Winkelschakeling

Alle vragen m.b.t. lichteffecten m.b.v. lampen, led's etc.
Plaats reactie
Natuurkundeb2
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 31 okt 2004, 15:33

Winkelschakeling

Bericht door Natuurkundeb2 »

Hallo... Ik moet een PO voor Natuurkunde maken, VWO5, maar ik zit in de knoei bij het maken van een winkelschakeling, een schakeling waarbij er wordt geteld hoeveel bezoekers deze winkel heeft. Kan iemand mij helpen???

--------------------------------------------------------------------------
De schakeling die ik tot nu heb, kan je hier vinden, maar met deze schakeling heb je een probleem dat er ook word geteld als er iemand uitloopt... Hoe los ik dit op..?
Bijlagen
Winkelschakeling.JPG
Winkelschakeling.JPG (26.43 KiB) 9618 keer bekeken
Muizeke
Moderator
Moderator
Berichten: 223
Lid geworden op: ma 11 nov 2002, 21:58
Locatie: De Roest D'Alkemadelaan 4 bus 18 2600 Berchem ( Antwerpen )

Bericht door Muizeke »

Voor dat je een electronische schakeling ontwerpt moet men juist weten wat men wil.
In uw geval is het probleem duidelijk de manier hoe de mensen geteld worden en welke foutenmarges er toegelaten worden.
Voorbeeld: als men de mensen door een draaipoortje leid waar tegelijkertijd maar een man door kan en dat slechts in een enkele richting draait en de tellig uitvoert door het aantal omwentelingen is het mogelijk dat een klein kind aan het poortje draait zonder er iemand binnenkomt.

Dus: bepaal eerst de voorwaarden van de telling. Daarna kan het schema volgen.

Bij het gegeven schema had een beetje uitleg niet misstaan. Als u echter akkoord bent met de werking kan u gewoon een deler door twee (flip - flop) bijvoegen
Natuurkundeb2
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 31 okt 2004, 15:33

RE:

Bericht door Natuurkundeb2 »

Het is de bedoeling dat er dmv 2 lichtsensoren ( in dit geval is een laserstraal de lichtbron ) het aantal bezoekers gemeten wordt.

Maar deze schakeling is in principe een goede schakeling, alleen het aantal moest nog gehalveerd worden, ik wist niet dat dat dmv een flip flop kon... Ik heb nu dezelfde schakeling alleen dan heb ik een FlipFlop toegevoegd, zoals je kunt zien. Maar heb ik hem zo goed geplaatst?

------------------------------------------------------------------------------------
N.B. Ik ben nog maar een beginnerling van 16 jaar, dus ik weet nog niet al te veel :oops:
Bijlagen
Winkelschakeling.JPG
Winkelschakeling.JPG (29.6 KiB) 9597 keer bekeken
geert
Berichten: 129
Lid geworden op: di 10 feb 2004, 20:43
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door geert »

Nee hij moet na de EN poort
Alle elektronica bestaat uit rook: als er iets kapot gaat, komt het naar buiten.

http://www.roenskeep.net
Natuurkundeb2
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 31 okt 2004, 15:33

RE:

Bericht door Natuurkundeb2 »

Ok top... bedankt!

Eindresultaat:
Bijlagen
Winkelschakeling 2.JPG
Winkelschakeling 2.JPG (29.6 KiB) 9587 keer bekeken
Plaats reactie