12 volt netwerk naast 220
12 volt netwerk naast 220
Is het geen goed idee om een 12 volt netwerk aan te leggen naast het bestaande 220 volt netwerk?
Dat je LED-verlichting en alle opladers voortaan verplicht op 12 volt laat werken, zodat je ze direct in het 12 volt netwerk kunt pluggen?
Uiteraard snap ik dat het ondoenlijk is om alle huizen opnieuw te bekabelen voor een 12 volt netwerk, maar het is een gedachte.
Vraag (of discussiepunt) is dus:
Is het handig als er naast het 220 netwerk nog een netwerk met 12 volt zou bestaan?
Dat je LED-verlichting en alle opladers voortaan verplicht op 12 volt laat werken, zodat je ze direct in het 12 volt netwerk kunt pluggen?
Uiteraard snap ik dat het ondoenlijk is om alle huizen opnieuw te bekabelen voor een 12 volt netwerk, maar het is een gedachte.
Vraag (of discussiepunt) is dus:
Is het handig als er naast het 220 netwerk nog een netwerk met 12 volt zou bestaan?
Laatst gewijzigd door JoPiDo op wo 29 apr 2009, 18:10, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Moderator
- Berichten: 11504
- Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
- Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .
- Stynus
- Site Admin
- Berichten: 5912
- Lid geworden op: vr 16 mei 2003, 20:45
- Locatie: Overpelt (België)
- Contacteer:
Je hebt bij 12V nogal snel last van spanningsval over kabels.
dus ik vind het niet zo een goed idee :p.
Wel heb ik hier op mijn werk bureau een oude omgebouwde pc voeding staan waar van alles aanhangt dat op 12v werkt. Maar die kabels blijven natuurlijk beperkt.
dus ik vind het niet zo een goed idee :p.
Wel heb ik hier op mijn werk bureau een oude omgebouwde pc voeding staan waar van alles aanhangt dat op 12v werkt. Maar die kabels blijven natuurlijk beperkt.
Met vriendelijke groet,
Stynus
http://www.elektronicastynus.be
--> Elektronica bouwpakketten en componenten te koop. <--
Stynus
http://www.elektronicastynus.be
--> Elektronica bouwpakketten en componenten te koop. <--
Als je een ringleiding legt heb je daar al veel minder last van en je draaddikte hoeft minder dik te zijn.stynus schreef:Je hebt bij 12V nogal snel last van spanningsval over kabels.
dus ik vind het niet zo een goed idee :p.
Intressanter is om bv met zonnepanelen en accu's een 12 Volt leidingwerk aan te leggen ipv terug te voeden in het net.
Hierdoor maak je optimaal gebruik van de opgewekte energie.
Appart een 12 Volt installatie maken dmv een 220 Volt voeding is onzin, niet alles werkt op 12 Volt.
Er zijn dus nog meer mafkezen zoals ik...
Ik ben een 12V netwerk aan het maken voor de tuin-en-huiskamerverlichting.
Ik betrek die 12 V uit accu's die ik oplaad in de auto, een heel gesleep als het zover is. Als het zover is, want er staat een 2500 ah aan UPS-accus en die ben ik voorlopig nog aan het leegtrekken.
De opzet is om de energierekening een beetje te minimaliseren. Opladen is in m'n bedrijfsauto gratis.
Ik ben een 12V netwerk aan het maken voor de tuin-en-huiskamerverlichting.
Ik betrek die 12 V uit accu's die ik oplaad in de auto, een heel gesleep als het zover is. Als het zover is, want er staat een 2500 ah aan UPS-accus en die ben ik voorlopig nog aan het leegtrekken.
De opzet is om de energierekening een beetje te minimaliseren. Opladen is in m'n bedrijfsauto gratis.
- Stynus
- Site Admin
- Berichten: 5912
- Lid geworden op: vr 16 mei 2003, 20:45
- Locatie: Overpelt (België)
- Contacteer:
Maar als je werk die brandstof betaald kost het je niks. Ik vermoed dat Rob RD dat bedoeld.
Met vriendelijke groet,
Stynus
http://www.elektronicastynus.be
--> Elektronica bouwpakketten en componenten te koop. <--
Stynus
http://www.elektronicastynus.be
--> Elektronica bouwpakketten en componenten te koop. <--
Neeneeneeej... dan zou ik het niet doen.
Setje accu's is 4,8 kwh (2*200Ah~12\V) en ik heb er een soort brancardwagentje voor bedacht zodat ze zó m'n auto inkunnen.
Ik rij zo godsgruwelijk veel dat die 4,8 kWh niet in het benzineverbruik merkbaar is, na enkele uren zijn die accu's vol en dan is de belasting op het boordnet ook weg.
Een setje accu's gaat nu zo'n 6 tot 8 dagen mee
Setje accu's is 4,8 kwh (2*200Ah~12\V) en ik heb er een soort brancardwagentje voor bedacht zodat ze zó m'n auto inkunnen.
Ik rij zo godsgruwelijk veel dat die 4,8 kWh niet in het benzineverbruik merkbaar is, na enkele uren zijn die accu's vol en dan is de belasting op het boordnet ook weg.
Een setje accu's gaat nu zo'n 6 tot 8 dagen mee
Bovenstaande neem ik zeer hoog op, je beschuldigt me van diefstal en dat pik ik niet! En dat terwijl het op alle manieren intern geregeld is omdat ik een omvormer aan boord heb.smd_lover schreef:
Die 5 kWh moet ergens vandaan komen, wel degelijk scheelt dat op het brandstofverbruik.
Het is diefstal van je baas. En zeer milieuonvriendelijk vanwege het gebruik van accu's, het slechte rendement van een brandstofmotor+dynamo en het slechte rendement van een accu.
Ik rij een groen label auto, een Prius laad zijn accu's ook fossiel op en is toch een van de milieuvriendelijkste autos.