| Auteur |
Bericht |
jacques54
|
Geplaatst: Do 4 Mrt 2010, 9:39 Onderwerp: digitale paneelmeter |
|
|
ik ben géén expert in electronica maar heb een probleem
ik bezit een labotafel met digitale paneelmeters (minipan 300)(oud model) die diende voor het meten en proeven te doen met gelijkspanning en stroom (0-50v,o-20A)
door omstandigheden moeten wij nu véél proeven doen met wisselspanning 0-50v,0-20A
ik zou graag de bestaande meters gebruiken (inbouwmaten moeilijk aan te passen)
ik ben een klein beetje op de hoogte van electronica (van op school)ik heb voor het meten van de wisselspanning de spanning eerst gelijkgericht en afgevlakt met een elco om de bestaande meter te kunnen gebruiken
dit lukt maar als ik de spanning regel dan is de uitlzeing niet meer correct (waarschijnlijk door ontlading van elco)
kan er iemand mij helpen (schema van voorzetschakeling)
om de wisselstroom te meten heb ik een stwa 2Ah van ziehl die een gelijkstroom afgeeft van 4-20mA ik zou op de uitlzeing afhankelijk van de belasting de stroom willen zien van 0-20A
kan er mij daarvoor ook iemand helpen???
|
|
| Naar boven |
|
Mat Janssen Moderator

|
Geplaatst: Do 4 Mrt 2010, 14:21 Onderwerp: |
|
|
Doordat je na het gelijkrichten een elko gebruikt ga je de topspanning van je sinus meten en niet de effective waarde.
Als de spanningen netjes sinusvormig zijn hoeft dat geen probleem te zijn, je kunt dan je meter "ijken" door middel van een spanningsdeler die je dan afsteld op je effective waarde.
Wat de stroom betreft zou je dat al kunnen d.m.v. een stroom transformatror en daan ook weer gelijkrichten en afregelen.
Wat jij nu hebt van 4 - 20 mA en dan de meter, dat kan ook gaan, maar dan moet ik iets meer van de meter weten en er moet iets bij komen om die eerste 4 mA weg te werken. _________________ signature ruimte te huur
Verhuurd
|
|
| Naar boven |
|
jacques54
|
Geplaatst: Do 4 Mrt 2010, 16:27 Onderwerp: |
|
|
graag een schematje aub ik weet niet welke waarden van weerstanden die ik moet gebruiken en hoe ik dat best monteer en aansluit
wat er wel gebeurt is het volgende de spanning word ingeschakeld met relais als ik inschakel toont de paneelmeter de wisselspanning als ik echter uitschakel blijft de spanning nog een ganse tijd op de paneelmeter zichtbaar
bv 48,0 en na drie minuten nog altijd +/- 45 volt
|
|
| Naar boven |
|
Mat Janssen Moderator

|
Geplaatst: Do 4 Mrt 2010, 18:17 Onderwerp: |
|
|
Ik moet weten wat de Ri van de meter is en de stroom bij maximale uitslag. _________________ signature ruimte te huur
Verhuurd
|
|
| Naar boven |
|
jacques54
|
Geplaatst: Do 4 Mrt 2010, 20:54 Onderwerp: |
|
|
kunt u mij een schema doorspelen van een multimeter
dan kan ik zelf de nodige spanningdelers ectr maken