Vraag schema : constructie scalaire netwerkanalyzer

Stel hier al je HF vragen.
Plaats reactie
Fiboehh
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 1 nov 2010, 16:46

Vraag schema : constructie scalaire netwerkanalyzer

Bericht door Fiboehh »

Hej ik ben bezig met een hoogfrequent pojectje. De bedoeling is om een betere voeding te maken voor een scalaire netwerkanalyzer.
Tijdens dit project heb ik me bezig gehouden met het bepalen van de karakteristieken van de YIG-oscillator, het hart van de scalaire netwerkanalyzer. Dit beest kan een hoogfrequent signaal leveren van 10 tot 18 GHz, en dit bij een relatief groot vermogen. Het valt meteen op dat dit toestel een stevige, stabiele voeding nodig heeft. Dit leidde me meteen tot de kern van mijn bezigheden: het verbeteren van de bestaande voeding.

Daarnaast voerde ik ook nog wat testen uit met de vaste oscillator bij 10GHz. Deze zullen we gebruiken voor het downmixen van het uitgestuurde signaal om de exacte frequentie te meten.

Ik heb nu een print gemaakt die je vindt in bijlage, maar er zit een foutje in! De twee opamps zouden niet aan elkaar mogen hangen denk ik, maar ik weet niet goed hoe ik het verder moet oplossen. Hieronder de werking van het schema hoe ik het gemaakt heb.

Werking van de print:

De bias-spoel van de oscillator sluit ik rechtstreeks aan op de voedingsspaning, voor de tuning-coil is een uitgebreid regelcircuit voorzien. De darlingtontransistor een voedingsspanning te krijgen tussen 2.2 en 5V. Om dit te bereiken maak ik gebruik van 1 spanningsregelaar ingesteld op 2.2V, de overige bijdragen worden geleverd door de 2 DA-convertoren, waarbij de grove regeling een bijdrage levert van 2.3V (dit realiseren we door de ingangssspanning over een spanningsdeler en buffer te voeren). De 3de en laatste bijdrage van 0.5V wordt geleverd door de fijne regeling. Dit alles samen zorgt ervoor dat we de maximale frequentie van de YIG kunnen bereiken (bij een insturing van 5V).

Dimensies van de gebruikte weerstanden:
-Coarse regeling: R14: 4K7, R15: 3K9, R16: 100R
-Fine regeling: R11: 9K1, R12: 1K, R13: 11R
-Vaste spanning: R1: 100R, R2: 6R8, R6: 270R (=4,4V, later deling/2)
-Voeding Op-Amps: R4: 10K, R5: 68K

Hopelijk kan er mij iemand helpen om dit schema'tje te verbeteren. De eerste afbeelding is heel het schema, nadien een zoom van waar er wat moet veranderen!
Bijlagen
HF_project.PNG
HF_project.PNG (41.31 KiB) 4843 keer bekeken
zoom.PNG
zoom.PNG (28.26 KiB) 4843 keer bekeken
Plaats reactie