doorslag/doorspetteren op tv

Stel hier al je HF vragen.
Plaats reactie
john w
Berichten: 86
Lid geworden op: do 11 dec 2003, 23:21

doorslag/doorspetteren op tv

Bericht door john w »

Ik heb een vraagje.
Op het scherm van mijn lcd tv heb ik "doorslag" om (het beestje maar een naam te geven)van een andere zender.Ik heb géén reflectie, want dan zou het dubbelbeeld zijn toch?
De tv is aangeloten met een scart én een coax kabel vanaf een digitale ontvanger. Wanneer ik de coax lostrek, lijkt het doorspetteren weg te zijn, maar wordt het beeld van de digitale ontvangst ook meteen minder strak.
Het analoge signaal is gewoon goed.
Is dit een probleem van een slecht afgeschermde coaxkabel?

De scartkabel heb ik zojuist vervangen door een nieuwe andere kabel. Alleen de coax van de "muuraansluiting" naar de digitale ontvanger en van de digitale ontvanger naar de tv zijn van de standaard bijgeleverde kwaliteit.

Op de slaapkamer heb ik ook digitale tv en op dezelfde manier aangesloten, maar daar is het beeld écht strak.

Kan het ook zijn dat mijn signaal in de woonkamer gewoon te sterk is? En dat het beeld boven dus goed is als gevolg van de kabelverliezen?

Heel de instalatie is aangelegd met goede coax 12 en metalen multitaps en clf pluggen tot aan de aansluisdozen toe. Vanaf daar is het de gewone standaard dhz snoer van 1.5 tot 2 meter.
Gebruikersavatar
bertus
Moderator
Moderator
Berichten: 2458
Lid geworden op: wo 14 feb 2007, 20:35
Locatie: Amsterdam. .. .. .

Bericht door bertus »

Hallo,

Er kunnen verschillende oorzaken zijn.
De coax van de muur naar ontvanger is slecht afgeschermd.
De coax van de muur naar de ontvanger maakt slecht contact.
Er is sprake van een aardlus, de aardes komen via verschillende kabels binnen.

Groeten,
Bertus
Je hoeft niet alles te weten,als je het maar weet te vinden.
Als je iets vraagt lijk je misschien dom.
Als je niets vraagt blijf je dom.

Ik beantwoord geen vragen in PM's.
Dit gaat voorbij aan de ideeen van het forum,
het delen van informatie.
john w
Berichten: 86
Lid geworden op: do 11 dec 2003, 23:21

Bericht door john w »

Dan ga ik kijken voor een aardlusisolator en een kwalitatief goede kabel.

Dank je voor je snelle reaktie Bertus.
john w
Berichten: 86
Lid geworden op: do 11 dec 2003, 23:21

Bericht door john w »

Ik heb nu goede kwaliteitskabels gemonteerd (Hirschman met de metalen pluggen en dikke coax 12), en een aardlusisolator.Ook is een betere scartkabel gemonteerd.
Maar het "doorspetteren" is er nog steeds, maar wel in mindere mate.
Ik heb nu ook een demper van 6dB tussen de coaxkabel gestekkerd, want misschien dat het binnenkomende signaal te sterk zou zijn? Maar ook dat hielp niets :( . Het analoge beeld heeft daardoor wel duidelijk meer beeldruis, dus de demper doet zijn werk....

Nog iemand een idee waar ik het nu kan zoeken? :?:
pb1sam
Berichten: 1
Lid geworden op: vr 19 mar 2010, 13:28
Locatie: Maastricht

Bericht door pb1sam »

Het probleem is dat het videosignaal van je TV tuner vlak naast het videosignaal ligt van de SCART. Dit wordt overspraak genoemd.
Veelal zijn de problemen zichtbaar bij SCART1.
Heb je meerdere SCART-ingangen, probeer dan eens een andere SCART-ingang (SCART2 of SCART3). In de meeste gevallen is je probleem weg.
Dit probleem doet zich voor bij de meeste TV's.
Dit komt door een ontwerpfout.
Dit kwam al voor bij de normale TV's, maar het probleem is noot verholpen.
Plaats reactie