Nm uitlezen op een computerscherm

Alle vragen m.b.t digitale schakelingen m.b.v. losse i.c's
en oplossingen m.b.v. PIC processoren.
Plaats reactie
1303 RS
Berichten: 181
Lid geworden op: zo 28 nov 2004, 13:17
Locatie: . .. .. .

Nm uitlezen op een computerscherm

Bericht door 1303 RS »

Hoi

Ik ben hier nieuw op het forum en zit al dadelijk bij een vraag, maar eerst ga ik me even voorstelleen

Ik ben dus Bart en doe voor mijn job vrachtwagen electro.
Mijn hobby's zijn vooral tuning van motoren van outo's

Nu mijn vraag

Ik ben dus tuner (voor hobby) , en zoals je weet een motor op een vermogenbank zetten kost heel veel geld. Nu ben ik me zelf een vermogenbank aan het maken (een nieuwe kost veel teveel voor hobby)

Maar ik zoek nog een oplosing voor de uitlezing van de Nm

Ik zal even in het kort beschrijven hoe de bank werkt :

De motor word afgeremd door een rem, deze rem duwt met een bepaalde kracht tegen een veer in dus krijg ik een hoekverdraaiing, en daar wou ik op inspelen. Ik had gedacht van daar een pot meter op te zetten ( gasklep sensor ) die een spaning uitstuurt tussen 0-5V en naar gelang deze waarde had ik graag de Nm uitgelezen op een display.

Maar omdat de hoekverdraaiing tenopzichte de kracht niet linier gaat lopen denk ik dat ik bij een pic ga uit komen

De hoek verdraaing ten opzichte de kracht deze waardes heb ik nog niet maar kan ik wel simuleren dus dit is geen probleem (maar dat zijn zorgen voor later)

ik dacht ook aan een 7segmenten display omdat ik later als het systeem werkt van die hele grote 7 segmenten display wil zetten
Het zou een 3 digit uitlezing moet zijn

Als het mischien gemakkelijker is om een uitlezing op het computerscherm te maken mag dit ook (of nog liever)

Ik moet ook wel even zeggen, in het ontwikkelen van schema's of software ben ik een 0, maar het uitvoeren als ik dit alles heb ben ik goed in :wink:

Ik hoor het wel als er een oplossing is voor mijn probleem

Groetjes

Bart
Laatst gewijzigd door 1303 RS op zo 28 nov 2004, 22:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Om een schakeling te maken met een ingang van 0 tot 5 volt en dan via een pc op het scherm 3 digits te laten zien is geen probleem.
En als we dan een pic ic gebruiken kan die heel makkelijk die spanning omzetten naar NM. In die chip kan nl een tabel komen die de juiste NM waardes opzoekt naarmate de ingangsspanning een waarde heeft.
Het maakt mij niks uit of er displays of een pc aangestuurd moet worden of zelfs bijde.
Ik moet alleen weten hoeveel waardes er in de tabel moeten zitten.
en als er tussen sommige waardes een verband zit dan zet ik er wel een formule in die de zaak uitrekend zodat we niet elke NM in de tabel moeten zetten.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
1303 RS
Berichten: 181
Lid geworden op: zo 28 nov 2004, 13:17
Locatie: . .. .. .

Bericht door 1303 RS »

Dat ziet er dus al goed uit

Ik vemoed dat we elke waarde moeten ingeven wand bij een verandering van de spaning veranderren ook de Nm
ik had gedacht aan een aan een 500 Waardes dus tusen de 0 en de 500 Nm, maar het mogen er ook 250 zijn (als 500 een probleem is) zodat het oploopt per 2 (het mogen er ook meer zijn)
Ik kan het simuleren met een oplopende waarde van 10Nm of meer dus daartussen moeten we toch een fictieve waarde ingeven of met een formule werken (dus dat zijn er dan al maar 50 niet meer) maar dat laat ik aan u over

Ik moet wel zegen het steekt niet op een Nm , mij gaat het er om als ik een motor test en ik meet opeen toerental van 3000toeren een koppel van 200 Nm en ik geef dan wat extra benzinne of ik verander mijn ontsteking dat ik dadeijk kan zien of het beter of slechter is

500 Nm is het kopel van een porsche 3.6 turbo dus dat is al heel veel

Is het dan ook mogelijk om twee waardes op het scherm te krijgen een met het koppel zoals gevraagt en dan een met de PK. Er is een omreken formulle van Nm naar PK

2 x 1.359623 x 3.1415 x RPM x Nm
----------------------------------------
60000


Maar ik moet je wel zeggen dat je me al kriebels doen krijgen hebt om te beginnen aan mijn testbank

Ik dacht even wat info verzamelen voor dat ik er aan begin
Dus actie maar, de rem en vele andere onderdelen heb ik al maar nu alles
moteren een aanpassen
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Wanneer ik jouw verhaal goed lees wil je elke NM als waarde in de tabel. 500 plaatsen en 500 NM.
Dan moet het toch wel een erge rare kronkel van een grafiek zijn.
Graag zou ik van jou dan die tabel ontvangen zodat ik eens ga kijken of ik het misschien kan vereenvoudigen.
Die formule op de pc is geen probleem.
Wanneer je die tabel klaar hebt neem dan kontakt met mij op via mijn private message dan geef ik jou mijn email adres waar je dan die tabal naar toe kunt mailen.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
1303 RS
Berichten: 181
Lid geworden op: zo 28 nov 2004, 13:17
Locatie: . .. .. .

Bericht door 1303 RS »

Ik ga nu beginnen aan de bouw van de bank en zodra ik mijn vermogen kan simuleren en de juiste spanning er bij heb zal ik het even melden

Groetjes

Bart
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

OK, ik wacht even af tot ik jouw gegevens heb en dan begin ik.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
Plaats reactie