Weerstand voor ledje...

Alle vragen m.b.t digitale schakelingen m.b.v. losse i.c's
en oplossingen m.b.v. PIC processoren.
Plaats reactie
bagyva40
Berichten: 112
Lid geworden op: vr 3 sep 2004, 23:01
Locatie: . .

Weerstand voor ledje...

Bericht door bagyva40 »

Nou ik heb een schakeling moeten maken voor school en heb ik de componenten gekocht en nou ben ik de weerstanden aan het bekijken en merk ik dat er iets niet klopt!

Ik heb 3 verschillende weerstanden berekend
2x 2200 ohm voor een schakelaar
4x 470k ohm voor een transistor
4x 750 ohm voor een led

Nou zei die gast van de winkel dat ie 2 waardes niet had maar dat hij nog ff verder ging zoeken... nou heb ik dus thuis eens gecontroleerd welke die me nou gegeven heeft...

Ik heb deze
2x rood rood zwart bruin bruin rood
4x geel paars geel goud
4x wit rood zwart oranje bruin
-> die laatste kleurcode kan ook andersom misschien, de kleur WIT begint meteen aan de rand dus neem ik aan dat dat het begin is? Anders als het andersom zou zijn dan moet WIT wel ZILVER zijn want dat is de tolerantie maar het lijkt me dat je begint te lezen waar de kleur het dichtst bij de rand zit... toch?

In ieder geval, als ik ga kijken wat de weerstanden voorstellen dan wordt dit:
2200 ohm
470k ohm
920k ohm ???

Volgens mij klopt er iets niet... wie kan me helpen? Ik heb ook een tekening toegevoegd zodat jullie kunnen zien wat mn bedoeling is :)
De schakeling wordt aangestuurd door een astabiele multivibrator en zo zal de ic up of down tellen naargelang de schakelaar open of dicht staat :)
Hoewel dit niet ter zake doet is het misschien wel leuk om te weten :)
Het enigste wat ik wil weten is dat probleem met die weerstand...

Groet.
Bijlagen
Schakeling teller.JPG
Schakeling teller.JPG (55.74 KiB) 13480 keer bekeken
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Ik heb een paar opmerkingen.
470K als basis weerstand is veel te hoog. Ik zou ket sommetje een keer opnieuw maken als ik jouw was.
De led's heb je verteerd om. Op deze manier zullen ze nooit licht geven
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
bagyva40
Berichten: 112
Lid geworden op: vr 3 sep 2004, 23:01
Locatie: . .

Bericht door bagyva40 »

Die waardes op de tekening zijn die wat ik WILDE nemen maar ik heb in mijn verhaal verteld dat die wat ik HEB GEKREGEN in de winkel volgens mij niet kloppen, zou je daar ook op kunnen antwoorden? Want de weerstand VOOR de led WIL ik 750 maar ik kreeg een andere... denk ik, check mn verhaal ff want ik weet niet HOE ik die moet lezen, is een raar ding :D
En hoezo is 470K te hoog? Niet volgens mijn berekeningen... kijk maar:

-------------------------------------
Berekenen Transistorweerstand:
Ic = Collectorstroom
Ib = Basisstroom
Hfe = hfe factor van de transistor (520)

Ic = Hfe x I b
* Ib = Ic / Hfe
* Ib = 10 mA / 520
* Ib = 19 µA

R = U / I
= (9v - 0,7v) / 19 µA
= 436.842 Ohm
= 430 kilo Ohm
-----------------------------------

=> een bestaande weerstand geeft: 470K ohm

En weet je toevallig niet de oplossing op mn probleem?
(wit rood zwart oranje bruin) of misschien (bruin oranje zwart rood zilver)
Afhankelijk van hoe ik de weerstand om moet houden... (groen omhulsel)
Hoeveel is de waarde...
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Die versterkings faktor is dat de typical waarde of de maximum? Toch ben ik ervoor om de transistor beter aan te sturen, omdat je hier eigenlijk niet linear wil versterken, maar de transistor zo diep mogelijk in verzadiging wil hebben, omdat je hem hier als schakelaar wil gebruiken.
Dan heb je nog steeds de leds's verkeerd om zitten.
En die weerstand is denk ik 13 Kohm.
Maar als je het niet zeker weet, en moet gokken aan welke kant je moet beginnen te lezen.
Neem dan een universeel meter, zet deze in het ohm berijk en meet.
Want meten is weten.
En als je nog geen universeel meter hebt, vraag hem dan aan sinterklaas ! of is het daar te laat voor?
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
bagyva40
Berichten: 112
Lid geworden op: vr 3 sep 2004, 23:01
Locatie: . .

Bericht door bagyva40 »

Dat met die led dat is niet zo belangrijk aangezien het een zelfgemaakte tekening is die ik ga gebruiken als ik ga solderen, en ik weet dus: lange pootje is plus ;) maar ik dacht dat de KATHODE de plaats is waar de > en de | samenkomen?
dus: pluskant --->|---- minkant

Die Hfe factor is typical...

Dan nog met die weerstand, ik vermoed dat die gast van de winkel het briefje verkeerd heeft gelezen aangezien de weerstand die het kortst bij 750 lag een 930 ohm was (wit rood zwart zwart bruin) en hij heeft me blijkbaar 980 Kilo ohm (wit rood zwart oranje bruin) gegeven!
Morgen ga ik terug en koop ik me de goede weerstanden want weerstandjes kun je altijd gebruiken ;)

Dan nog iets, op mijn schema zie je 2 schakelaars staan, nu heb ik deze schakelaars die je kunt zien op de foto in de bijlage, ik denk dat die fout zijn aangezien het een PULSSCHAKELAAR is? En de bedoeling is om een HOOG of LAAG signaal aan te leggen aan de IC zodat ie omhoog of omlaag, bin of dec gaat tellen...

Mocht deze schakelaar wel goed zijn, hoe verbind je die dan? Ik heb er 2 gekocht.
Bijlagen
schakelaar.jpg
schakelaar.jpg (8.3 KiB) 13455 keer bekeken
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Dit schakelaartje is goed te gebruiken.
En met meten met een universeel meter in de ohm stand kun je best heel wat wijzer worden hoe dit schakelaartje de zaak doorverbind wanneer een knopje indrukt.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
Joeri Fr
Berichten: 744
Lid geworden op: wo 29 sep 2004, 18:22
Locatie: Brugge (B). .. .

Bericht door Joeri Fr »

kleurcodes voor weerstanden kun je overal op 't internet vinden.
en de weerstand voor de transistor; hier op de site zjin ook een aantal voorbeelden waar die in verzadiging wordt geschakeld.
succes ermee!
bagyva40
Berichten: 112
Lid geworden op: vr 3 sep 2004, 23:01
Locatie: . .

Bericht door bagyva40 »

Misschien wel leuk om te weten voor jullie...
Ik ben dus aan het solderen geslagen, ik heb ondervonden dat mijn transistoren een hfe factor van rond de 300 hebben wat dus resulteert in een aandere weerstand aan de basis... ik heb em nu 250 k gemaakt.
De weerstand voor de led was 1000 ohm maar mn ledje brandt nu maar zwak en deze heb ik veranderd naar 330 ohm.

Die schakelaar was ook niet goed, ik heb me een multimeter gekocht en ik ben tot de conclusie gekomen dat dat schakelaartje een pulsschakelaar is :roll: dus ik heb ook andere schakelaartjes gekocht :D

In ieder geval: bedankt voor de hulp!

Groeten!
Plaats reactie