gedrag weerstanden bij HF

Stel hier al je HF vragen.
Plaats reactie
Bruneel
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 16:23

gedrag weerstanden bij HF

Bericht door Bruneel »

Hallo,

Ik heb voor mijn eindwerk een inverterende versterker gemaakt. Het 3dB punt van de opamp die ik gebruik ligt bij 90 MHz en mijn signaal heeft een frequentie van 13,56 MHz. De gain wordt geregeld met een potentiometer.

Nu heb ik het probleem dat mijn signaal een faseverschuiving krijgt naarmate ik de versterking meer of minder regel. In mijn simulaties heb ik eens kleinere weerstandswaarden genomen en toen had ik niet of minder dit fenomeen. Is er iemand die mij kan helpen?

Alvast bedankt!
Simon
ax25
Berichten: 113
Lid geworden op: do 3 jan 2008, 19:38
Locatie: . .
Contacteer:

Re: gedrag weerstanden bij HF

Bericht door ax25 »

Bruneel schreef:Hallo,

Ik heb voor mijn eindwerk een inverterende versterker gemaakt. Het 3dB punt van de opamp die ik gebruik ligt bij 90 MHz en mijn signaal heeft een frequentie van 13,56 MHz. De gain wordt geregeld met een potentiometer.

Nu heb ik het probleem dat mijn signaal een faseverschuiving krijgt naarmate ik de versterking meer of minder regel. In mijn simulaties heb ik eens kleinere weerstandswaarden genomen en toen had ik niet of minder dit fenomeen. Is er iemand die mij kan helpen?

Alvast bedankt!
Simon
Deze vraag kwam ik toevallig tegen toen ik eens bladerde in dit forum. Het is niet de bedoeling dat het signaal in fase verschuift bij het wijzigen van de versterking. Hier ( A, gain ) dus veroorzaakt door de momentele waarde van de potmeter. Vraag : is de opamp juist tegengekoppeld ? Is het een opamp met externe frequentiecompensatie ( compensatie d.m.v. externe C : waarde zodanig dat opamp NIET kan oscilleren ) ? De faseverschuiving tussen de inputs mag voor alle frequenties tot fT niet groter zijn dan een bepaalde waarde b.v. 120 graden .. ( vuistregeltje ). Maar vrijwel zeker heb je toch gebruik gemaakt van een tegengekoppelde ( en dus ook frequentiegecompenseerde, intern aangebrachte C, opamp ! Kijk ook uit met die tegenkoppeling .. vanwege interne faseverschuiving kan deze als meekoppeling gaan werken ( 180 graden punt ).

Wat ook kan is dat je potmeter of een R netwerkje ZELF voor faseverschuivingen zorgt ( inductief deel in R ) .. Het is van groot belang dat er geen GEEN faseverschuiving optreedt tussen de beide inputs ! De inputs zijn niet kortgesloten t.o.v. elkaar nu ..Kijk even na of er soms verschuiving in de inputs t.o.v. elkaar optreedt !

Dat waren enige notities, opmerkingen. Hopenlijk kun je er iets mee.

Succes.
((-,O))
Plaats reactie