Vragen over FM zender(s)

Stel hier al je HF vragen.
Plaats reactie
melvin_radio
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 20 jul 2009, 21:23
Locatie: . .. .. .. .

Vragen over FM zender(s)

Bericht door melvin_radio »

Goedenavond mede forumleden,

Zoals jullie kunnen zien ben ik nieuw hier op dit forum. Echter ken ik deze site al erg lang en vond het tijd worden om mijzelf hier te registreren.

Nu on topic.

Sinds een aantal jaren interesseer ik me erg in Hoogfrequent en elektronica. Nu heb ik al meerdere ''zendertjes'' gemaakt, natuurlijk de FM bug, een AM(middengolf) bug, een uitgebreidere FM bug en nog wat geknutseld met de middengolf. Met wisselend succes.

Nu heb ik dit schema weer eens opgezocht en gebouwd. Het gaat om de schakeling van RipKip.
Heb deze schakeling namelijk al eerder gebouwd, maar helaas met klein succes.
http://www.schakelingenonline.nl/schakelingen/HF/2.htm

Allereerst wil ik wat vragen stellen over dit schema. Ik hoop daarom ook dat jullie hierop antwoord kunnen en willen geven. Heb natuurlijk wel even gezocht op mogelijke antwoorden op mijn vragen, maar heb ze tot dusver niet gevonden.

1.

Wanneer je kijkt naar het gedeelte rond TR1 (BF199) met de verbinding tussen de emitter van TR1 en de basis van TR2 + de weerstanden 10 en 22K, dan is er te zien dat er een 10pF condensator tussen geplaatst is.
Helaas heb ik hier geen 10pF meer op voorraad, dus heb ik er een 22pF tussen gezet.
Is dit een waarde die te hoog is voor de verbinding, of kan ik deze waarde wel gewoon gebruiken?
Over het nut van de condensator op die plek heb ik wel eens wat opgevangen. Klopt het dat deze condensator ervoor zorgt dat de schakeling rondom TR1 zo min mogelijk belast wordt? Dit heb ik namelijk wel eens gehoord.

2.

Gister had ik de schakeling aangesloten op een 12 volt 5 A gelijkspanningsvoeding. De zender werkte verder prima. Mijn geluidssignaal was te beluisteren op de FM(UKG) band op de radio. Toch heb ik het gevoel dat transistor TR4 (de 3866) niet werkt. Weet iemand een goede/handige manier om te kunnen checken of de transistor werkelijk zijn werk doet? Mijn gedachte hierop is gebaseerd op het feit dat wanneer ik de verbinding van de basis van TR4 losknip, de zender nog steeds (goed) blijft werken. Dit dacht ik ook bij de vorige keer dat ik deze schakeling gemaakt had, maar ben er toen niet op doorgegaan en heb de schakeling gedemonteerd.
Als antenne heb ik een dipooltje gebruikt, gemaakt met 2 draden, gesoldeerd op een 75Ohm COAX van 75cm.

De andere vragen.

3.

Als je bijvoorbeeld in het schema kijkt van een FM bug, of dit schema, is te zien dat het oscillatorcircuit bestaat uit een Condensator + Spoel, parallel verbonden op de collector van de transistor en aan de positieve voedingsspanning. Ook is de collector met de emitter verbonden d.m.v een condensator.

In het schema van RipKip is dit oscillatorcircuit parallel aangesloten op de ''geluidsingang'', en niet direct op de voedingsspanning. Ook niet op de collector aansluiting van een transistor.
Mag ik vragen waarom dit gedaan is? En wat het verschil is tussen het circuit van het andere schema?


4.

Op de pagina van de 1,5 watt FM zender van RipKip valt te lezen dat deze schakeling zo rond de 1,5 watt uitstraalt. Is het mogelijk om zelf een aantal trapjes achter de transistor TR4 te bouwen, om het vermogen meer te verhogen, of is deze zender hier niet geschikt genoeg voor?

