Op Elektronicaforum.nl is de kans om een antwoord op je vraag te krijgen heel groot. In overzichtelijke subcategorieën kun je vragen en antwoorden over elektronica zoeken, plaatsen en beantwoorden.
Elektronica Forum is onderdeel van Schakelingen Online

Elektronische schakelaren

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Schakelingen Online Forum Index -> Audio
Auteur Bericht
Kneelz

BerichtGeplaatst: Wo 18 Aug 2010, 14:29    Onderwerp: Elektronische schakelaren Reageer met quote

Ik ben nieuw hier Exclamation jeeeeeeej...dank u wel.

Mijn ervaringen/interesses met elektronica behouden zich voornamelijk tot hifi (wilde voorheen nog wel eens wat subwoofers bouwen) en muziekapparatuur (het maken van DIY synthesizers en modificeren van bijvoorbeeld drumcomputers). Dit laatste ben ik weer eens mee bezig maar ik kom er voor geen meter uit, vandaar dat ik op het elektronicaforum ben beland.

De situatie is als volgt (ik hoop trouwens dat ik hier op de goede locatie post):

Ik heb een (analoge) drumcomputer aangeschaft (Yamaha MR10, het schema is als bijlage toegevoegd) waar alleen standaard drumpatronen (ritmes) in staan. De bedoeling is dat ik de verschillende geluiden die erin zitten zelf kan aansturen. Nu zitten er een vijftal drukschakelaren waarmee je die geluiden ook daadwerkelijk apart kan 'triggeren'.

Mijn bedoeling is om dit via pulsen te doen, hiervoor heb ik een omvormer die midi data omzet naar pulsen (tussen de 5 en 7.5 V). Deze omvormer kan op 2 polariteiten gezet worden, S-trigger en V-trigger. Het verschil zit hem in dat de ene altijd 5V is en op het moment van triggeren 0V wordt en de andere dus andersom (altijd 0V en bij het triggeren 5V puls).

In eerste instantie zat ik te denken om het schakelen via transistoren te doen maar na mijn vraag bij de elektronicawinkel te hebben voorgelegd ben ik het gaan proberen met het IC: MC14066BCP. Ik heb het aangesloten zoals in de bijlage is aangegeven.

-C1 heb ik er tussen gezet omdat er wat ruis in zat.
-C2 en R zitten er tussen omdat het ingangssignaal erg gevoelig was, als ik met mijn vingers in de buurt van de ingangskabel kwam dan ging hij al triggeren. Met die 2 componenten ertussen leek het allemaal goed.

Als ik de ingang koppelde aan de + van de batterij kreeg ik een goede trigger. Maar als ik de kabel vanuit mijn omvormer er in deed kreeg ik sluiting (?). Als ik de plus van die triggerkabel tegen de plus van het signaalkabeltje houd dan gaat hij triggeren (maar hij reageert alleen op aanraking, niet op daadwerkelijke pulsen). Als ik de min van de triggerkabel tegen de min van de signaalkabel houd dan krijg ik sluiting.

Heel vreemd allemaal, nu zag ik in het schema een -9 volt voor de schakelaar staan, dat waarschijnlijk het probleem zal zijn. Maar ik kom er in ieder geval helemaal niet meer uit. Ik hoop dat iemand me kan helpen om tot een oplossing te komen.

Groeten!

Niels

Schema
MR10-Schematic.gif

MR10-Schematic.gif - 578 keer

Aansluitingen
asdsd.JPG

asdsd.JPG - 578 keer

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Kneelz

BerichtGeplaatst: Wo 18 Aug 2010, 14:30    Onderwerp: Reageer met quote

Edit: sorry voor mijn lelijke post...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Schakelingen Online Forum Index -> Audio Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1                     

Ga naar: