| Auteur |
Bericht |
ikbenkoen
|
Geplaatst: Za 3 Jul 2010, 18:38 Onderwerp: Simpel LED achterlicht |
|
|
Hoi!
Ik wil voor mijn oldtimer brommertje een LED achterlichtje op batterijen maken. Dat zou op basis zijn van een 'gewoon' LED achterlichtje wat je op je fiets kan klikken, 3 rode LEDS op twee penlites. Moet ik mijn LEDS in serie schakelen of parallel, en moet er een weerstand tussen en zo ja welke? Wie weet er een goede webshop voor LEDS enzo? _________________ Het kan niet altijd geen feest zijn!
|
|
| Naar boven |
|
KlaasZ
|
Geplaatst: Za 3 Jul 2010, 18:45 Onderwerp: |
|
|
| Je kan ook naar de HEMA of naar Halfords gaan en een compleet batterij-achterlichtje kopen. Die zijn zo goedkopp, daar kan je eigenlijk niet voor tobben.
|
|
| Naar boven |
|
ikbenkoen
|
Geplaatst: Zo 4 Jul 2010, 1:19 Onderwerp: Dat kan, maar... |
|
|
Dat was in eerste instantie ook het plan, de reflector + LEDs in mijn oude achterlichthuis aan de binnenkant tegen het glaasje monteren, en dan een schakelaar aan de buitenkant van het achterlicht (ik wil namelijk het originele achterlicht opmijn brommer houden, dat staat wel zo mooi) met twee draadjes naar het binnenwerk van het fietsachterlichtje om zo van buitenaf het lichtje te kunnen schakelen (anders moet ik steeds mijn achterlicht openschroeven en dat schiet niet op). Maar nou zit er in die HEMA lampjes een heel klein printplaatje waar de LEDs op zitten + een zwart dingetje waarin (naar ik meen) een weerstand en een chipje zitten om hem te laten knipperen. Maar het werkt dus niet als ik daar gewoon wat op ga solderen...
Vandaar dat ik zelf maar een paar LEDs aan elkaar wil solderen met een schakelaar ertussen en dan het batterijhoudertje van het HEMA achterlichtje gebruik. _________________ Het kan niet altijd geen feest zijn!
|
|
| Naar boven |
|
KlaasZ
|
Geplaatst: Zo 4 Jul 2010, 16:47 Onderwerp: |
|
|
Je hebt het over 2 penlites. dat levert 3V en dat is te weinig om leds in serie te zetten. Over een rode led valt nl. ca. 2V, dus bij 2 in serie heb je te weinig baterijspanning.
Je moet dus de leds parallel zetten, met voor elke led een weerstand om de stroom te begrenzen.
De reden waarom ik verwees naar een HEMA lichtje: dat chipje wat daar in zit bevat waarschijnlijk elektronica om de led zuiniger te laten branden. dan gaan de batterijen langer mee.
Waarom wil je trouwens met batterijen werken? Heeft die brommer geen dynamo waar b.v. 6V wisselspanning uit komt?
|
|
| Naar boven |
|
ikbenkoen
|
Geplaatst: Ma 5 Jul 2010, 13:13 Onderwerp: HEMA lampje |
|
|
He bedankt voor je reactie!
Wat betreft dat chipje; zou best kunnen! In elk geval zit er iets in voor het knipperen, en een weerstandje denk ik? Parallel zetten met weerstandjes ervoor is denk ik de 'way to go'.
Mijn brommertje heeft inderdaad een 6v lichtspoel, maar ik wil liever een battreij-achterlichtje zodat ik de koplamp op volle sterkte kan laten brabden, zo heb ik wat meer lichtopbrengst. Komt nog bij dat de bekabeling door mijn frame behoorlijk gaar is (want bijna 50 jaar oud, het is een Puch DS50 uit 1964) en opnieuw bekabeling aanleggen is best een naar klusje, dus wou ik voor deze oplossing kiezen. Plus dat het me leuk lijkt om zelf zo'n LED achterlichtje in elkaar te knutselen.
Ik ben nu dus aan het uitvogelen wat voor LEDjes en weerstanden ik nodig heb. Plus een schema maken van hoe te solderen... _________________ Het kan niet altijd geen feest zijn!
|
|
| Naar boven |
|
KlaasZ
|
Geplaatst: Ma 5 Jul 2010, 13:29 Onderwerp: |
|
|
Je zou b.v. deze leds van Conrad kunnen gebruiken:
http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=146005
Die hebben genoeg aan 2 mA per stuk voor volle lichtopbrengst.
Over de led valt 2V, dus bij een batterijspanning van 3V blijft er 1V over voor de weerstand. De weerstandswaarde wordt dan 1V/2mA = 500 ohm.
Die waarde zit niet in de standaard reeks, dus neem je 470 ohm.
Dus per led een weerstand, en dan net zoveel van die combinaties parallel zetten tot je de lichtopbrengst voldoende vindt.
|
|
| Naar boven |
|
ikbenkoen
|
Geplaatst: Ma 5 Jul 2010, 14:02 Onderwerp: Zoiets? |
|
|
Zoiets dus? _________________ Het kan niet altijd geen feest zijn!

schematje.jpg - 1282 keer
|
|
| Naar boven |
|
KlaasZ
|
Geplaatst: Ma 5 Jul 2010, 14:33 Onderwerp: |
|
|
| Je schema is niet zichtbaar.
|
|
| Naar boven |
|
ikbenkoen
|
Geplaatst: Ma 5 Jul 2010, 14:43 Onderwerp: |
|
|
Da's vreemd, ik zie 'em zelf wel? Maar ik heb hem even omgezet (stond in CMYK ipv RGB), ik denk niet dat alle browser dat pikken... Bij deze! _________________ Het kan niet altijd geen feest zijn!

schematje.jpg - 1262 keer
|
|
| Naar boven |
|
KlaasZ
|
Geplaatst: Ma 5 Jul 2010, 16:09 Onderwerp: |
|
|
| Nu zie ik hem wel. Ja, dat is wat ik bedoel. Het aantal leds kan je eventueel nog aanpassen. Ik heb indertijd voor mijn fiets een ledachterlicht gemaakt met 8 leds.
|
|
| Naar boven |
|
ikbenkoen
|
Geplaatst: Ma 5 Jul 2010, 16:28 Onderwerp: |
|
|
He super bedankt! Ik ga aan de slag.
Met 8 LEDs aan de achterkant ben je vast goed zichtbaar! _________________ Het kan niet altijd geen feest zijn!
|
|
| Naar boven |
|