Transistors en meer...

Stel hier je overige vragen over elektronica als ze niet in bovenstaande passen.
Plaats reactie
Gast

Transistors en meer...

Bericht door Gast »

Hoi,

Ik ben een beginner op het gebied van electronica, dus ik heb een aantal vraagjes. Ik heb e.e.a. bedacht (en getest op de computer met een simulator) om via de seriële poort meerdere schakelaarstanden uit te kunnen lezen (in theorie zoveel als je wil, als je maar genoeg onderdelen soldeert). Hierbij moet ik behoorlijk wat schakelen met logische poorten. Nu, mijn vraag, kun je logische &-poorten en invertors gewoon kopen? of moet je een &poort maken van een aantal transistors (transistoren?)? Hoe weet ik welke transistoren ik moet kopen (12V) en hoe ze te schakelen?

Als iemand me zou kunnen helpen => heel graag!

gr. Tomas
danny
Berichten: 31
Lid geworden op: wo 25 sep 2002, 18:05
Locatie: Hoofddorp

Bericht door danny »

er zijn daar kant en klare ic voor volgens mij. kijk maar ff bij de volgende link.

http://www.circuitsonline.net/artikelen/view.php?id=13

daar staat ook het ic nummer.

succes
tjaa......... geen idee!!!
Conzales

Bericht door Conzales »

In principe zijn alle logische poorten uit NAND's te maken. Deze chips zijn te koop. Een NAND is een niet-en poort, dus geinverteerd aan de uitgang;

00 = 1
01 = 1
10 = 1
11 = 0

Om een invertor te maken verbind je de 2 ingangen van NAND. Om een en-poort te maken, plaats je een invertor achter een NAND.

Er zijn verschillende NAND-IC's te koop. In een chip zitten ongeveer 4 van deze poorten. Er zijn dus 2 en-poorten uit een NAND-IC te halen.
JWV

Bericht door JWV »

ik ben ook een beginner op het gebied van electronica, en ik heb een heel simpel vraagje. Na wat zoeken ben ik er achter gekomen dat er twee sooren transistoren zijn (NPN, PNP). maar ik vraag me af wat het verschil in werking tussen deze twee is. Kan iemand helpen?
Tomas

koel plan

Bericht door Tomas »