Softstart-Softend maken met 220volt, maar dan anders.

Stel hier al je HF vragen.
Plaats reactie
JdM
Berichten: 5
Lid geworden op: di 7 sep 2010, 19:47

Softstart-Softend maken met 220volt, maar dan anders.

Bericht door JdM »

In verband met een door mij gewenste schakeling heb ik me hier aangemeld.
Ik ben al een aantal dagen een schakeling aan het bedenken, maar heb helaas te weinig kennis om dit voor elkaar te krijgen.
Het idee:
Ik wil graag mijn tuinverlichting (halogeen of gloeilampen) bij schemering laten inschakelen op een gedimd lichtniveau.
Vervolgens wil ik door middel van een bewegingsmelder de verlichting rustig aan (zeg in 3 seconden) naar 100% laten gaan.
Er zijn buitenlampen voor naast de voordeur die dit al kunnen van het merk Steinel, ook kan ik van Steinel aan een losse bewegingsmelder komen waar een softstartmodule op aangesloten kan worden.
Helaas mag ik met deze module maximaal 100watt schakelen en dat moet meer zijn (250watt).

Nu zou ik zelf een schemerschakelaar kunnen nemen. Vervolgens een dimmer daarachter en een bewegingsmelder die via een wisselrelais de verlichting aanstuurt.
Marmitek heeft een X10 module die een softstart-softend mogelijkheid heeft, echter verlangt deze module een 220volt puls om aan te schakelen en een 220volt puls om uit te schakelen. Als de module 220volt constant krijgt dan gaat deze X10 module dimmen ipv schakelen.

Nu zou ik na het wisselrelais uit mijn eerste deel van mijn verhaal nog iets kunnen monteren wat bij inschakelen van 220volt een puls genereert en bij uitschakelen een 220volt puls genereert, maar dan heb ik geen softend, omdat dan de dimmer meteen weer de ingetselde spanning doorgeeft aan de verlichting. (dit zou nog een laatste optie kunnen zijn om toch te maken)

De verlichting gaat dan wel softstart aan, maar in één klap weer naar het gedimde niveau en dat wil ik eigenlijk niet.

Wil iemand mij helpen met het bedenken van een schakeling waarbij de verlichting dus met een softstart oploopt naar 100% spanning nadat er beweging wordt gedetecteerd en vervolgens weer rustig terugloopt naar een vooraf ingestelde spanning zodra de bewegingsmelder uitschakelt?
Ik kom er helaas door te weinig kennis niet uit.
bert@ne
Berichten: 127
Lid geworden op: za 21 aug 2010, 21:27
Locatie: Limburg

Bericht door bert@ne »

Hoi,,

Dit kun je makkelijk in een pic zetten.

Op 1 ingang je schemer schakelaar en op een andere ingang je bewegings melder.

Op de uitgang zet je een dimmer die ipv. een potmeter een opto coupler heeft.

Werking:
De pic ziet schemering en stuurt langzaam de dimmer tot 80% aan.
De bewegingsmelder kan dat dan tot 100% maken tot het signaal van de bewegingsmelder weg is , dan kan het weer langzaam terug naar 80%.

De dimmersturing kun je evt. met een nul doorgangs detector maken .

Heb je al een bewegings en schemer schakelaar op 230Volt werkt dit natuurlijk niet , je hebt dan dure modules nodig ivm. je dimfunctie

bert..
Google vind bijna alles ... de rest weet ik al....
JdM
Berichten: 5
Lid geworden op: di 7 sep 2010, 19:47

Bericht door JdM »

Nou Bert,

Dat klinkt in elk geval al goed. Ik had ook het idee dat hier een schakeling voor te maken zou moeten zijn.
Ben van mening met elektrotechniek dat "als je het kunt bedenken" dat het dan ook te realiseren moet zijn :)

