Welke mannier van etsen is het beste?

Site feedback, berichten voor moderators enz
Dombo
Berichten: 180
Lid geworden op: vr 11 jan 2008, 23:15
Locatie: IJsselstein UT. .

Welke mannier van etsen is het beste?

Bericht door Dombo »

Ikzelf heb een sproei etsmachine, maar daarbij gebeurt het dat de ene kant van de print al klaar is en het andere deel nog een poos erin moet zodat ik aangevreten sporen krijg op het deel wat al klaar is.

Wie heeft er een betere oplossing hiervoor, etesen met lucht, ander type sproeikoppen, ander etsmateriaal ipv fe3?

En hoe etsen jullie om een mooie print te verkrijgen met 0.21mm lijnen super strak?
reddevil
Berichten: 316
Lid geworden op: wo 7 feb 2007, 22:54
Locatie: lummen. .. .. .. .. .. .. .. .. .....

Bericht door reddevil »

Ik ets met zoutzuur en zuurstofwater in een smalle etsbak. Onderaan heb ik een leiding met gaatjes voorzien waar een zuurstofpompje lucht laat borrelen in de vloeistof. Mijn print hangt er ongeveer 5 min in om een dubbelzijdige print te etsen.
Professioneel LED Temmer :twisted: alléé dat hoop ik.
Gebruikersavatar
Gompy
Berichten: 559
Lid geworden op: zo 28 okt 2007, 15:32
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Bericht door Gompy »

Ik heb ook een sproeietsmachine, maar met beweegbare sproeipijp(en)
Voor dubbelzijdig plaats ik een andere kap op de bak met twee pijpen.
Ik kan sporen etsen van 0,1mm, zeg maar 10 sporen onder een IC zonder onderbrekingen of rabbig.
De etstijd moet wel kort zijn, duurt bij mij zo'n 1 hooguit 2 minuten om een print uit te etsen.
Dombo
Berichten: 180
Lid geworden op: vr 11 jan 2008, 23:15
Locatie: IJsselstein UT. .

Bericht door Dombo »

Hoi

Heb je daar toevallig een pic van Gompy?
Ben wel nieuwsgierig hoe die van jou eruit ziet.
Gebruikersavatar
Gompy
Berichten: 559
Lid geworden op: zo 28 okt 2007, 15:32
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Bericht door Gompy »

Op mijn website staat als het goed is een beschrijving.
Dombo
Berichten: 180
Lid geworden op: vr 11 jan 2008, 23:15
Locatie: IJsselstein UT. .

Bericht door Dombo »

Sow snelle reactie, ik ga gelijk effe klikken
Dombo
Berichten: 180
Lid geworden op: vr 11 jan 2008, 23:15
Locatie: IJsselstein UT. .

Bericht door Dombo »

Ja, dat is wel een idee zo te doen idd, wwant de mijne staan vast met een gaasje ervoor.ik ga eens brainstormen hoe ik mijn bak kan aanpassen, ik denk met een stappenmoter en dan horizontaal ipv vertikaal. Hoe groot zijn je gaatjes in de sproeipijp?
Gebruikersavatar
Gompy
Berichten: 559
Lid geworden op: zo 28 okt 2007, 15:32
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Bericht door Gompy »

Gaatjes zijn 1mm, maar als ik jou was zou ik het zo simpel mogelijk houden.
Wij hebben deze bak tot in de treuren getest, waren voor scholen, en dit was de enigste manier waarbij je geen zgn etsstrepen over de print krijgt.
De pijp slingert random in de rondte waardoor er eigenlijk nooit een tweede straal etsmiddel op de zelfde plaats komt.
Tevens is onderhoud simpel en snel, deksel eraf en het binnenwerk eruit nemen.
Voor de deksel, pijpjes losnemen, spiralen uit pijpjes en onder de kraan schoonmaken.
Zo ook voor het binnenwerk, gewoon onder de kraan en een borsteltje erover heen.
Dombo
Berichten: 180
Lid geworden op: vr 11 jan 2008, 23:15
Locatie: IJsselstein UT. .

Bericht door Dombo »

Ik ets zelf met fe3 en dat is troep en dat hou ik graag in mn bakkie met 10ltr vloeistof. Ik kan er zelfs a4 printen mee doen zo groot en dubbelzijdig.
Ik zat te denken om mn pijp zelf te laten swingen horizontaal zodat ik allen mn deksel eraf hoef te halen en verder niet. Dan ben ik hopelijk ook van dat probleem af. en idd 1mm zou wel kunnen kloppen als ik mijn pijpjes ook bekijk.

Hierbij een pic van mijn bak om een idee te krijgen.
Bijlagen
18012010796 (Small).jpg
18012010796 (Small).jpg (49.81 KiB) 37600 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Dombo op ma 18 jan 2010, 23:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Gompy
Berichten: 559
Lid geworden op: zo 28 okt 2007, 15:32
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Bericht door Gompy »

Horizontaal gaat niet, dat wordt zelfs professioneel niet gedaan, ook al omdat je etsmiddel uit de bak kan spuiten als het mis gaat.
Tevens zie ik niet zo 1,2,3 hoe je je pijpen gaat laten bewegen om het etsmiddel egaal gaat verdelen.
In een echte sproeietsmachine hangen de pijpen en worden vanaf boven gevuld.
Ook hier staan de pijpen los, maar worden niet in de rondte geslingerd.
De pijpen worden wel bovenin in een soort ronde beweging gebracht met een motor en wat tandwielen, een soort exentriek is het.
In mijn bak gaat ook A3 dubbelzijdig, maar heb maar 2,5 liter vloeistof in de bak.
Wil je niet dat het bezinksel weer terug in de bak komt, dan kan je denken aan een rand onderin de bak zodat het bezinksel daarin afzinkt.
Voordeel is dat je gaatjes langer open blijven en je Fe3Chl langer mee want je etsmiddel blijft schoner.
Met een schepje de prut uit het gootje scheppen en een slokje zoutzuur om je Fe3Chl te reactiveren.

Uhhh, waarom stappenmotoren ?
Een gewoon motortje AC/DC waart je een regelbare voeding op kan zetten is voldoende.
Niet te moeilijk maken als het makkelijk kan, geeft alleen maar ellende.
Dombo
Berichten: 180
Lid geworden op: vr 11 jan 2008, 23:15
Locatie: IJsselstein UT. .

Bericht door Dombo »

Ja het kan ook met een dc motertje en een omkeerschakeling, net zo makkelijk. Bij mij hebben de pijpjes een vaste opstelling en daar gaat het fout denk ik omdat het etsmiddel teveel op de bovenste helft staat gemikt, maar ik wil mn deksel vrij houden wat ik erg prettig vind. Op die mannier blijf de troep ook in de bak.
Gebruikersavatar
Gompy
Berichten: 559
Lid geworden op: zo 28 okt 2007, 15:32
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Bericht door Gompy »

Wat let je dan om een constructie (balkje) boven de bak te maken waarin je de twee pijpen met motortjes monteert ?
Dit balkje niet vast maken, maar zo dat je het naar de kant kan schuiven.
In de deksel twee gaten die over de motors gaan, dan kan het etsmiddel niet uit de bak.
Desnoods de deksel uit twee delen maken ?
Een vierkanten diepe bak snap ik zowiezo niet, je kan beter een langwerpige ondiepe bak hebben.
In de bak op mijn website staan de motoren verkeert, dat is later aangepast.
Nu kan er een A3 dubbelzijdig in de lengte in de bak staan, 2 enkelzijdig aan de kant of 16 eurokaarten langs de kant zonder dat het etsmiddel tot aan mijn ellebogen zit als ik ze eruit moet halen.
Dombo
Berichten: 180
Lid geworden op: vr 11 jan 2008, 23:15
Locatie: IJsselstein UT. .

Bericht door Dombo »

Dat is wel een goed idee idd om links en rechts een strip erop te maken.
Deze bak heb ik een jaar of 3 geleden gekocht op marktplaats dus die was zo. Moet alleen nog kijken hoe je de spoeiers exact gemaakt heb.
Gebruikersavatar
Gompy
Berichten: 559
Lid geworden op: zo 28 okt 2007, 15:32
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Bericht door Gompy »

Ga naar de aquariumzaak en koop daar een plastickweek, zo groot als je zelf wilt.
Die bakken kosten echt niks meer tegenwoordig een zeer geschikt voor onze hobby.
Je hoeft er niks aan te lijmen als je dat zgn balkje erin zet, gewoon op de rand laten rusten dmv een sleuf in de balk.
Bij de pvc-boer, denk bv aan reklame jongens die stukkende reklamebakken toch weggooien, haal je de rest van wat je nodig hebt en vergeet niet een paar lasdraadjes te vragen......btw , taartje doet wonderen.
Bij Praxis oid een paar meter pijp, wat doppen en lijm.
Binnen een paar uur heb je een schitterende etsbak staan.
Dombo
Berichten: 180
Lid geworden op: vr 11 jan 2008, 23:15
Locatie: IJsselstein UT. .

Bericht door Dombo »

Ik denk als ik op mn schuurzoldertje gaat kijken dat het er wel ligt. Ik ben toch aan het denken om mn eigen bakkie op de een of andere manier aan te passen omdat ik er 2 krachtige etspompen al in heb. De pijpen waar de vloeistof ingepompt wordt zitten ook al een de bovenzijnde dus de horizontale eraf en dan een vertikale erop met een soepel gebogen rubber ofzo zodat er beweging in zit. Dat is volgensmij de truk die toegepast wordt.
Gebruikersavatar
Gompy
Berichten: 559
Lid geworden op: zo 28 okt 2007, 15:32
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Bericht door Gompy »

Gaat niet werken, het etsmiddel wat uit de gaatjes komt drukt de pijp tegen de achterkant vast.
Geloof je me niet, ga eens een kijkje nemen bij zo'n printbedrijf die zitten in heel Nederland en geven je graag een rondleiding.

Gooi die bak toch weg, je hebt er 3 jaar gebruik van gemaakt en je moet maar denken dat hij afgeschreven is.
Jammer van de pompen, misschien kan je ze verkopen aan een ander zot die met pompen wilt werken.
Ik heb zo'n 20 jaar met pompen gewerkt en het was altijd ellende, pompen sleten als een gek, lekte op de meest ongelegen momenten, stonden altijd vast.....gewoon shitzooi en dat voor professioneel spul van ettelijke 10.000 guldens.

Ik denk dat als je het een beetje slim aanpakt hooguit 50 euro kwijt bent.
Dombo
Berichten: 180
Lid geworden op: vr 11 jan 2008, 23:15
Locatie: IJsselstein UT. .

Bericht door Dombo »

Ik ga voordat ik de bak afschrijf nog 1 ding proberen.
Ik maak een nieuwe pijp die ik vertikaal opstel met daarin uitgemeten de gaatjes zodat de hele bak verspreid wordt. Daar tussenin fijn muggengaas tussen de print en sproeibuis. Dat gaas beweegt ook dus dat komt dan op het zelfde neer. Is dat nog een optie?
Gebruikersavatar
Gompy
Berichten: 559
Lid geworden op: zo 28 okt 2007, 15:32
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Bericht door Gompy »

Je bent niet goed op de hoogte hoe sproeietsen werkt.
Je slingert een druppeltje uit de pijp, deze neemt in zijn vlucht zuurstof op.
Niet het etsmiddel, maar de zuurstof is bepalend voor het etsproces.
Als je een schot van gaas tussen je print en de pijp zet, dan sla je eigenlijk de zuurstof uit het etsmiddel voordat het de print bereikt.
Wat wel een voordeel is dat is dat de druppeltjes kleiner zijn geworden, maar dat wordt weer teniet gedaan door de korte afstand die over blijft waarin die kleine druppeltjes weer zuurstof kunnen opnemen.
Ik kan in een verse bak etsmiddel een A3 uit etsen in ongeveer 20 seconden en daar voor hoef ik niet eens de verwarming bij te nemen.
Ik denk niet dat jij die korte etstijd gaat halen en dus ook geen nette printbanen kan leveren.
Van mij mag je maken wat je wilt, je weet nu hoe het kan, maar ik blijf erbij dat je het zo eenvoudig mogelijk moet maken.
Dombo
Berichten: 180
Lid geworden op: vr 11 jan 2008, 23:15
Locatie: IJsselstein UT. .

