Op Elektronicaforum.nl is de kans om een antwoord op je vraag te krijgen heel groot. In overzichtelijke subcategorieën kun je vragen en antwoorden over elektronica zoeken, plaatsen en beantwoorden.
Elektronica Forum is onderdeel van Schakelingen Online

led dimbaar met ldr maar dan omgekeerd!

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Schakelingen Online Forum Index -> Lichteffecten
Auteur Bericht
ruudjeh

BerichtGeplaatst: Za 21 Aug 2010, 14:56    Onderwerp: led dimbaar met ldr maar dan omgekeerd! Reageer met quote

Ik heb al veel gezocht op het forum maar kan niet precies vinden wat ik nodig heb!

ik heb een radar detector welke een indicatorled heeft om aan te geven hoe sterk het radar signaal is. Naarmate de controle dichterbij komt gaat de led sneller flikkeren. Nu wil ik deze led vervangen voor een powerled omdat de radardetector op de motor komt en ik de led dus ook overdag moet kunnen zien. Ook wil ik graag een ldr ertussen plaatsen zodat de led savonds gedimt wordt. Want als je zo'n felrode powerled recht in je gezicht hebt schijnen is dat niet bevordelijk voor de verkeersveiligheid Wink

is er iemand die me hiermee kan helpen? ik heb dus al een puls signaal voor de led en beschik over 12 v. wie o wie kan een schemaatje voor me maken??

alvast bedankt!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
ruudjeh

BerichtGeplaatst: Za 28 Aug 2010, 11:25    Onderwerp: Reageer met quote

aangezien niemand reageert nog maar even een idee van mezelf. Een LDR verhoogt in weerstand als het donker word (correct me if i'm wrong). kan ik dan niet gewoon die LDR in serie met de LED zetten zodat de led dus minder spanning krijgt als het donker is?
Naar boven
Mat Janssen
Moderator
Moderator

BerichtGeplaatst: Za 28 Aug 2010, 13:34    Onderwerp: Reageer met quote

Het idee is goed, maar in de praktijk gaat dit niet helemaal op.
Je led heeft een bepaalde stroom nodig om dat licht te kunnen geven wat jij wil.
Je LDR moet dan zoeen bereik hebben dat die stroom over het hele gebied gegeven kan worden.
Nu is het zo dat je LDR dat noet kan. (lees de specificatie maar van de LDR eens.
Je moet dus een "stroomversterker" er tussen gaan maken.
Misschien is een emittervolger al te gebruiken. Je zult dat moeten berekenen, ook wat het vermogen dat in de transistor gaat zitten moet je niet vergeten.
Ga maar eens leuk aan de gang.
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Schakelingen Online Forum Index -> Lichteffecten Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1                     

Ga naar: