

Ik wil nog iets weten dan ik mss meer opzoeken.
Wat is digitaal en wat is analoog? Er staan bij interfaces altijd x-aantal digitale in-/uitganggen en x-aantal analoge in-/uitgangen. maar wat betekent dat nu?

Wat raden jullie mij aan om die auto te maken?

grt
Als je het verschil tussen digitaal en analoog nog niet weet raad ik je aan 3 jaar te zakken en nog eens opnieuw te proberen. Deze keer zonder spieken op testen.
Sorry ga nu naart 5de middelbaar dus hheb nog een jaar tijd voor mijn GIP.
Maar over digitaal en analoog heb ik weinig of niets van gezien waar ik van weet.
Ik weet wel digitaal : met cijfers
analoog : met wijzers
over de rest weet ik niets.
Mandy
Berichten: 874
Lid geworden op: do 6 mei 2004, 23:05
Locatie: Zoetermeer. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mandy »

hehehe

Daar zit ik de laatste 3 jaar tegen aan te hikken.

Maak je borst maar nat alvast!

Voor de een is het makkelijk, maar mij valt het tegen!


http://www.dirksen.nl/Elektronica/BE-BC.htm
Manolito_M
Berichten: 27
Lid geworden op: zo 12 jul 2009, 23:59
Locatie: Gent

Bericht door Manolito_M »

Wat ik wil maken lijkt heeel goed op dat:

http://www.geekalerts.com/rc-car-with-v ... aser-game/

Maar ik vind maar geen goede camera die ver genoeg reikt.

grt
Manolito_M
Berichten: 27
Lid geworden op: zo 12 jul 2009, 23:59
Locatie: Gent

Bericht door Manolito_M »

Hallo

Ik heb zitten nadenken over de auto. Zo te zien zal het niet lukken om hem draadloos te besturen vanop PC zonder aansluiting van de afstandsbediening. Daarom heb ik iets anders zitten bedenken dat wel haalbaar is.


Ik heb thuis nog een kinderquadtje staan (110cc)
http://images.google.be/imgres?imgurl=h ... N%26um%3D1
dit te vervangen door de auto. Maar denk dat het beter zou zijn met een gewone draadloze autotje.

De auto of quad blijft met camera, maar de afstandsbediening kan worden aangesloten op de PC en hem dan te besturen.
In de auto zit et volgende:
- Ontvanger
- Camera
- Motorkes (rijden, besturen)
- Motorke om de camera te verzetten.
- Luidspreker (In de afstandsbediening een micro om zo te kunnen spreken) (ook voor claxon)
- micro (in de afstandsbediening een luidspreker om zo te kunnen luisteren)
- batterijniveaumeter, afstand tot de afstandsbediening.
- Lichten + grote lichten op het dak (gelijk bij een jeap)
- Aansluiting met de PC door middel van USB, seriële of parallele poort.

In de afstandsbediening:

- Besturing van de auto.
- Besturing van de camera met een Sixaxis-controllerke (ofzoiets) (knuppeltje die kan ronddraaien)
http://a433.ac-images.myspacecdn.com/im ... 20f2a8.jpg
- LCD schempje met de beelden van de camera + daarop de batterijniveau van de auto en de afstand tot de auto)
- Knopje een de gewone lichten en aan ander knopje voor de grote lichten aan en uit te zetten.
- Drukknop om een claxon geluid af te spelen.
- Drukknop om dan te spreken in de micro.
- Aansluiting met de PC door middel van USB, seriële of parallele poort.

PC: (progamma) (aansluiting met de afstandsbediening)

- Besturen van de auto. (ook met toetsenbord)
- Besturen van de camera. (ook met toetsenbord)
- Knoppen en sneltoetsen (toetsenbord) om de lichten, grote lichten en een geluid van een claxon aan uit te zetten.
- Beelden kunnen zien van de camera en ze opnemen.
- Instellingen van de camera aanpassen (als die er zijn) (auto aansluiten)
- Batterijniveau kunnen zien van de afstandsbediening en van de auto.
- Afstand kunnen zien tot de afstandsbediening.

Belangrijk ! ik wil wel een afstand kunnen bereiken van ongeveer 300m. (ik heb al een cameratje gevonden die zover reikt.)
grt Manolito
Gebruikersavatar
Flupke
Berichten: 818
Lid geworden op: za 22 okt 2005, 12:06
Locatie: Wemmel België. .. .. .

Bericht door Flupke »

Doe het simpel, net zoals ik bezig ben/was... (tijdnood)
Je koopt je afstandbediening van kapaza (15€) (liefst FM zender!)
Dan koop je wat ruitenwissers motors (15€ stuk) of 2 wrakken van elk 100€ (3 motors nodig)
dan koopt je de goedkoopste servo's in conrad.
Die electronica breek je uit de servo's en bouw je op de omgebouwde ruitenwisser motors.
Zo moet je 3 ruitenwissers motors ombouwen. (gas rem en sturen)

Sturen is simpel aan te sluiten, gas en remmen moet met behulp van wat electonica tss. kan met hand vol NE555 maar microcontroller is veel simpeler

Als je wagen neemt pak dan servostuur en automaat. enige nadeel is als je fouten maakt....

Zelf ga is scooterblok op frame lassen en hoop zo de 70km/uur te halen.

Lijkt simpel maar is niet, Je moet ook noodplan inbouwen als signaal wegvalt.

Rest van uw eisen is bijzaak. Begin hier mee en je bent al een paar maanden bezig.
Manolito_M
Berichten: 27
Lid geworden op: zo 12 jul 2009, 23:59
Locatie: Gent

Bericht door Manolito_M »

Flupke schreef:Doe het simpel, net zoals ik bezig ben/was... (tijdnood)
Je koopt je afstandbediening van kapaza (15€) (liefst FM zender!)
Dan koop je wat ruitenwissers motors (15€ stuk) of 2 wrakken van elk 100€ (3 motors nodig)
dan koopt je de goedkoopste servo's in conrad.
Die electronica breek je uit de servo's en bouw je op de omgebouwde ruitenwisser motors.
Zo moet je 3 ruitenwissers motors ombouwen. (gas rem en sturen)

Sturen is simpel aan te sluiten, gas en remmen moet met behulp van wat electonica tss. kan met hand vol NE555 maar microcontroller is veel simpeler

Als je wagen neemt pak dan servostuur en automaat. enige nadeel is als je fouten maakt....

Zelf ga is scooterblok op frame lassen en hoop zo de 70km/uur te halen.

Lijkt simpel maar is niet, Je moet ook noodplan inbouwen als signaal wegvalt.

Rest van uw eisen is bijzaak. Begin hier mee en je bent al een paar maanden bezig.
Hallo,
sorry heb niet goed gegevens gegeven denk ik.
Ik bedoel dus gewoon een auto op afstandshediening van ongeveer 1:6 ofzo op schaal. dus geen Grote echte wagen. Sorry voor dit misverstand.

grt
Manolito_M
Berichten: 27
Lid geworden op: zo 12 jul 2009, 23:59
Locatie: Gent

Bericht door Manolito_M »

Wat jij daar zegt lijkt me dan eigenlijk ook wel een leuk project.
Eens overleggen met mijn leerkracht.
Thanx voor de idee.

grt Manolito
Manolito_M
Berichten: 27
Lid geworden op: zo 12 jul 2009, 23:59
Locatie: Gent

Bericht door Manolito_M »

Ik heb al een afstandsbediening met de daarbj horende ontvanger gevonden. (als die goed is)
Het is van een benzine motor geweest die ik had maar die ga toch niet meer.

Het is een perfex kyosho kt-3. (2 kanalen) (AM 27MHz) (kristallen kan ik veranderen)
Zou ik die kunnen ombouwn naar 4 kanalen?

