formule bol zone i.v.m. propagatie

Stel hier al je HF vragen.
Plaats reactie
ax25
Berichten: 113
Lid geworden op: do 3 jan 2008, 19:38
Locatie: . .
Contacteer:

formule bol zone i.v.m. propagatie

Bericht door ax25 »

Hoi,

i.v.m. propagatie zoek :roll: ik formule berekening oppervlak bol zone .. :idea: ik heb de nodige sites gezien en geen zin om tijdrovend vanaf een 'verafgelegen'formule de zaak af te leiden. Volgens mij is er iets dicht in de buurt ervan te vinden maar waar ?

Bedankt voor eventueel antwoord,

ax25 8)
((-,O))
Gebruikersavatar
Flupke
Berichten: 818
Lid geworden op: za 22 okt 2005, 12:06
Locatie: Wemmel België. .. .. .

Re: formule bol zone i.v.m. propagatie

Bericht door Flupke »

http://nl.wikipedia.org/wiki/Bol_%28lichaam%29

Oeps, een zone, geef is die site dan door
ax25
Berichten: 113
Lid geworden op: do 3 jan 2008, 19:38
Locatie: . .
Contacteer:

Bericht door ax25 »

Die page had ik gezien .. geeft echter niet de formule. Je kan daar wel de totaal opp berekenen .. Ik heb het even opgelost met een benadering aldus in java :
3.14 * Math.pow( 6371000 * Math.acos( 6371000/( 6371000 + parseFloat(form.h.value)))/1000,2); form.nf04.value = Math.round(result04*1)/1;
Dus je hebt alleen de hoogte boven de aarde als gegeven. Dat levert een afstand tot de horizon op :
Math.sqrt(2 * 6371000 * parseFloat(form.h.value) + Math.pow(parseFloat(form.h.value),2))/1000; form.nf02.value = Math.round(result02*1)/1;
dat is over de grond gezien :
6371000 * Math.acos( 6371000/( 6371000 + parseFloat(form.h.value)))/1000; form.nf03.value = Math.round(result03*1)/1;
dit alles volgens de formules :
Racrtan wortel uit 2Rh+hkwadraat/R=Rarccos R/R+h
Nogmaals, juist de opp berekening is benadering. Ik zoek de formule om het exact te berekenen.
Maar bedankt voor het antwoord in ieder geval :-)



[/url]
((-,O))
Gebruikersavatar
bertus
Moderator
Moderator
Berichten: 2458
Lid geworden op: wo 14 feb 2007, 20:35
Locatie: Amsterdam. .. .. .

Bericht door bertus »

Je hoeft niet alles te weten,als je het maar weet te vinden.
Als je iets vraagt lijk je misschien dom.
Als je niets vraagt blijf je dom.

Ik beantwoord geen vragen in PM's.
Dit gaat voorbij aan de ideeen van het forum,
het delen van informatie.
ax25
Berichten: 113
Lid geworden op: do 3 jan 2008, 19:38
Locatie: . .
Contacteer:

Bericht door ax25 »

Met dank voor het antwoord. Daar moet iets van te maken zijn ( pdf file ). Ik bestudeer het verder, als er weer tijd is.

Naschrift : vaak vind je werkelijk alle mogelijke berekeningen, formules e.d. betreffende de bol. Maar uitgaande van een positie erboven ( b.v. een vliegtuig 10 km boven de aarde, dan is het al moeilijker te vinden. Zie het als zaklantaarn, die men steeds hoger boven de bol houdt. De lichtvlek wordt steeds groter. Het oppervlak van die 'lichtvlek' moest berekend worden. Met uitsluitend als gegeven de straal van de bol en de hoogte.
((-,O))
Gebruikersavatar
bertus
Moderator
Moderator
Berichten: 2458
Lid geworden op: wo 14 feb 2007, 20:35
Locatie: Amsterdam. .. .. .

Bericht door bertus »

Hallo,

Naast de hoogte boven de bol heb je ook nog te maken met de openingshoek van die bron op die hoogte.

Hoe wil je de zaken bekijken?

Hier is wel een pagina over propagatie:
http://member.melbpc.org.au/~jadcock/su ... extra2.htm

Bertus
Je hoeft niet alles te weten,als je het maar weet te vinden.
Als je iets vraagt lijk je misschien dom.
Als je niets vraagt blijf je dom.

Ik beantwoord geen vragen in PM's.
Dit gaat voorbij aan de ideeen van het forum,
het delen van informatie.
ax25
Berichten: 113
Lid geworden op: do 3 jan 2008, 19:38
Locatie: . .
Contacteer:

Bericht door ax25 »

Hoi Bertus,

in dit geval gaat het om aprs toepassingen, voorkoming van duplicates zie : <b>hier</b>

Dus met betrekking tot VHF en ( soms ) UHF. Met name is hier dan van belang de horizon bij bepaalde hoogte ( vliegende objecten ). Die openingshoek wordt bepaald door de hoogte boven het aardoppervlak. Zie <b>hier</b>

Door de afstand te nemen van middelpunt tot horizon vindt men het oppervlak. Binnen dit oppervlak ( erop ) bevinden zich de digipeaters. Bij ( hoog ) vliegende objecten is de reikwijdte enorm, er worden dus zeer veel digipeaters aangesproken, wat bepaalde ongewenste effecten veroorzaakt.

Terug nu naar berekening oppervlak uitgaande van hoogte en inachtneming van het feit dat een en ander zich hier in het VHF en UHF gebied afspeelt : we vinden zeer nauwkeurig de afstand tot die horizon, zowel vanaf het vliegend object gezien als ook over de grond. Maar dan, de berekening hieruit naar effectief oppervlak .. daar ging het om.

Gegroet,

ax25.
((-,O))
Plaats reactie