Video (tulp) naar USB

Zoek je iets? Plaats het hier!
Plaats reactie
RiPKiP
Berichten: 390
Lid geworden op: zo 25 aug 2002, 14:44
Locatie: Richting Utrecht :-)
Contacteer:

Video (tulp) naar USB

Bericht door RiPKiP »

Hey,
ik heb een video band die ik graag digitaal wil maken om deze beter te kunnen bewaren/verspreiden en eventueel bewerken maar het staat op zo'n mooie videoband dus weet iemand hoe ik dit dan op mn pc kan krijgen?? ik heb een GF4 Ti4200 video kaart dus misschien hiermee? of via usb ofzo? Zijn hier schema's van want het is de bedoeling dat het niet te veel gaat kosten...
Tedde
Bert
Site Admin
Site Admin
Berichten: 380
Lid geworden op: wo 24 jul 2002, 22:40
Locatie: . .
Contacteer:

Bericht door Bert »

Ik heb het ook wel eens uitgezocht, maar het kan volgens mij niet via je videokaart, omdat die alleen uitgangen heeft en geen ingang (of niet?!)

Er bestaan speciale videokaarten waar het wel mee kan.

Maare kan je het niet via een digitale camera laten lopen, die dat dan via een USB doorgeeft aan je computer :D :D :D

Laat ff weten hoe het uiteindelijk gelukt is....
Arjan
Site Admin
Site Admin
Berichten: 718
Lid geworden op: wo 24 jul 2002, 22:24
Locatie: Eindhoven. .. .. .
Contacteer:

Bericht door Arjan »

Je hebt er Video In voor nodig. Kaarten waar VIVO bij staat hebben dat (Video in, Video Out), die zijn er niet veel. Via usb zou ik het niet weten, maar lijkt me niet dat dat met een zelfbouwschakeling kan.
Condensators? Kan je dat eten?
Bert
Site Admin
Site Admin
Berichten: 380
Lid geworden op: wo 24 jul 2002, 22:40
Locatie: . .
Contacteer:

Bericht door Bert »

Arjan schreef:.......maar lijkt me niet dat dat met een zelfbouwschakeling kan.
Dat lijkt me ook best wel gecompliceerd denk ik, maar dat kan jij vast wel :)
Bugs
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 17 aug 2003, 1:31
Locatie: deventer

Bericht door Bugs »

Geinig... Dat zou ik ook wel goedkoop willen.... Maar goed.... Gaat niet lukken... Let op:
Op je computer gebruik je digitale video informatie. Jij hebt analoge video informatie. Je moet dus de video informatie omzetten naar digitaal. dit doe je doormiddel van een analoog naar digitaal converter (ad-converter). Wil je een minimum kwaliteit hebben praatje over 360 * 288 pixels * 3 kleuren met een frequentie van 25 Hz. dat wil zeggen dat je alleen al een ad-conver nodig hebt van enkele tientallen euro's, dan heb ik het nog niet eens over alle bestuuring, filters enz die je nodig hebt. Goed.. laten we even verder rekenen, de data die je gaat over zenden. laten we uitgaan van een 8 bit's converter (256 kleuren). 360 * 288 (pixels) * 8 (bits kleur) * 25 (hz) = net iets meer dan 2 Mbit. USB (tenminste USB2) kan tot 2 Mbit.... Dan komen we te kort voor een waardeloze kwaliteit.

Wat willen we? minimaal 24 bit kleur... dat is acceptabel en niet meer zondermeer met het blote oog te zien en 720 * 576 pixels (geen mozaiek beeld). die 25 Hz (frames per seconden of fps) is voldoende, Oog is erg traag. = meer dat 48 tera bit per seconden. Oeps.... Kunnen we ook wel vergeten dus.....

Nou ja... Hoe dan..... Gewoon... Video compressie gebruiken.
Ok, maar nu is het zo dat wil je het echt zelf maken.. is het te duur... En als je het dan toch wil, is het te complex.

Oplossing, Koop of een DV kaart (deze kan analooge video informatie capturen ,digitaliseeren en compressen, of een digitale camera met FireWire.
Groet, Marc
Tempusje
Berichten: 8
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 9:04
Locatie: Amsterdam

Een kleine correctie...

Bericht door Tempusje »

Een kleine correctie...

USB 1.x gaat tot 12 Mbit. USB2.0 High Speed gaat tot 480 Mbit.

Een beeld van 720 * 576 pixels met een kleurdiepte van 24 bits en 25 beelden per seconde resulteert in een datastream van (720 * 576 * 24 * 25 = ) 248850000 = 248.85 Megabit per seconde, dat kun je dus ongecomprimeerd ruimschoots kwijt over een USB 2.0 High Speed verbinding.

Nog een klein puntje...
Een composiet signaal digitaliseren met 24 bits per pixel heeft geen enkele zin, het enige wat je daarmee opschiet is dat je de ruis wat beter kunt analyseren. 12 bits is gebruikelijk, 15 of 16 bits het maximum waar je wat aan hebt. Dat reduceert je datastream dus alweer met de helft.
Mocht je echt aan het knutselen willen slaan:

In de meeste (goedkope, bij sweex voor €15,-) webcams zit een geintegreerde CCD(camerasignaal)-digitizer, microcontroller (met codec) en USB controller in-een-chipje. Bij Phillips hebben ze vast wel een ic'tje om een composiet signaal om te zetten in een CCD signaal. Knoop ze aan elkaar, en je hebt een begin, al wordt het signaal dan dusdanig gecomprimeerd dat de kwaliteit om te huilen wordt.

Wil je het helemaal zelf bouwen - zonder kwaliteitsverlies, dan zijn de volgende onderdelen goede punten om mee te beginnen:
-NET2272 - USB2.0 High Speed node controller
-Een FPGA van bijv. Xilinx of Altera
-ADS820 - ADC van Burr Braun, bedoeld voor video digitizing.
-Een erg VORSE berg programmeerkennis, en een hele hoop tijd om die toe te passen.

Ik denk persoonlijk dat de simpelste oplossing is om bij de computerzaak op de hoek voor €50 een televisiekaartje te halen.
Computers zijn er om problemen op te lossen die je zonder computers niet hebt.
Plaats reactie