Nu het volgende en vergeef me mijn onwetendheid, ik soldeer wel eens ergens een nieuw relais op, maar het ontwikkelen van zoiets als dit is volledig nieuw voor mij.
Daarom begrijp ik van de meeste dingen uit je antwoord niet veel.
Ik weet dat een PIC een programmeerbare IC is?
Een potmeter ken ik ook, maar een opto coupler niet...
Een nul doorgangsdetector :roll: ....
Nogal wat vragen dus, wil je me hier wat meer over vertellen of dit eens in een schema uitzetten zodat ik een proefopstelling kan maken? Want ik begrijp uit je verhaal dat je wel weet waar je het over hebt en ook meteen mijn idee weet weer te geven en er een oplossing voor bedenkt ( je bent de eerste na inmiddels enkele discussies op andere fora, waar ik allerlei oplossingen krijg aangereikt die niet in de buurt komen van wat ik wil).

John.
smd_lover
Moderator
Moderator
Berichten: 1877
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 12:23
Locatie: prov Groningen.. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door smd_lover »

Lijkt me het makkelijkst en snelst om die Steinel softstartmodule op te voeren naar 250 Watt.
JdM
Berichten: 5
Lid geworden op: di 7 sep 2010, 19:47

Bericht door JdM »

Het opwaarderen van de module kan natuurlijk ook, maar ik kan geen tekening vinden van die module en weet vervolgens ook niet of dat zomaar kan.
Ben je van mening dat het geen probleem moet zijn?
Welke componenten zijn in zo'n geval dan verantwoordelijk voor het schakelvermogen?
bert@ne
Berichten: 127
Lid geworden op: za 21 aug 2010, 21:27
Locatie: Limburg

Bericht door bert@ne »

Hoi,,

Als je de softstart module wilt opwaarderen kun je eens kijken of er een triac in zit.
Een triac is een soort hoog vermogens schakelaar..

kijk eens hier voor een afbeelding ... http://www.datasheetcatalog.org/datashe ... Xuqxvy.pdf of hier.... http://www.datasheetcatalog.org/datashe ... oqou7y.pdf

Als er in je softstart module een triac inzit , post dan hier eens het type nr .
Daar valt al veel van af te leiden , en of hij evt. zonder meer vervangen kan worden door een zwaarder type.

bert,,
Google vind bijna alles ... de rest weet ik al....
JdM
Berichten: 5
Lid geworden op: di 7 sep 2010, 19:47

Bericht door JdM »

Ik ga de module eens bestellen, duurt wel een tijdje waarschijnlijk maar laat vervolgens wel weten of ik een triac gevonden krijg.

Indien iemand anders zich nog geroepen voelt om een schema te maken zodat het alsnog via de eerste optie met pic/etc. gemaakt kan worden dan houd ik me nog steeds aanbevolen.
De module zelf kost net geen 30 euro (exclusief bijpassende bewegingsmelder) dus ik verwacht dat er niet veel componenten in zitten. Het moet dus voor nog minder te maken zijn en is misschien ook wel een leuke schakeling voor andere doeleinden?

Bert, ook vast bedankt voor de info.
smd_lover
Moderator
Moderator
Berichten: 1877
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 12:23
Locatie: prov Groningen.. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door smd_lover »

Met een beetje geluk zit er een ongekoelde triac in. Die kunnen in een gesloten behuizing maar ongeveer 100 Watt doen.
Dan heb je kans dat je al klaar bent als je er even een koelplaatje tegenaan schroeft.
Maar dat is een kwestie van de zaak eventjes goed analyseren.
JdM
Berichten: 5
Lid geworden op: di 7 sep 2010, 19:47

Bericht door JdM »

Nog even een update aan de hand van mijn eerste vraag.
Heb ondertussen het "probleem" opgelost door de verlichting via 2 sofstartmodules te laten lopen. Ik heb op elke module nu 125watt staan en het werkt al 1,5 jaar zonder problemen.
Dus het bestellen van de steinel modules was inderdaad het snelst geregeld ;)
Plaats reactie