5. De laatste vraag tot zo ver.

In het schema van RipKip is te zien dat bij de ene keer de transistor ''afgetakt'' wordt op de collector (TR2 en TR4) en de andere keer op de emitter (TR1 en TR3). Dit wordt dan, m.u.v TR4, aangeboden aan de basis van de daaropvolgende transistor. Ik weet dat de transistor een stroomversterker is en die de versterkte stroom op de emitter aanbiedt, maar wat gebeurt er precies met het signaal bij de collectoraansluiting?

Bij voorbaat hartelijk dank!
Gebruikersavatar
bertus
Moderator
Moderator
Berichten: 2458
Lid geworden op: wo 14 feb 2007, 20:35
Locatie: Amsterdam. .. .. .

Bericht door bertus »

Hallo,

Ik zal proberen je vragen te beantwoorden:

1) Een grotere condensator aan de oscillator zal deze extra belasten en mogelijk instabiel maken.
Als je alleen een stel 22p condensatoren ter beschikking hebt, kun je er twee in serie zteen.
Dan krijg je een condensator van 11p.

2) Transistor T4 is in classe C geschakeld, als er niet genoeg ingestuurd wod zal deze transistor weinig tot niets doen.
Hoe heb je de antenne gemaakt? zijn het twee draden van 75 cm in elkaars verlengde.
Het midden punt is zeker aan de 75 Ohms coax aangesloten (een draad aan de kern, da andere aan de mantel).

3) De oscillator van de RIPKIP is van een ander model dan de gene die jij aanwijst.
Die van RIPKIP is een soort colpitts-achtige oscillator.

4) Je kunt hem als stuuring gebruiken van een grotere versterker.
Op deze pagina staan wat voorbeelden van wat grotere zenders:
http://homepage.univie.ac.at/johann.dob ... index.html

5) T12 is de oscilator transistor.
T2 is een common emittor versterker,
T3 is een emittor volger om een lagere impedantie te krijgen.
T4 is een classe C versterker zoals ik eerder al gezegd heb.

Ik hoop dat je hiermee uit de voeten kunt.

Groeten,
Bertus
Bijlagen
1W5fm_RIPKIP.png
1W5fm_RIPKIP.png (8.88 KiB) 9484 keer bekeken
Je hoeft niet alles te weten,als je het maar weet te vinden.
Als je iets vraagt lijk je misschien dom.
Als je niets vraagt blijf je dom.

Ik beantwoord geen vragen in PM's.
Dit gaat voorbij aan de ideeen van het forum,
het delen van informatie.
melvin_radio
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 20 jul 2009, 21:23
Locatie: . .. .. .. .

Bericht door melvin_radio »

Hoi Bertus,

Allereerst mijn excuses voor de nogal trage reactie. Dit kwam mede door de vakantie die ertussen zat.
Ook kon ik een tijd lang niet inloggen op deze site? Ookal had ik een nieuw wachtwoord aangevraagd, ik kon niet inloggen. Nu heb ik het weer geprobeerd en kan er gelukkig wel weer op komen!

Weer even ter zake.

1.
Achja dat is waar ook. Ik zal het even proberen, alvast bedankt! Ik zal laten weten wat het resultaat is.

2.
Dat klopt inderdaad, ik heb 2 stukken draad van 2,5mm² diameter gebruikt en een stuk COAX. Ik heb de kern van de coax op het ene stuk draad aangesloten, en de mantel op de andere draad. Het is een 75 Ohms coax. De draden hebben een lengte van +/- 75 centimeter.

En nog even een vraagje over de transistor TR4.
Transistor T4 is in classe C geschakeld, als er niet genoeg ingestuurd wod zal deze transistor weinig tot niets doen.
Zou ik dit ook nog ergens mee kunnen meten? Of heb jij een idee waar het aan zou kunnen liggen? Is het trouwens normaal dat als ik de verbinding losknip, de zender het nog steeds goed doet? Of moet deze dan niet anders gaan reageren kwa frequentie o.i.d?

Ik ga er weer even mee aan het stoeien. Erg bedankt voor de reactie Bertus! Nu snap ik weer meer van de schakeling.
[/quote]
Plaats reactie