Autoradio op jeep met electromotor

Zoek je iets? Plaats het hier!
Plaats reactie
Robert
Berichten: 1
Lid geworden op: do 17 apr 2003, 21:03
Locatie: Bemmel

Autoradio op jeep met electromotor

Bericht door Robert »

Mijn kinderen hebben een jeep met een electromotor, deze loopt op een accu van 6 volt en 10 Ah. Nu wil ik een accu van 12 volt gaan gebruiken zodat ik ook een autoradio er op kan aansluiten, wie kan mij helpen aan een schakeling zodat ik dit kan realisren.

Alvast bedankt voor de reakties :)

Robert
Muizeke
Moderator
Moderator
Berichten: 223
Lid geworden op: ma 11 nov 2002, 21:58
Locatie: De Roest D'Alkemadelaan 4 bus 18 2600 Berchem ( Antwerpen )

Bericht door Muizeke »

Dit is geen zwakstroom meer maar sterkstroom.Even een paar bedenkingen.

Accu van 6 V kan niet behouden blijven. Schakelingen voor spanningsverdubbelaars zijn niet bruikbaar omdat zij ontwikkeld werden voor schakelingen waarvan het verbruik enkele mA bedraagt.

Accu van 12V.
Voor de electromotor zal de spanning dus naar beneden moeten getrokken worden. Een voedingsschakeling kan dit aan indien zij aangepast is aan de te leveren stroom. Ik veronderstel ( als er 10 uur kan gereden worden met een accu van 10Ah ) dat in normaal bedrijf de electromotor ongeveer 1 ampere zal trekken maar bij het vertrek kan dit misschien oplopen tot 3 à 5 ampere en misschien meer. Dit dient eerst uitgetest door bijvoorbeeld op een helling te rijden en daarbij de stroom te meten.
Daarna kan er gezocht worden naar een geschikte schakeling.
De spanningsregelaar zal in dit geval veel warmte afgeven en moet dus goed gekoeld worden. Puur energieverlies maar ge hebt er een centrale verwarming bij.
In dit geval zou ik aanraden om de electromotor een hogere spanning te geven, bijvoorbeeld 8V. De jeep zal dan wel iets sneller rijden.

Aan te bevelen oplossing: Accu van 6 volt in serie zetten met de originele. Deze mag kleiner zijn in Ah want dient enkel voor de radio

Het gemakkelijkste is een (draagbare) transistorradio op pillen ( al dan niet herlaadbaar ) in te bouwen want ik neem aan dat in een jeep voor kinderen toch geen plaats voorzien voor een autoradio.
Muizeke
Moderator
Moderator
Berichten: 223
Lid geworden op: ma 11 nov 2002, 21:58
Locatie: De Roest D'Alkemadelaan 4 bus 18 2600 Berchem ( Antwerpen )

Bericht door Muizeke »

Toch een DC - DC converter gevonden met misschien? voldoende power om een autoradio te voeden.

http://www.aaroncake.net/circuits/6-12conv.htm

Bekijk eerst de technische gegevens van uw autoradio il duim voor u.

Muizeke
Plaats reactie