Op Elektronicaforum.nl is de kans om een antwoord op je vraag te krijgen heel groot. In overzichtelijke subcategorieën kun je vragen en antwoorden over elektronica zoeken, plaatsen en beantwoorden.
Elektronica Forum is onderdeel van Schakelingen Online

Autoradio op jeep met electromotor

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Schakelingen Online Forum Index -> Gezocht
Auteur Bericht
Robert

BerichtGeplaatst: Do 17 Apr 2003, 21:14    Onderwerp: Autoradio op jeep met electromotor Reageer met quote

Mijn kinderen hebben een jeep met een electromotor, deze loopt op een accu van 6 volt en 10 Ah. Nu wil ik een accu van 12 volt gaan gebruiken zodat ik ook een autoradio er op kan aansluiten, wie kan mij helpen aan een schakeling zodat ik dit kan realisren.

Alvast bedankt voor de reakties Smile

Robert
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht MSN Messenger
Muizeke
Moderator
Moderator

Woonplaats: De Roest D'Alkemadelaan 4 bus 18 2600 Berchem ( Antwerpen )

BerichtGeplaatst: Di 22 Apr 2003, 16:23    Onderwerp: Reageer met quote

Dit is geen zwakstroom meer maar sterkstroom.Even een paar bedenkingen.

Accu van 6 V kan niet behouden blijven. Schakelingen voor spanningsverdubbelaars zijn niet bruikbaar omdat zij ontwikkeld werden voor schakelingen waarvan het verbruik enkele mA bedraagt.

Accu van 12V.
Voor de electromotor zal de spanning dus naar beneden moeten getrokken worden. Een voedingsschakeling kan dit aan indien zij aangepast is aan de te leveren stroom. Ik veronderstel ( als er 10 uur kan gereden worden met een accu van 10Ah ) dat in normaal bedrijf de electromotor ongeveer 1 ampere zal trekken maar bij het vertrek kan dit misschien oplopen tot 3 à 5 ampere en misschien meer. Dit dient eerst uitgetest door bijvoorbeeld op een helling te rijden en daarbij de stroom te meten.
Daarna kan er gezocht worden naar een geschikte schakeling.
De spanningsregelaar zal in dit geval veel warmte afgeven en moet dus goed gekoeld worden. Puur energieverlies maar ge hebt er een centrale verwarming bij.
In dit geval zou ik aanraden om de electromotor een hogere spanning te geven, bijvoorbeeld 8V. De jeep zal dan wel iets sneller rijden.

Aan te bevelen oplossing: Accu van 6 volt in serie zetten met de originele. Deze mag kleiner zijn in Ah want dient enkel voor de radio

Het gemakkelijkste is een (draagbare) transistorradio op pillen ( al dan niet herlaadbaar ) in te bouwen want ik neem aan dat in een jeep voor kinderen toch geen plaats voorzien voor een autoradio.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Muizeke
Moderator
Moderator

Woonplaats: De Roest D'Alkemadelaan 4 bus 18 2600 Berchem ( Antwerpen )

BerichtGeplaatst: Vr 25 Apr 2003, 22:03    Onderwerp: Reageer met quote

Toch een DC - DC converter gevonden met misschien? voldoende power om een autoradio te voeden.

http://www.aaroncake.net/circuits/6-12conv.htm

Bekijk eerst de technische gegevens van uw autoradio il duim voor u.

Muizeke
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Schakelingen Online Forum Index -> Gezocht Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1                     

Ga naar: