Op Elektronicaforum.nl is de kans om een antwoord op je vraag te krijgen heel groot. In overzichtelijke subcategorieën kun je vragen en antwoorden over elektronica zoeken, plaatsen en beantwoorden.
Elektronica Forum is onderdeel van Schakelingen Online

zener zenert in open schakeling?

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Schakelingen Online Forum Index -> Elektronica algemeen
Auteur Bericht
Cheops

BerichtGeplaatst: Wo 18 Aug 2010, 18:11    Onderwerp: zener zenert in open schakeling? Reageer met quote

stel :

een printuitgang stuurt rechtstreeks 24 volt via een gesperde zenerdiode van 12volt naar een ingang van een of ander systeem dat gevoed moet worden. Koppel de anode van de zener hangt los van het te voeden systeem.
Hoe komt het nu dat ik in een onderbroken schakeling als dit toch 12 volt kan meten op de ontkoppelde anode? Er kan toch geen stroom vloeien? Ik dacht dat een component enkel stroom kon voeren in een gesloten circuit? Of kan spanning aanwezig zijn zonder dat er stroom vloeit.
KlaasZ

BerichtGeplaatst: Wo 18 Aug 2010, 21:22    Onderwerp: Reageer met quote

Als ik de situatie goed begrijp dan gaat er toch stroom vloeien zodra je de voltmeter aansluit? Het is weliswaar een heel klein beetje vanwege de hoge eigen weerstand van de meter, maar er loopt stroom.
En de 24V verdeelt zich in 12V over de zener en 12V over de meter. Lijkt me niet zo mysterieus.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Cheops

BerichtGeplaatst: Do 19 Aug 2010, 17:06    Onderwerp: Reageer met quote

aha ik dacht al zoiets maar was het niet zeker

bedankt
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Schakelingen Online Forum Index -> Elektronica algemeen Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1                     

Ga naar: