schema gezocht

Zoek je iets? Plaats het hier!
Plaats reactie
Gast

schema gezocht

Bericht door Gast »

Hallo, ik zoek wat hulp voor waarschijnlijk een simpel schema'tje.
Maar ten eerste is het al zo een 12 jaar geleden dat me nog bezig hield met eletronica en ten andere dat was puur basis kennis.

Ik zit met het volgende.
In mijn auto wil ik een drukknop die een relais doet sluiten.
Als ik terug op die drukknop duw moet de relais terug uitvallen.
als de motor stilgelegt wordt moet ie ook uitvallen.
Er zijn twee weerstanden geplaatst bij de motor die overbrugt worden.
(Daarmee omzeil ik de weerstanden)
als er nu gedrukt wordt zouden die overbruggingen moeten onderbroken worden zodat die weerstanden ingeschakeld worden.
Maar de een zou toch eerder moeten geschakeld worden dan de andere (10 seconden verschil)
derbij komt als het koelvloeistof te warm wordt deze ook zou moeten de relay uitschakelen. (te warm is als de weerstand te hoog wordt van de sensor).

Liefst dit zo klein mogelijk houden.
Kun je me hierbij helpen?
of is er iets gelijkaardigs te vinden in elektuur?
Muizeke
Moderator
Moderator
Berichten: 223
Lid geworden op: ma 11 nov 2002, 21:58
Locatie: De Roest D'Alkemadelaan 4 bus 18 2600 Berchem ( Antwerpen )

Bericht door Muizeke »

Om een doeltreffend schema te ontwikkelen vooreerst enkele vragen:

- Wat is het doel van deze schakeling? Waartoe dienen de weerstanden die moeten overbrugd worden?

- Aangezien de twee weerstanden met een tijdsverschil moeten overbrugd worden zullen er twee relais nodig zijn.
Anderzijds is het wel nuttig de schakeling te kennen waarin de weerstanden voorkomen. Hieruit zouden andere mogelijkheden dan het gebruik van een relais kunnen blijken

- Is er ook een tijdsverschil nodig als de relais uitgeschakeld worden?

- Wat moet de toestand zijn van het relais bij het inschakelen van het autocontact ( aangetrokken of afgevallen )?

- Bestaat de mogelijkheid om een signaal te ontvangen van een bestaande temperatuurssensor of moet de schakeling onafhankelijk kunnen werken?
Onafhankelijke werking: gelieve de temperatuur op te geven waarbij de relais moeten afvallen.

- Er wordt aangenomen dat de voedingsspanning 12V is.

- Moet de toestand van het relais door een verklikkerled aangegeven worden?

Ik neem aan dat u genoeg van electronica en autotechniek afweet om vanuit een volledig uitgewerkt blokschema een bruikbare schakeling te ontwerpen.
IteCa

Bericht door IteCa »

goeie vraagstelling, tja mijn vraag is ook gebrekkig. :oops:

Het gaat om de luchttemperatuursensor en de watertemperatuur sensor.
En ja ik heb twee relais nodig.
de weerstanden worden tussen de sensor en de Computer geplaatst.

Dat van een blokschema enzo, tja moest ik weten wat heden mogelijk is. :roll:

In Off toestand moeten de weerstanden overbrugd zijn zodat em gewoon en correct werkt.

In On toestand zou eerst de weerstand van de watertemperatuur moeten tussenkomen en daarna die van de luchttemperatuursensor.

Als contact afligt moet alles terug normaal zijn (geen weerstanden)
en als ik dus het contact aanleg ook geen weerstanden.

Dat van de temperatuur te hoog oplopen kan inderdaad afgeleid worden van de weerstand die de watertemperatuur aangeeft,
wordt deze te weinig in de on toestand dan moet ie in Off toestand gaan.

en de toestand zou moeten met een verklikkers relais aangegeven worden.

Ik heb nu ergens iets gelezen van een weerstand en een condensator die in een bepaalde schakeling inderdaad pas na zoveel seconden doorlaat...

Moest er nu niet direct sprake zijn van één drukknop die aan en uit schakelt en wanneer de watertemperatuur te warm wordt of het contact uitgelegt wordt in de uitstand komen te staan had ik het al voor elkaar.

Heb je een drukknop die enkel onder spanning inschakelt (eerder een schakelaar dan) dan ben ik er ook al, zover ik weet.
Enkel die uitschakeling bij te lage weerstand nog dan.

Ik ga morgen naar de bib om mijn geheugen eens wa op te frissen en hopelijk kom ik eraan uit.

Oja wat is de bedoeling?
Eigenlijk de informatie naar de computer wijzigen zodat em een paar graden vroeger ontsteekt en dat em meer benzine geeft...

Waarom eerst watertemperatuurschakelaar?
omdat deze voor een hoger stationair toerental zorgt voordat de tweede weerstand voor de luchttemperatuursensor ingeschakelt wordt.
daar hem anders stilvalt. Lees gewoon verzuipen.

Of het werkt, ja het werkt.
Maar ik heb geen zin om in gewoon dagdagelijks gebruik meer dan nodig te verbruiken. :(
Eigenlijk ook bedoelt als gadget daar het niet veel opbrengt. 8) :oops:

Dank u voor de reactie :)

Greetz
:D
Muizeke
Moderator
Moderator
Berichten: 223
Lid geworden op: ma 11 nov 2002, 21:58
Locatie: De Roest D'Alkemadelaan 4 bus 18 2600 Berchem ( Antwerpen )

Bericht door Muizeke »

Ontwikkeling schema:

De schakeling wordt gevoed door de accu van de auto en wordt onderbroken door het sleutelcontact. Voor de goede werking dient de voedingsspanning ontkoppeld door een electrolitische condensator met een waarde tussen de 50 en de 100 micro Farad.

Bij het inschakelen van de spanning zorgt de R-C-combinatie ( 10K - 10μ) voor een positief impuls op de ingang van de OR-poort zodat het IC 4013 (flip-flop) gereset wordt.

Elke druk op de druktoets doet de flip-flop IC omslaan: Q wordt dus afwisselend hoog en laag.
Indien hoog zullen de relais aantrekken: een onmiddellijk en een met vertraging.
De vertraging kan ingesteld worden door de gepaste keuzes van R1,R2 en C.

Voor de ? detectie te hoge temperatuur? kan een Velleman-schakeling genomen worden.
Als de overeenkomstige schakelaar gesloten wordt zal de 4013 gereset worden en zolang dit bevel aanhoudt blijft het indrukken van de druktoets zonder gevolg.

De keuze van de operationele versterkers is niet kritisch. Zelfs een 1458 is goed.
De High Level Detector is ingesteld op ongeveer 1/5 van de voedingsspanning ( dus plus minus 10V). Er is een terugkoppeling voorzien om te verhinderen dat het relais oscilleert.
Bijlagen
autoschakeling.gif
autoschakeling.gif (36.03 KiB) 12098 keer bekeken
Gast

Bericht door Gast »

super mega bedankt hé
printje gaan halen en uitvoeren
laat wel het resultaat weten, maar dat weet je waarschijnlijk al :D
Plaats reactie