Bericht door Dombo »

Ok, wat je daar schrijft kan je wel eens gelijk in hebben, want in een bad met bubbels duurt dat etsen idd een tijd en met sproeien moet je oppassen dat ie niet blanko geworden is idd. Ik had daar nooit bij nagedacht. Dan ga ik toch proberen die gaatjes wat kleiner te maken want die ik nu heb zijn na die 3 jaar ook niet dichtgeslipt. Ik kan gewoon 0.5mm boren en hopen dat het zich meer een soort gaat vernevelen.
Gebruikersavatar
Gompy
Berichten: 559
Lid geworden op: zo 28 okt 2007, 15:32
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Bericht door Gompy »

Als je niet veel ets en kleinere printjes, denk dan eens aan schuimetsen.
Daarvoor heb je niet veel nodig, een plasticbak en een partij lucht.
Je pompt die partij lucht in de bak Fe3Chl en zorgt dat het gaat schuimen, dikke Fe3Chl dus.
Als luchtverdeler kan je bv een douchekop nemen oid.
Leg / hang je print net boven de Fe3Chl zodat het schuim de print net raakt.
Door het uit elkaar spatten van het schuim (belletjes) krijg je ongeveer het zelfde effect als sproeietsen en gaat ook haast net zo snel.
Groot voordeel is dat je geen bewegende delen hebt.
Dombo
Berichten: 180
Lid geworden op: vr 11 jan 2008, 23:15
Locatie: IJsselstein UT. .

Bericht door Dombo »

Nee dat wordt het niet schuimetsen, daarvoor doe ik teveel, zo'n 500 euro paneeltjes per jaar ofzo. Grotere aantallen van dezelfde laat ik natuurlijk in china maken.
Gebruikersavatar
Gompy
Berichten: 559
Lid geworden op: zo 28 okt 2007, 15:32
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Bericht door Gompy »

Dombo schreef:Nee dat wordt het niet schuimetsen, daarvoor doe ik teveel, zo'n 500 euro paneeltjes per jaar ofzo.
Dat doe ik als bijverdiensten op een zondagmiddag :D
Ik heb geen idee hoeveel dat is wat je doet, maar stel dat het 10 printen A4 per week zijn, dan is het heel weinig wat je doet.
Op een regenachtige zondagmiddag maak ik zo'n 50 eurokaarten, gewoon om een uurtje iets te doen te hebben.
Voor die 500 euro per jaar ga ik niet eens aan de slag.
Dombo
Berichten: 180
Lid geworden op: vr 11 jan 2008, 23:15
Locatie: IJsselstein UT. .

Bericht door Dombo »

Wij maken veel specials voor onze klanten en proefsels en dat word op jaarbasis een beetje duur om dat telkens uit te besteden dus die doen we zelf. Daarbij heb ik dan ook het voordeel dat ik mijn printje snel heb om verder te gaan. Ook als er een paar van iets gemaakt moet worden doen we dat zelf. Maar dan is het wel lekker als dat etsen fatsoenlijk eruit komt.

Ik ga toch 2 pvc pijpjes van 16mm boren met 0.8mm in een driehoekformaat en dat 20 cm lang en die erin hangen. Ik denk dat het resultaat dan al beter wordt, want de oude gaatjes zijn 2mm ofzo dus erg groot.
Gebruikersavatar
Gompy
Berichten: 559
Lid geworden op: zo 28 okt 2007, 15:32
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Bericht door Gompy »

Begin maar met 1mm of 1,2mm teboren, 0,8mm is te klein.
Ik snap eigenlijk nog steeds niet waarom je die ouwe bak niet weggooit.
Ding heeft 3 jaar zijn geld opgebracht en heeft 3 jaar niet goed gewerkt.
Die 50 euro die een nieuwe bak kost graai je gewoon bij de volgende klant uit zijn knip.
Dombo
Berichten: 180
Lid geworden op: vr 11 jan 2008, 23:15
Locatie: IJsselstein UT. .

Bericht door Dombo »

Nou ik heb getest met die pijpjes en dat zag er eigenlijk goed uit allen knalde de slang aan de pomp zijde in de bak eraf dus was gelijk een complete bruine modderpoel. Had em al 3 jaar ook niet schoongemaakt :oops:
Nu weer clean en andere slangen erop gemaakt die goed aansluiten en stevig zitten (aquarium slangen die ik nog had).

Maar hoeveel zoutzuur moet je toevoegen om de fe3 te reanimeren?
Moet dat tot de kleur weer omslaat van groen naar helder bruin en komt er dan ook een substantie vrij die je moet laten bezinken?
Ik heb dat nog nooit gedaan op deze manier, vandaar.
Plaats reactie