5 W eindtrapje

Stel hier al je HF vragen.
Plaats reactie
ikje
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 5 dec 2004, 18:28

5 W eindtrapje

Bericht door ikje »

kan dat 5 W eindtrapje ook met 9 V voeden zonder dat er al te veel van het vermogen verloren gaat? en kan iemand me dit uitleggen?
Het is nu verboden om je zender aan te zetten zonder "dummy load" of antenne omdat anders je transistor doorbrandt!!

Afbeelding
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

De vraag is een beetje onduidelijk voor mij.
Een 5 watt zender zal ongeveer 1 ampere uit de 9 volt gebruiken.
En je moet je inderdaad belasten met de juiste impedantie anders gaan de transistoren inderdaad kapot.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
ikje
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 5 dec 2004, 18:28

Bericht door ikje »

mmm... het plaatje is mislukt zie hier voor het plaatje: http://electriczone.extremerobotics.nl/eindtrapje.bmp dat moet hem zijn. maar ik heb hier een oscillatortje liggen die op 9 V draait en dan vond ik het wel makkelijk om dat eindtrapje er rechtstreeks aan door te verbinden dus vroeg ik me af of het vermogen daar veel van achteruit ging.



Het is nu verboden om je zender aan te zetten zonder "dummy load" of antenne omdat anders je transistor doorbrandt!!

moet ik dan gewoon een dummyload van de uitgang naar de - verbinden? of een lange draad als antenne nemen?
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

WAnneer je je oscillatortje aan deze eindtrap aansluit en de zaak goed afregeld, en de eindtrap netjes afsluit, of dat met de juiste antenne is of een dummyload. Dan krijg je meer vermogen. Hoeveel is afhankelijk hoeveel vermogen je aanlevert.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
ikje
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 5 dec 2004, 18:28

Bericht door ikje »

ja, dat snap ik, maar stel dat ik dat eindtrapje gewoon op 12 V voedt en genoeg vermogen aanlever om 5 W te halen en ik sluit het eindtrapje daarna aan op een 9 V blok batterij. Zou het dan nog mogelijk zijn om het zelfde vermogen (die 5 W dus) te halen?


en voor die antenne, kan ik daar gewoon een stuk draad voor nemen?
Mat Janssen
Moderator
Moderator
Berichten: 11503
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 18:36
Locatie: nederweert. .. .. .. .. .. .. .. .. .

Bericht door Mat Janssen »

Wanneer je voldoende vermogen in de eindtrap stuurt dan kun je bij 9 volt ook 5 watt krijgen, En als je niet voldoende stuurtEn wat die draad betreft. niet dus. Wil je toch 5 watt bij 9 volt dan zal er nog een vermogenstrap tussen moeten om het wel te halen.
En wat die draad betreft. Wanneer die draad een lengte heeft van 1/4 golflengte is hij ook 50 ohm en dan is dat ook goed.
signature ruimte te huur ;-)
Verhuurd :!:
ikje
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 5 dec 2004, 18:28

Bericht door ikje »

ok, dank je! :P
Plaats reactie