NIEUW: Cursus microcontrollers programmeren en robotica

Alle vragen m.b.t digitale schakelingen m.b.v. losse i.c's
en oplossingen m.b.v. PIC processoren.
Plaats reactie
Mandy
Berichten: 874
Lid geworden op: do 6 mei 2004, 23:05
Locatie: Zoetermeer. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mandy »

Dit vind ik een goede zaak. Toen ik vroeger op de HAVO zat kon je alleen iets met robotica doen als je VWO had en Werkbouwkunde ging studeren in Delft.

Dus iedereen die niet bij het VWO clubje hoorde kon het shaken in die wereld. Het is leuk om te zien dat de robotica beter toegangelijk word. Dan krijgt het ook een betere naam. Want in mijn tijd was je echt een freak als je je daar mee bezig hield.

Ik weet niet hoe het nu is. Maar 18 jaar geleden waren alle interessante richtingen niet toegangelijk als je geen HAVO/VWO had.
Pelle371
Berichten: 44
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 20:52
Locatie: Nijmegen

Bericht door Pelle371 »

Hehe, ik zit al bij zo'n club. De man die die club runt, heeft het tccn opgericht. Beter dan de hele dag thuis niks doen... :D
paladin
Berichten: 102
Lid geworden op: ma 16 jan 2006, 17:37
Locatie: Rhenen. .

Bericht door paladin »

zeker een goede zaak, ik wil later iets met robotica gaan doen, eenige opleidingen die ik kan vinden zijn HBO of univesiteit. ik zou het best willen doen maar dan ben ik pas met 30 ofzo klaar (niet al te presies zijn hea ;) ) aangezien ik pas 4e jaar vmbo doe.
Weet je het niet?? Dan weet Mat het wel...
Mandy
Berichten: 874
Lid geworden op: do 6 mei 2004, 23:05
Locatie: Zoetermeer. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mandy »

Ja och, ik ben nog wat ouder, maar ja je moet toch wat, als je niks doet word je nog ouder met nog minder...ikke ben 37, maar zie er niet zo uit zegt iedereen, meer als 73?
µD
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 13 feb 2006, 23:58

Bericht door µD »

paladin schreef:zeker een goede zaak, ik wil later iets met robotica gaan doen, eenige opleidingen die ik kan vinden zijn HBO of univesiteit. ik zou het best willen doen maar dan ben ik pas met 30 ofzo klaar (niet al te presies zijn hea ;) ) aangezien ik pas 4e jaar vmbo doe.
Ik ben ook met vmbo (destijds nog Mavo) begonnen. Toen ik net 22 was heb ik dit project afgerond, tijdens mijn 2e jaar op het HBO. Het is vooral een kwestie van willen, leergierig zijn, je inzetten voor wat je wilt bereiken en de juiste stageplaatsen- en opleidingen kiezen. Laat je vooral niet weerhouden door wat je _nog niet_ geleerd hebt.[/url]
paladin
Berichten: 102
Lid geworden op: ma 16 jan 2006, 17:37
Locatie: Rhenen. .

Bericht door paladin »

ja bedankt. ik wil dus eerst mbo elec. techniek en daarna hbo robotica, zou volgensmij aan moeten sluiten.

Ik laat me zeker niet afschrikken door wat ik nog niet ken. ik ben nu druk indeweer met lego robotjes enzo.. ik ben nu met een bezig met 2 controllers (ik heb 6miss 7 motertjes nodig, elke rcx(controller) kan er max. 3 aansturen :( )

ik heb nu het platform (4 rubsbanden 2 motortjes) af en de bovenbouw. ik mot die boven bouw nu alleen nog motoriseren (is pneumaties dus ik moe de kleppen elec maken, met motortje). dan nog sensore erbij maken enz. ma da gaat wel lukken.

ik ben nu ook veel bezig met andere dingen. http://3dsniper.deviantart.com daarop staan er een paar. ook 1 foto van het platform.

mooi ding. ik weet dat bipeds heel moelijk kunne zijn, maar ook redelijk makelijk... eentje die autonoom moe werke is altijd moeilijk ^^.

bedankt hea, ik ga ermeee verder.
Weet je het niet?? Dan weet Mat het wel...
paladin
Berichten: 102
Lid geworden op: ma 16 jan 2006, 17:37
Locatie: Rhenen. .

Bericht door paladin »

het is nu bijna geregeld, als alles goed gaat begin ik volgend jaar op het ROC in Ede aan men opleiding, electronische computerkunde. dat betekend dat ik daarna kan doorstromen na HBO robotica. (ik doe niet eerst havo omdat ik dan minder opgeleid woerd met de electronica...)
Weet je het niet?? Dan weet Mat het wel...
JARI NETWORKS
Berichten: 1697
Lid geworden op: zo 23 apr 2006, 19:01
Locatie: Hedalen. .. Noorwegen .. .. .. .. .. .. ...

Bericht door JARI NETWORKS »

Ik als leek (49) zou graag een beetje willen spelen met programmeren en microprocessoren, wie kan me vertellen waar ik het beste mee kan beginnen.
welke processoren en welke taal ik zou moeten leren.
zijn hier ergens voorbeelden van te vinden???
http://pent.no/Vaer.aspx?ID=84337
600 MOH
tot nu toe koudste temp -29,9
De logica van Windows: klik op START om af te sluiten.
Mijn verrekijker vergroot 10x, maar bij de 11e keer werkte hij ook nog
Gebruikersavatar
Flupke
Berichten: 818
Lid geworden op: za 22 okt 2005, 12:06
Locatie: Wemmel België. .. .. .

Bericht door Flupke »

http://expand.xs4all.nl/avr/tiny2313.jsp

en pic heb je ook waar meer van te vinden.
paladin
Berichten: 102
Lid geworden op: ma 16 jan 2006, 17:37
Locatie: Rhenen. .

upate

Bericht door paladin »

ik ben nu bijna door mijn eerte jaar mbo... het zuight... het is veel ste makkelijk e leeraren willen me niet helpen om een uitdaging te vinden... :|

dus ik ben voor mijzelf cpp aan het leren, met een beetje geluk als ik dat ken kan ik het volgende jaar in een vesnelt trajekt.. :)

maar.. dat c++ boek wat ik gebruik geeft alleen softwarematische doeleinden. weet iemand hoe ik dat in een PIC kan zetten? en hoe dat dan verder werkt?

alvast bedankt,
Alex
Weet je het niet?? Dan weet Mat het wel...
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11498
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Er bestaan PIC C Compilers, die dan jouw code vertalen naar een HEX bestand die dan met een picprogrammer naar de chip worden gestuurd en daarin opgeslagen worden zodan je chip jouw programma uit zal voeren.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
Gebruikersavatar
bertus
Moderator
Moderator
Berichten: 2458
Lid geworden op: wo 14 feb 2007, 20:35
Locatie: Amsterdam. .. .. .

Bericht door bertus »

Hallo,

Ik weet dat dit een ouder topic is, maar ik wil dit weer een boost geven.
Ik heb twee interesante links gevonden over microcontroller families en projecten.
Tevens staan er diverse turorials op.

http://www.kmitl.ac.th/~kswichit/

http://www.best-microcontroller-projects.com/index.html

Groeten,
Bertus
Je hoeft niet alles te weten,als je het maar weet te vinden.
Als je iets vraagt lijk je misschien dom.
Als je niets vraagt blijf je dom.

Ik beantwoord geen vragen in PM's.
Dit gaat voorbij aan de ideeen van het forum,
het delen van informatie.
Gebruikersavatar
Matt
Berichten: 15
Lid geworden op: do 11 feb 2010, 19:30
Locatie: Papendrecht. . .

Bericht door Matt »

Zelf heb ik eens een cursus robotica gevolgd, zoals de topicstarter al zegt, een robot bouwen en vervolgens programmeren met de computer. Erg leuk en leerzaam.
Plaats reactie