lichtsluis

Alle vragen m.b.t. lichteffecten m.b.v. lampen, led's etc.
Plaats reactie
Jelte
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 13 okt 2004, 14:02

lichtsluis

Bericht door Jelte »

hallo,

ik heb een probleempje met mn infrarood lichtsluis. Ten eerste hij werkt met een pulserend ir led en een standaard fototransistor. Het probleem is dat als er 'sterk' licht of zonlicht op komt zegt de fototransistor dat het signaal verbroken is. ik heb al geprobeert om de zender en ontvanger in buisjes te doen, dit helpt wel voor kunstmatig licht maar niet voor zonlicht. Ik heb een paar vraagjes. Waardoor komt het dat als er licht op komt hij zegt dat het signaal verbroken is(overstemd het andere licht het licht van de led of zo?? dus sterkere led??), Wat kan ik eraan doen dat hij minder gevoelig is voor licht van buiten af(gevoeligere transistor? infrarood filter? sterkere led?..........) ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

jelte
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Het zonlicht overstemt inderdaad het signaal.
Je moet het zien als een gelijkspannings component waarop dan dat andere licht staat.
Je zou je ontvanger aan kunnen passen door alleen de wisselspannings component door te laten en daarop te testen dan is je omgevings licht eraf gehaald.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
geert
Berichten: 129
Lid geworden op: di 10 feb 2004, 20:43
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door geert »

Maar als de lichtsensor door het zonlicht al op de grens van zijn bereik zit, helpt dat ook niet meer.
Alle elektronica bestaat uit rook: als er iets kapot gaat, komt het naar buiten.

http://www.roenskeep.net
Plaats reactie