softstarter vragen(al deels opgelost)

Wie bang is om te vragen schaamt zich om te leren.
Plaats reactie
lotr_mtd
Berichten: 227
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 20:45
Locatie: . .

softstarter vragen(al deels opgelost)

Bericht door lotr_mtd »

Ik heb enkele dingen opgezocht over een softstarter. maar nu zou ik graag willen weten of deze info klopt.

Wat is een softstarter:
Een softstarter is een elektronische schakeling die in staat is de aanloopstroom te beperken net zoals de ster – driehoek schakeling. Een softstarter is eigenlijk een vervanging van de ster – driehoek schakeling. Deze starter zorgt ervoor dat de aanloopstroom beperkt wordt.

Werking van een softstarter:
Elke fase bevat twee antiparallel geschakelde thyristoren, welke gedurende een halve periode geheel of gedeeltelijk stroomvoerend zijn. De ene thyristor is tijdens de positieve en de andere tijdens de negatieve halve sinus stroomvoerend. De doorlaattijd wordt door de ontstekingshoek van de thyristor bepaald welke op zijn beurt door een microprocessor aangestuurd wordt.

Waarom geen traditionele ster driehoek schakeling:
Tot nu toe werd de beperking van de aanzetstroom gerealiseerd door
ster – driehoek schakelingen met elektromechanische componenten.
De motor wordt in sterschakeling gestart, waardoor de stroomsterkte tot een derde wordt gereduceerd. Na een precies instelbare tijd wordt omgeschakeld van de ster- naar de driehoekschakeling. Daarbij treden twee ongewenste effecten op:
 Een stroompiek
Dit belast het net.
 Een omschakel momentpiek
Deze kan bijvoorbeeld een, op een transportband,
getransporteerde last doen kantelen.

kloppen deze antwoorden op de bovenstaande vragen?
kan met een softstarter de snelheid geregeld worden?
bezoek zeker eens www.wargamesatmtd.tk
Gebruikersavatar
Gompy
Berichten: 559
Lid geworden op: zo 28 okt 2007, 15:32
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Bericht door Gompy »

Een softstarter is een uitgeklede freq-regelaar.
Meestal koopt men een freq-regelaar, meer opties en goedkoper, en gebruikt deze als softstarter.
lotr_mtd
Berichten: 227
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 20:45
Locatie: . .

Bericht door lotr_mtd »

klopt mijn uitleg dan wel (hetgeen ik geschreven heb)
dus met softstarter kan je ook toerental regelen.

als ik een vergelijking moet maken tussen de 2 welke punten bekijk je dan?
een softstarter is toch goedkoper niet?
bezoek zeker eens www.wargamesatmtd.tk
Gebruikersavatar
Gompy
Berichten: 559
Lid geworden op: zo 28 okt 2007, 15:32
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Bericht door Gompy »

Freq-regelaars worden meer verkocht en zijn dan ook goedkoper.
Bij een softstarter kan je alleen de aanloopstroom instellen en soms ook de aanlooptijd, maar daar houdt het ook bij op.
Een softstarter heeft geen afbouwsoftware voor als de motor moet stoppen.
Ook een echte regeling, bv optoeren naar 25% oid ontbreekt.
GJ_
Berichten: 57
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 16:47
Locatie: Veldhoven. .. .
Contacteer:

Bericht door GJ_ »

Bij flinke vermogens en midden- en hoogspanning zijn softstarters wel degelijk goedkoper. Een 30kW softstarter met alle toeters en bellen kost tussen de 600 en de 800 euro. Een FO kost al gauw 3000 euro. Noem het dus maar "niet goedkoper".

Overigens zijn softstarters die op alle fasen "softstarten" zeldzaam. De goedkope rommel "start soft" op slechts 1 fase (nooit gebruiken, bagger), maar het gros gebruikt twee fasen terwijl de derde fasen bestaat uit een koperen strip.

Nog een groot onderscheid tussen een FO en een softstarter is dat de gemiddelde softstarter na het starten de fasen gewoon doorschakeld met een relais.
Gebruikersavatar
Gompy
Berichten: 559
Lid geworden op: zo 28 okt 2007, 15:32
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Bericht door Gompy »

6000 euro voor een 37kW is wel heel duur, daar koop ik er 3 voor.
GJ_
Berichten: 57
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 16:47
Locatie: Veldhoven. .. .
Contacteer:

Bericht door GJ_ »

Maar rond de 3000 euro voor 30kW is niet duur. Voor 2000 koop ik ze zelf ook, maar dan zul je toch een behoorlijke korting moeten krijgen of goedkope rommel moeten kopen. Gelukkig lukt het mij met de kortingen.

Overigens mag je best consequent verdubbelen. 6000 euro voor een 75kW is niet overdreven duur. Daar koop je er zeker geen drie voor 8)
Plaats reactie