32Mhz oscillator...

Stel hier je overige vragen over elektronica als ze niet in bovenstaande passen.
Plaats reactie
Vermeuln
Berichten: 4
Lid geworden op: di 15 apr 2003, 12:49

32Mhz oscillator...

Bericht door Vermeuln »

Hellow...

Ik zit met een probleempje, voor men eindwerk in het school moet ik een digitale oscilloscoop maken.. In die oscilloscoop zit een 32Mhz oscillator in verwerkt... wat is de functie van zo'n oscillator eigenlijk?
Wat soort oscillator het is weet ik wel niet, een LC,RC,... ik heb er geen gedacht van...
Als jullie de schakeling willen zien , moet je gewoon het velleman kitje K8031 opzoeken, geen moeilijke zaak :wink: In het digitale schema zit deze oscillator verwerkt.
p.s. verdere hulp ivm de schakeling sla ik niet af want het kan er enkel op verbeteren !

Dank bij voorbaat

Groetjes Vermeuln
Muizeke
Moderator
Moderator
Berichten: 223
Lid geworden op: ma 11 nov 2002, 21:58
Locatie: De Roest D'Alkemadelaan 4 bus 18 2600 Berchem ( Antwerpen )

Bericht door Muizeke »

Een oscillator (trillingsgenerator) is een verzamelnaam voor een tijdsbasis waarvan de multivibrator de meest bekende is.
De meeste electronicaboeken hebben uitgebreide hoofdstukken over oscillatoren.
Oscillatoren voor hoge frequenties werken gewoonlijk met kristallen.

De reden waarom er weinig reacties kwamen op uw vraag is niet ver te zoeken: er zijn weinig hobbyisten die technisch goed uitgerust zijn om te experimenteren met schakelingen voor hoge frequenties. Voorts komt het vreemd over dat u niet weet wat een oscillator is maar toch een digitale oscilloscoop moet maken.

Dus wat meer uitleg aub


Muizeke
Vermeuln
Berichten: 4
Lid geworden op: di 15 apr 2003, 12:49

Bericht door Vermeuln »

Het probleem is dat ik dat MOET maken, een heuse taak dus. De oscillatoren die ik reeds geleerd heb zijn helemaal anders. Deze is gewoon een klein blokje, 32Mhz erop... Heel bizar eigenlijk. :oops: :?
Nu ja, die oscillator is verbonden met de klokingang van een Ic. Welke functie zou dat hebben ? Een klokpuls geven van 32Mhz, is dat niet ongelooflijk veel ?

Groetjes
Muizeke
Moderator
Moderator
Berichten: 223
Lid geworden op: ma 11 nov 2002, 21:58
Locatie: De Roest D'Alkemadelaan 4 bus 18 2600 Berchem ( Antwerpen )

Bericht door Muizeke »

Het blokje waarop 32MHZ is volgens mij een kristal. Het geeft per seconde 32 miljoen impulsen af. Met RC-kringen is het moeilijk om hoge frequenties te maken. Voor u lijkt 32MHz veel maar bij computers spreekt men van GIGA Hertz, de mijne is 1,1GHz.
Dus uw oscilloscoop is verschrikkelijk traag in vergelijking met een computer.

Muizeke
Vermeuln
Berichten: 4
Lid geworden op: di 15 apr 2003, 12:49

Bericht door Vermeuln »

Muizeke schreef:Het blokje waarop 32MHZ is volgens mij een kristal. Het geeft per seconde 32 miljoen impulsen af. Met RC-kringen is het moeilijk om hoge frequenties te maken. Voor u lijkt 32MHz veel maar bij computers spreekt men van GIGA Hertz, de mijne is 1,1GHz.
Dus uw oscilloscoop is verschrikkelijk traag in vergelijking met een computer.

Muizeke
Wat je hier hebt gezegd, zal ik reeds zeer zeker gebruiken ! Alvast bedankt daarvoor ! Nu wat ik nog ging vrageb (vermits jij het zoveel beter weet dan ik :wink: ) Kun je me in mensentaal es uitleggen wat de voor en nadelen van een kristal zijn, ik weet 1 ding zeker en dat is dat het een kristal is. Wanneer ik dergelijke dingen opzoek van oscillatoren, dan lees ik enkel dingen over wienbrug,rc en lc dingen, niets concreet over zo'n kristaloscillator. :cry:


Groetjes xxx
Muizeke
Moderator
Moderator
Berichten: 223
Lid geworden op: ma 11 nov 2002, 21:58
Locatie: De Roest D'Alkemadelaan 4 bus 18 2600 Berchem ( Antwerpen )

Bericht door Muizeke »

Electronische onderdelen hebben geen voor of nadelen: zij zijn geschikt of ongeschikt voor bepaalde toepassingen.
Het is dus onmogelijk hier in het kort een mini cursus te geven.
Ik kan enkel aanraden naar de bib te gaan en een degelijk handboek over generatoren en oscillatoren ( afdeling hoge-frequentie voor kristaloscillatoren ) te raadplegen: op het internet zijn spijtig genoeg meestal toepassingen te vinden maar weinig theorie.
Plaats reactie