PIC= 12F675 datasheet:
http://ww1.microchip.com/downloads/en/D ... 41190E.pdf

grt Manolito
Gebruikersavatar
Flupke
Berichten: 818
Lid geworden op: za 22 okt 2005, 12:06
Locatie: Wemmel België. .. .. .

Bericht door Flupke »

Manolito_M schreef:Ik heb al een afstandsbediening met de daarbj horende ontvanger gevonden. (als die goed is)
Het is van een benzine motor geweest die ik had maar die ga toch niet meer.

Het is een perfex kyosho kt-3. (2 kanalen) (AM 27MHz) (kristallen kan ik veranderen)
Zou ik die kunnen ombouwn naar 4 kanalen?

PIC= 12F675 datasheet:
http://ww1.microchip.com/downloads/en/D ... 41190E.pdf

grt Manolito
AM 27 Mhz heeft wel is last van storingen dus heb ik mij 72MHz en 8 kanalen gekocht. Automotoren geven storingen, dus ontvangst afstand is minder als normaal.
Je hebt 2 kanalen zeker nodig. 1 als stuur en andere als gas+rem.
Aan die 2 kanalen zou ik ook niet prutsen!
Kanaal meerdere knoppen geven heb ik al gedaan.
Kwestie van puls lengte regelen/meten. Pic is ok ze, simpele pic lukt al.

M.v.g,
Ce
Manolito_M
Berichten: 27
Lid geworden op: zo 12 jul 2009, 23:59
Locatie: Gent

Bericht door Manolito_M »

Flupke schreef:
Manolito_M schreef:Ik heb al een afstandsbediening met de daarbj horende ontvanger gevonden. (als die goed is)
Het is van een benzine motor geweest die ik had maar die ga toch niet meer.

Het is een perfex kyosho kt-3. (2 kanalen) (AM 27MHz) (kristallen kan ik veranderen)
Zou ik die kunnen ombouwn naar 4 kanalen?

PIC= 12F675 datasheet:
http://ww1.microchip.com/downloads/en/D ... 41190E.pdf

grt Manolito
AM 27 Mhz heeft wel is last van storingen dus heb ik mij 72MHz en 8 kanalen gekocht. Automotoren geven storingen, dus ontvangst afstand is minder als normaal.
Je hebt 2 kanalen zeker nodig. 1 als stuur en andere als gas+rem.
Aan die 2 kanalen zou ik ook niet prutsen!
Kanaal meerdere knoppen geven heb ik al gedaan.
Kwestie van puls lengte regelen/meten. Pic is ok ze, simpele pic lukt al.

M.v.g,
Ce
Dus jij kan van een 2 kanaal ontvanger/zender een meerdere kanaal maken? Zou er eigenlijk 6 moeten hebben omdat ik nog net iets bedacht heb.

Dus van mijn 2 kanaals zender/ontvanger kan ik er 6 van maken? Ik heb eens geinformeerd bij iemand en die zei dat dit niet kon. Alleen met ingewikkelde dingen.

Ik heb anders nog dit gevonden:
http://www.samenkopen.net/action_product/907736/79990 +
http://www.samenkopen.net/action_product/907736/178258 of
http://www.samenkopen.net/action_product/907736/743479

Ik weet niet welk ontvanger het beste is voor mijn auto.

Ik heb nog wel een andere maar dan ook wel een stuk duurder maar heeft dan ook wel 10 kanalen (zodat ik later misschien nog wat aan kan toevoegen):

http://www.v-nix.nl/index.php?controlle ... uct_id=502
Gebruikersavatar
Flupke
Berichten: 818
Lid geworden op: za 22 okt 2005, 12:06
Locatie: Wemmel België. .. .. .

Bericht door Flupke »

En 8 kanaal zender kan je al vinden voor 20€ op kapaza dus veel goedkoper!

En heb je scoop?
Dan kan je zien hoe signalen er uit zien.
Eigenlijk is de ingang van een kanaal maar een variabele weerstand dus meet is met scoop de signalen en zoek een verband.
Plaats reactie